|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
|
Om jag låser upp bilen med fjärren så låser den upp bilen och lyset tänds men larmlampan blinkar och skulle jag öppna dörren då så går larmet. Om jag öppnar med bara nyckeln inga problem. När jag låst upp bilen med fjärren så kan jag stoppa in nyckeln och vrida pyttelite i öppningsläge och då slocknar larmlampan och jag kan öppna. *BAWORAK* | |
|
Ingen som kan tänka sig vad det kan vara? Om jag låser upp bilen med fjärren för ca 20 sek efter at jag låst så fungerar det utan problem. MEn om jag dröjjer mer än det så blinkar larmlampan trots att bilen är upplåst. Är det ngn givare som nyckeln rör vid före den låser upp och så att äga larmar av före pinnen åker upp? *BAWORAK* |
|
|
Förmodligen behövs det en justering eller är något av i dörren, kolla här: Länk Erik ___ Trender är till för amatörer, vi andra går på instinkt! |
|
|
Tack för sidan. Det lustiga är att jag kan använda nyckeln även på pasageraridan med samma symptom. Så det borde vara ngt som rör vid en givare innan dörren låses upp när man använder nyckeln, och när man låser upp med fjärren så är det tvärtom, dvs pinnen går upp först. Kanske går den inte tilläckligt långt upp eller så? *BAWORAK* |
|
|
Har det alltid varit så eller har det dykt upp nu? Kan de ha att gör med att (jag tror) du har en utbytt grundmodul Länk ? Erik ___ Trender är till för amatörer, vi andra går på instinkt! |
|
|
Har inte kollat datum än på modulen men; Nej det har inte alltid varit så, men det beror på att jag först i efterhand monterat fjärrlåsningen. Hade ju alla kablar fördragna så det var ju bara att koppla in. Monterade fjärren för ca 2 månader sedan, men sedan monteringen har det varit så ja. *BAWORAK* |
|
|
Modulen har 095 på slutet. Verkar alltså vara en ny-gammal... Har nu kollat på låset mm och kommit fram till att när man låser/låser upp med nyckeln så rör sig låskolven. Det gör den INTE när man låser med fjärren. När jag låser upp med nyckeln hör man ett litet "klick" när kolven rör sig frammåt precis innan "pinnen" flyger upp. Dvs kolven verkar "röra" vid ngn brytare som klickar till och larmar av innan själva dörren öppnas. Detta sker alltså inte med fjärren utan kolven är helt stilla. Hur kan man tänkas komma till rätta med detta? *BAWORAK* |
|
|
Verkar vara ett skumt fel, jag har inga bra uppslag på vad det kan vara. Har du fällknivsnyckeln? På den måste man trycka på sidan (lilla knappen) för att larma bilen. Fungerar dead lock från både förar- och passagerarsidan? Jag förresten ska ge mig på min E32, den är riktigt TOK-låst. Har dock lyckats ta mig in i bilen, men det ligger konstant låssignal på, eftersom den vill skicka upp fönsterhissarna så fort jag trycker ner dem. Dessutom är den ”dead locked” och bakdörrarn går inte at öppna alls. Misstänker att det är en dålig givare i någon av framdörrarna, jag ska lossa en dörranslutning i taget för att se i vilken dörr som felet ligger. Det är lättare att lossa kontakterna till dörren än att riva hela dörrsidan, ett tips som kanske även du har nytta av. Erik ___ Trender är till för amatörer, vi andra går på instinkt! |
|
|
Hej igen, Jupp, har fällkniven och deadlock fungerar som det ska på båda sidor. Och knappar jag på lilla knappen så tänds ju larmet och deadlock går in. Det skumma är att jag kan ju larma av under 20 sekunder efter att jag knappat den lilla... efter det skiter det sig. Riktigt jvla skumt alltså. TIPS: På bakdörren (iofs kaske på frammdörren med) kan det vara ställmotorn som gått sönder. Så var det på min vänstra bakdörr. Den var i konstant deadlock i en månad, gick inte att rubba pinnen. Nu ny ställmotor och allt fungerar som det ska. *BAWORAK* |
|
|
Har nu varit ute och felsökt E32:an, den har lite hyss för sig… Felet måste ligga i passagerardörren, för när jag lossade kontakten till förardörren hände ingenting. När jag lossade kontakten till passagerardörren däremot, så börjar låset fungera lite bättre. Men det skumma är att det då ibland går det att larma på (med lilla knappen på fällkniven), ibland inte. Funkar det inte med knappen, så funkar det oftast med nyckel i förardörren. Hade även loss kontakten till bagageluckan, och då fick låset spel och krävde att man låste / låste upp två gånger för att det skulle funka. Jag har även kollat alla säkringar och bytt grundmodul utan framgång. En gång provade jag att larmet gick igång genom att bygla givaren till bakdörren, men då tog den inte emot signalen från fjärren. Så fort jag sätter tillbaka kontakten till passagerardörren så blir bilen toklåst, enda sättet att komma in är med nödöppning som fungerar på båda dörrarna. Jag ska öppna passagerardörrsidan och kolla om låsmotorn har fastnat, det låter rimligt. Eller att någon givare har gått sönder, precis som för Johan eller Sean. Ett vanligt fel på E32 är att kablarna blir avnötta/kortslutna intill kontakten i dörren. Mina såg ”ansträngda” ut, men ännu verkar de hänga med ett tag till. Erik ___ Trender är till för amatörer, vi andra går på instinkt! |
|
|
Var har du den där kontakten någonstans? När du prövar med knappen och det ej går, har du prövat att låsa upp o låsa ett par gånger i följd då? Min kan va sån ibland, larmar på men det blinkar bara, låsa upp o låsa två ggr o sen är det ok. Tror det har o göra med bakluckan, kontakten där och låskolven som måste vara 100% annars går det inte. *BAWORAK* |
|
|
Vilken kontakt? Eller menar du`/jag kontaktstycket som går till dörren? Erik ___ Trender är till för amatörer, vi andra går på instinkt! |
|
|
Ja dvs de kontakter du lossar på. *BAWORAK* |
|
|
Igår lossade jag även larmgivaren till bakluckan, och den behövdes justerars och mekaniskem smörjas. Vet inte om det blev bättre, jag tappade lusten at fortsätta felsökningen i duggregnet... Tack för tipset, jag får ta tag i det senare. Kontaktstyckena ser olika ut på E32/E34, här är bilder på E34: Länk Erik ___ Trender är till för amatörer, vi andra går på instinkt! |
|
|
Menar du det i dörren eller de med tre olika kontakter som sitter snett nedanför låset? *BAWORAK* |
|
|
Kontaktstycket i dörren menar jag. Erik ___ Trender är till för amatörer, vi andra går på instinkt! |
|
|
Länk Erik ___ Trender är till för amatörer, vi andra går på instinkt! |
|
|
Jag har fått ordning på min toklåsta E32, det var microbrytaren Länk i dörren som gav konstant låssignal. Jag har nu särat det gula kontaktstycket, och allt fungerar som vanligt, frånsett att man inte kan låsa/låsa upp från passagerarsida. Jag tror inte jag kommer att bry mig om byta den, övriga lås fungerar och bilen blir lite svårare att bryta sig i in (du minns mailet jag skickade). Larmbrytaren till skuffen har också fått sig en dusch olja, det stämmer att den måste vara i rätt läge för allt ska fungera. Erik ___ Trender är till för amatörer, vi andra går på instinkt! |
|
|
Ok, Bra att det löste sig. Mitt problem är kvar:-) Satte du dit en ny microbrytare eller? Var det svårt att få loss den, rev du hela dörren som de tipsar om eller satt det mesta kvar? *BAWORAK* |
|
|
Nej, jag lät bara det gula kontaktstycket i dörren vara oanslutet. Jag får se om jag byter microgivare, jag gjorde ett försök att få bort den men det var trångt. Erik ___ Trender är till för amatörer, vi andra går på instinkt! |
|
|
Eh sorry men: Hur vet du att det var microbrytaren om du inte haft loss den? HAr du ngn aning om vilken av kontakstyckena som är till vad? Var det den gula i passagerardörren du tog bort bara eller? *BAWORAK* |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.