AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
931

Har en 518i -95 (tror den kallas E34 åxå) med lite småfel...

ko
3
korkil
518i 1995
Hej allihopa!

Jag har nyss köpt min första BMW, betalade 28000:- kronor för den, tyckte det verkade vara ett bra pris, men vad vet jag, haha.
Det är en 518i 1995 och den har gått c:a 26000 mil (enl.mätaren i alla fall) jag är troligen 4:e ägaren inkl. bilhandlare om pappren stämmer.
Nu var det ju lite fel på den upptäckte jag i efterhand så nu
hoppas jag att någon kan hjälpa mej lite, detta är mina problem i alla fall:

* ABS lampan började lysa och ABS'en slutade då att fungera, vad kan ha hänt och vad gör man åt detta?

* Har fönsterhissar fram, men båda slutade fungera plötsligt. Har kollat säkringarna i lådan framför förarplatsen men ingen trasig. Vad kan man göra då? Finns det fler säkringar någonstans?

* Det "klonkar" fram i gupp och så, även lite grann både bak och fram när man gasar/bromsar. Fel? Åtgärd?

* Det sitter en AC i den, vet inte om den funkar ännu, men värme kommer det bara på förarsidan, vad kan det bero på?

* Baklucka går inta att låsa, varken med C-låset eller med nyckel.

* Det plingar ibland och ute temperaturen blinkar på lilla "färd datorn" kan detta ha ett samband?

* Jag saknar instruktionsbok till bilen åxå, måste man köpa en sådan någonstans eller finns det någon sida på nätet man kan kika på?

Vore tacksam för lite svar på dessa frågor, även om någon har lite koll på vad det kan kosta att fixa sakerna. Är urusel på att meka själv så jag letar åxå en bra/billig BMW mek i Bollnäs området.
ko
3
korkil
518i 1995
P.S

Har även problem med gaspedalen, den "låser sej" gärna i noll läge, har provat att smörja där jag kommer åt inifrån kupén men det återkommer, några förslag?
C.
749
C.Svensson
320iT-06 E91

Hej!

Välkommen till forumet. Kan tyvärr inte svara på alla dina frågor, men ska försöka på några.

Klonket fram är nog casterstagen eller om du har tur pendelstagen. Casterstagen är dyra att byta, ca 2500:- på verkstad. Pendelstagen byter du lätt själv. Kolla bland mektipsen i menyn. Klonket bak är nog silentblocken, kostar också ca 2500:- att byta på verkstad.

Instruktionsbok köper du hos din lokala bmw-handlare för ca 100:-.

Lycka till!!

tvätta, tvätta, tvätta....
Visa användare
ProPro-medlem
10.954
ErikW
E28 520i - 85
E32 750iLA - 89
E92 325iA Coupé - 08
F11 530i Touring - 12
Välkommen till forumet och grattis till en trevlig bil ;-)

ABS: Det händer att givare strular, men jag rekommenderar dig att åka till BMW och avläsa felminnet.

Det finns även säkringar under baksätet. Kolla också huvudsäkringen: Länk Kolla om knapparna lyser när tändningen är på.

Klonket fram kan bl a bero på pendelstagen, eller casterstagen, kolla lite här: Länk
Bak är det ofta silentblocken som blir dåliga Länk

Troligen har en värmeventilen hängt sig: Länk Länk

Lossa klädseln på bagageluckans insida, förmodligen har ett stag lossat. Se bara till att du inte lossa staget som öppnar luckan, risken finns att den inte går att öppna alls om det händer.

Lilla färddatorn plingar till när temperaturen är +3C eller lägre.

Instruktionsbok finns på BMW, för någon hundralapp eller två.

Gaspedalen låsning beror troligen på att det byggts upp avlagringar i spjällhuset, det har hänt även på min. Lossa slangen så att du kommer åt spjället och skrapa rent där.

Erik

___
Trender är till för amatörer, vi andra går på instinkt!
Abs-lampan kan bero på trasig givare, brukar kosta ca 1500-2000kr inkl felsökning som krävs för att veta vilken av givarna som skall bytas. Detta måste funka vid besiktingen!!

Klonk-ljuden kan bero på slitna bussningar i bakvagnen.

AC:n funkar om det kommer iskall (3-4grader) luft när "snöflingan" aktiveras.

"Plinget" från färddatorn beror på halkvarnaren...under 3-grader och det plingar till och blinkar i displayen.

Instruktionsbok köper du på BMW för 200kr.

Rekomenderar Sök funktionen Länk för mer detaljerad hjälp

mvh//Kristoffer
BMW CS (Syd) #4918

Renault gör sig bäst på flaska med svart etikett :-)
ko
3
korkil
518i 1995
Tack för alla svar, ska se vad jag kan lösa själv och hur mycket mer som går sönder i processen :)
Resten får en verkstad ta hand om antar jag :)
Go
393
Golddigger
G11 730d -16
korkil: Spelar du i Lefay?
Li
478
Limpur
E39 528iA Touring -98
E34 525i Touring -95
E36 316i Coupé -96
Tips angående elhissarna så kan kontakterna i "elhissknapparna" bli lite dåliga(ärg??). Spreja in rikligt med kontaktspray och tryck upprepade gånger tills det får kontakt. "Lagade" två av mina elhissar på det sättet :-)

__
BMW - When you need power and comfort.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.