|
|
|
|---|---|
| Har ett vinande/tjutande ljud vid kallstarter som försvinner efter ett litet tag. Bilen är en 316i touring -92 e30. Liknar en slirande fläktrem, vilket det inte är. Jag har också lite läckage av kylarvätska. Kan det vara vattenpumpen som håller på att ge upp? Hur kan man få reda på att det är vattenpumpen och inget annat som är trasigt? Går det att montera bort remmen till vattenpumpen och köra en kort sträcka för att höra om oljudet försvinner eller är det skadligt för motorn? | |
|
Varifrån läcker vattnet? Kommer det från vattenpumpen är det säkert den som är på väg att ge upp. Du borde kunna ta bort remmen till generator och vatten pump och köra motorn en kort stund, ca. 1 min, för att lyssna om den låter annorlunda. Men ge dig inte ut och kör, då kommer du att överhetta motorn och tänk på att generatorn inte går, så du kan ladda ur batteriet om du kör länge utan rem. mvh /Jörgen Volle Geschwindigkeit speichert Zeit |
|
| Tack för svaret! Är inte säker på var det läcker från. Det syns inget under bilen när den stått still, även när den parkeras "varmkörd". Har hört att det finns ett sippringshål i underkant på vattenpumpen som läcker när lagren i pumpen är slut. Hur kommer man åt att kolla detta hål och skall man kolla när motorn är igång, avstängd men varmkörd eller när? Kan tillägga att jag haft detta problem i nästan ett år eller ca.800mil. Vad kan hända om vattenpumpen havererar helt? Känns lite onödigt att byta i förebyggande syfte, särskilt om det inte är pumpen som är orsaken till problemet. | |
|
Om du kör en sväng med bilen och sedan kör in så du kan hissa upp bilen och titta under så borde du kunna se om det runnit lite vatten i framkant på motorn. Om du tittar på motorn underifrån så ser du remhjulet som driver vettenpumpen, är det vatten däromkring så kommer det säkert från vattenpumpen. Det som händer när vattenpumpen går sönder är att den börjar läcka som ett såll. Det hände mig för några år sedan, då fyllde jag vatten på jobbet, sedan körde jag hem ca. 8 km, och då var det tomt på vatten när jag kom hem. Så om du är ute på någon längre resa och får vattenpumpshaveri så är risken stor att det blir bilbärgning hem. Jag föreslår att du tar bort remmen och känner på vattenpumpens remhjul. Går den att snurra runt utan att den kärvar? Kan du känna något glapp när du rycker i remhjulet? Om den kärvar eller det finns ett kännbart glapp, byt så snart som möjligt. Om den känns ok, snarta motorn och hör om den låter annorlunda. Tänk på att det kan vara generatorn som låter, och den står ju också still. Du kan känna på generatorn efter glapp på samma sätt som med vattenpumpen också. Hur långt har bilen gått? mvh /Jörgen Volle Geschwindigkeit speichert Zeit |
|
| Bilen har gått knappt 20 000mil. Vet ej om tidigare ägare bytt pumpen, annars är det förmodligen hög tid för detta. Har tänkt att försöka felsöka under helgen och återkommer när jag gjort detta. | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.