AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Allmänt om bil och trafik
1.888

Avgasmätning av dieselbilar på bilprovning

Visa användare
604
NP
528iA -97
R1100RS -94
Hej gott folk!

Jag undrar en sak om avgaser.

Jag vet att en bil släpper ut en hel del smuts efter förbränningen.
Kväveoxider, Koldioxider, sotpartiklar, ...
Det jag inte vet är vad som är skadligt för vad. Inte alla detaljer i alla fall.

Sedan vet jag inte exakt vad som är skillnaden på dieselbilar och bensindrivna bilar. Vad släpper en bensinbil ut och vad släpper en dieseldriven bil ut?
Varför mäts inte avgasvärdena på dieseldrivna bilar på bilprovningen? Jag vet att man mäter täthet i avgaserna på något sätt men inget mer.

Vad exakt renar en katalysator på dieseldrivna fordon?
Vad exakt renar en katalysator på bensindrivna fordon?

Mvh

/NP
Här har du en liten länk som förklarar en del, dock ej något om kattarna. Men de minskar väl halterna av kolväten och NOx? CO2-utsläppen kan man inte göra något åt. CO2 påverkar det globala klimatet genom global uppvärmning.

Här är lite avgasfakta:

Länk

Min bil släpper i praktiken enbart ut vattenånga :-D
kilroy
En katalysators rent kemiska uppgift är att omvandla kväveoxider till ofarlig kvävgas som luften redan innehåller ca 80 % av.Kväve finns rent "naturligt" i bränslet från början men den största mängden kväveoxider bildas vid förbränningen i motorn då kväve och syre från luften bildar kväveoxider. Kväveoxider bidrar starkt till försurning av omgivningen, precis som svaveloxider, genom att bilda salpetersyra respektive svavelsyra.Dom samlade utsläppen från bensin/dieseldrivna fordon (sot, stoft, försurande gaser, partiklar m m) ger en statistisk överdödlighet i Europa på ca 50.000 personer/år.
Det är det priset vi får betala för att ha ett fungerande transportsystem. Den som vill kan ju lätt räkna ut motsvarande siffror för USA t ex. När Kina blir lika motoriserat som Europa kan vi vänta oss samma utveckling där.Som positivt kan man ju nämna att utvecklingen hela tiden gått mot allt renare motorer och mindre utsläpp. Detta uppvägs till viss del mot att allt fler U-länder sakta men säkert närmar sig Europa och USA när det gäller antalet fordon i förhållande till befolkningsmängden.Mvh kilroy"Att diskutera med fruntimmer är som att läsa tidningen när det blåser" Herbert Tingsten

Visa användare
604
NP
528iA -97
R1100RS -94
OK vi har kväveoxider som är farliga för människa och miljö.
Vi har partiklar som är farliga för människa.

Katalysatorns uppgift är att omvandla kväveoxid till kvävgas.

Varför mäter man inte det på SBP då dieselbilar släpper ut 2* så mycket kväveoxid som bensinbilen?
Tar inte katalysatorn hand om det? Varför släpper dieselbilar med kat ut 2* så mycket kväveoxid?

Partiklarna kan vi lägga åt sidan eftersom jag vet att det numera finns partikelfilter på marknaden.

Mvh

/NP
kilroy
NP*Frågan om mätning på SBP kanske Jesperado kan svara på...?pruttgas*Det vore intressant att veta vilka bilar som bara släpper ut vattenånga...eller det var ett skämt...?Mvh kilroy"Att diskutera med fruntimmer är som att läsa tidningen när det blåser" Herbert Tingsten

MuProPro-medlem
7.993
Mugge
F20 - 116d -16
991 - 911 Carrera 4 - 13
BMW håller på att experimentera med vätgasdrift, Vätgas (H2) tankas in i motorn i flytande form tror jag (kyls ner till - 200 C eller däromkring om minnet inte sviker mig).

I motorn kommer vätgasen i kontakt med Syre (O2), vilket ger följande reaktion: 2H2+ O2 = 2 H2O, det vill säga vattenånga som enda avgas.

När vätgas & syre förenas så blir det rätt kraftig smäll, inte helt olikt bensin som antänds ;-)

BMW hade lyckats få upp en bil i 300 km/h med vätgasdrift läste jag ngnstans. Ur en 525 h så fick man ut 170 hk istället för 192.

De olärda är så säkra på sin sak, medan de lärda är så fulla av tvivel.
Kilroy:

CH4 + O2 = 2H20 + CO2

Om jag minns rätt. CO2:n ingår i kretsloppet och metanet, CH4, fås från det vi spolar ner i muggen, därav nicket ;-)
kilroy
Vätgasdrift är en sak, den ger bara vattenånga som förbränningsprodukt, men det skall inte blandas ihop med gasdrift vilket är något helt annat. All förbränning av organiska gaser innehållande kol ger koldioxid som restprodukt, oavsett varifrån gasen kommer.Jag ser inte riktigt kretsloppsprincipen i "pruttgas" resonemang. Du menar att din gas kommer via rötning av sanitärt avfall från reningsverk? Hur återförs koldioxiden till kretsloppet?Mvh kilroy
"Att diskutera med fruntimmer är som att läsa tidningen när det blåser" Herbert Tingsten

Kilroy: Den mat vi äter och sedan gör oss av med (alltså baj*ar ut) den naturliga vägen innehåller kolatomer tagna från luftens koldioxid.

Koldioxiden återförs till kretsloppet i samma stund som gasen förbränns. På sätt och vis ingår även fossila bränslen i kretsloppet, fast där ligger cykeltiden på 600miljoner år istället för 1-2 år för biogasen.
kilroy
Om biocykeltiden bara är 1-2 år så låter det som ett förnuftigt alternativ...!!Tack för infon..!!Mvh kilroy"Att diskutera med fruntimmer är som att läsa tidningen när det blåser" Herbert Tingsten

Je
7.509
Jesperado
328 CiA -97
750iA -88
320i -88
320i -82
320 -78
1502 -77
Mätningen man gör på Bilprovningen i samband med kontrollbesiktningen avser avgasernas "K-värde", dvs svärtningsgraden...

Jeppe

A true gentleman never travels behind less than twelve cylinders!

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.