AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

7-Serien
6.422

Oljigt tändstift med svart på

Visa användare
112
Fjattespatt
740IA -95 E38
Arkticsilver, TV/Nav
Hej,

Bytte för ett tag sedan v. ventilkåpspacking. Gjorde dock ej rent runt stiften. I veckan hörde jag hur motorn lät "hostig" samtidigt som det kändes skakningar in i kupén. Det varade bara några sekunder men räckte för att jag skulle bli lite bil-hypokondrisk.

Tog och kollade in stiften. Det närmast förarplatsen såg ut såhär:
Länk
oljigt och lite svart längst fram. Gjorde rent det och satte tillbaks det. Gjorde ordentligt rent i brunnarna och runt om så att jag ska kunna se om det fortfarande läcker in olja.

Behöver jag byta stiftet? Nån som har någon annan bra analys.

/ FS
Jag tror att all denna olja knappast kan ha kommit "innifrån" motorn, utan har runnit över stiftet då det skruvades ut toppen = oljan låg i brunnen innan stiftet skruvades ur.
Kan du ha en läckande ventilkåpspackning? Kolla runt blocket om det inte är lite kladdigt. Rätt enkelt/billigt att bya isf.
Olja i tändstiftsbrunnen kan ha orsakat överslag så att motorn misstänt, men det kan iofs ha berott på något helt annat, orelaterat stiftet. Går den bra i fortsättningen så skulle jag låtit saken bero till nästa service, annars skulle jag åkt in en sväng till en BMW verkstad och läst ut felkoder.

Annars kan du läsa lite mer om "tändstiftsanalys" här: Länk

Mvh. /Kjell
Visa användare
112
Fjattespatt
740IA -95 E38
Arkticsilver, TV/Nav
Tack för länken Kjell, en sån sida har jag letat efter!

Oljan kommer nog ej innifrån motorn som du säger (jag hoppas verkligen inte det). Nu har jag gjort ordentligt rent, så om packningen läcker så ser jag det om några mil.

De där svarta partiklarna på isoleringen till mittelektoden vad kan det vara, olje-aska?

Hälsn,

/ FS
Paap Reeder
.. alla mina 12 stift ser ut som ditt.
Min är garanterat snustorr i packningarna.

En version av teorierna varifrån denna olja kommer och varför den hamnar på stiftgängorna ... kan få nackhåret att resa sig.
MVH /// Paap R
Visa användare
112
Fjattespatt
740IA -95 E38
Arkticsilver, TV/Nav
Nu blir jag förståss nyfiken. Vad är det för teori?
Paap Reeder
Olja på gängan kan komma från två håll:
1) inifrån från förbränningsrummet
2) utifrån från tändstifts"hålet" i toppen

Det är bara det att det i alternativ 2 sitter en tätningsring på stiftets "fot" som skall dras med 15 Nm ... vilket enligt min mening gör det omöjligt för oljan att hamna på gängen "utifrån" s a s.

Hur kommer då oljan på gängan "innifrån"? För det första måste olja finnas tillgängligt innifrån ... o s v o s v resonemang.

MVH /// Paap R
Visa användare
112
Fjattespatt
740IA -95 E38
Arkticsilver, TV/Nav
Ok, jag förstår vad du menar. Läckande kolvar eller nåt sånt.

/FS
Ja
11.288
Janne T
523i-97
M5-99
Alfa Romeo 156 2,0 TS-98

Nja...Kan det inta bara vara så att f.d. ägare smörjt gängorna med t.ex lämpligt fett på stiftet innan montering av detta?

Tyckte det såg så ut på bilden iaf..Sidoelektroden + även mittelektroden såg ju bra ut enligt mitt sätt och se,kanske lite för ljust,dvs tendens till något för mager blandning, om man ska vara petig..

Hur ser dem andra stiften ut?

Mvh Janne.
Visa användare
112
Fjattespatt
740IA -95 E38
Arkticsilver, TV/Nav
Stiften är bytta på BMW aukt. verkstad vid service för ca ett år sedan. Vet ej om de fettar in gängorna el. ej. Låter dock lite osannolikt, inte för att jag har nån aning men rent intuitivt låter det lite konstigt. Ska inte stiftets hölje vara jordat i motorblocket?

De andra stiften är också oljiga på gängorna, dock inte lika mycket. Detta stift var dock mycket oljigare och även oljigt upp på kontakten. Det svarta på isoleringen till mittelektroden såg jag bara på detta stift.

Ja
11.288
Janne T
523i-97
M5-99
Alfa Romeo 156 2,0 TS-98

Ok...

Jag fettar iaf in med lite grafitfett på gängorna när jag byter stift på mina vagnar,kan undvika "gängpaj" om man gör det innbillar jag mig+att det är lite lättare att få ut dem nästa gång det är dags med t.ex en ventiljustering eller utbyte...

Det där med jordningen fungerar ändå...

Dem där svarta(prickarna) på din mittelektrod har jag väl inget svar på annat än att jag inte tycker det är något att vara orolig för...

Mvh Janne.
Blev det någon klarhet i varifrån oljan kommit och vad det kan ha berott på?

Mvh Carl
Paap Reeder
... min olja kom med största sannolikhet från avgasstyrningarna.

Har ännu kört för litet men skall kolla om ca en halv tank.

MVH /// Paap R
Visa användare
112
Fjattespatt
740IA -95 E38
Arkticsilver, TV/Nav
>>Blev det någon klarhet i varifrån oljan kommit och vad det kan ha berott på?

Nej, jag är lika ovetande som för ett år sedan.

/ FS

Bl
479
Blomman
525D F11 M-Sport -11
118D E87 -09
jag är 99% säker på att de är som Kjell Svensson säger
"oljan låg i brunnen innan stiftet skruvades ur"
dd
1.234
dd
535 88
530 93
520 89
volvo 740 85
oljiga sift tyder oftast på dåliga kolvringar, jag har haft många motorer med dåliga styrningar men aldrig har stiften varit oljiga, men det kan ju så klart variera beroende på motortyp!
Mina stift såg likadana ut som på bilden - oljiga gängor. Oljan kom inte utifrån. Enligt min uppfattning rinner oljan ut på stiften - som om jag nu minns rätt ligger nästintill vågrätt in i toppen - från förbränningsrummet. För att så ska kunna ske krävs ju att oljan tränger in i cylindern i vartfall i samma höjd som där stiftet mynnar ut i förbränningsrummet.

Alldeles intill stiftet - på samma höjd i förbränningsrummet - sitter på vardera sida in- och avgasventilerna. Enligt mitt förmenande kan oljan bara komma in därifrån antingen genom slitna ventilstyrningar eller om det kan lokaliseras till insugsventilerna genom vevhusventilationen. Om det är vevhusventilationen syns det säkerligen i insugsrören.
Om toppen i en 740 E 38 ser ut som den i min 750 E 32 är jag dock osäker på.

Mvh

CL
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.