|
|
|
|---|---|
| Tanken är att öka volymen från 1,8 liter till 2,0 på en 318i -87:a, e30. Är det någon som provat? Funkar det rätt av eller behövs särskilda justeringar? //Nicke | |
|
2,0 motorn är väl ändå sexcylindrig. Eller är det jag som blandar ihop modellbeteckningarna m10 och m20? // Erik ---- No real power -just KCR :) |
|
|
Kan inte ja svara på, men vill du veta så fråga på www.pure-pf.com istället, massa som är riktigt duktiga där |
|
|
Erik: Gamla 320 (årsmod 76-79) fanns med 4cylinder 2 liter 109 hk och 320i (årsmod 76-78) 4cylinder 2 liter 125 hk. Du har helt rätt att m20 motorn är en sexa, men jag syftar på m10:an. Det är lätt att blanda ihop det. Christian: Tack för tipset. Ska kolla.... Är det någon som provat? Vore kul att få ytterligare åsikter. |
|
|
Såg att hela frågan i rubriken inte kom med. Sorry. Frågan är om det går att kombinera en 2 liters m10 bottendel med en 1,8 liters m10 topp på en 318i -87? //Nicke |
|
|
Hej, det går fint så länge du tar ett block med plana kolvar. Finns lite olika förbränningsrum på m10, med förhöjd kolvtopp får du anpassa kolvtoppen till förbränningsrummet. Just det, det är dubbelkedja på de gamla m10 så du behöver ett gammalt kamdrev till en sådan bottendel. Mvh Mikael |
|
|
Tackar för info. Ska köpa block. Finns modellbeteckning el motortyp instansat på blocket, så man vet vad man köper? |
|
|
Jag har för mig det står gjutet någonstans. Kanske borde påpeka att det är samma borr i 1,8, det är slaget som skiljer. Så det är egentligen bara vevaxel o kolvar du behöver, stakar skall vara samma. |
|
|
ok. Kanske bara är att byta ut dessa på gamla blocket. |
|
|
Oftast inga problem att kombinera men det beror på vilken kolvtyp som sitter på m10b20 blocket samt vad toppen är märkt med. Det enda som skiljer b18 och b20 är veven och stakarna mao samma borr så ett sätt är att flytta över det. Sök på 02tavlan Länk så hittar du allt om m10 |
|
|
Det är nog ingen skillnad på stakarna, det är kolvbultshålet som är flyttat. |
|
|
Topplocken till M10 brukar ha olika benämningar som. t.ex. e12, 121 m.fl. Alla dessa går att använda till plana kolvar. Men om man har förhöjd kolvtopp måste man ha "rätt" topp. På 2002, som exempel satt plana kolvar medans 2002Ti och Tii hade förhöjda kolvtoppar som gav högre kompression. Men du bör kunna använda en 2-liters botten med plana kolvar, eller varför inte borra lite till och få till 2,2liter... Att tänka på är att volymhöjningen i sig ger lite högre kompressions förhållande, om man bibehåller förbränningsrummet. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.