AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Allmänt om bil och trafik
3.895

11,06kr litern

Sida 2 av 5
Det fungerar ju itne längre!!! Jävla skatt!!! FAN!
JAg älskar att köra min 525i men det går fan inte med det sopa priset!.
Man får väl tvätta bilen lite mer istället ;)

ErikR: Eftersom de senaset årets höjningar beror på stigande världsmarknadspriser har soppan blivit rekorddyr även i USA. Tiderna då en US gallon (ca 4l) kostade runt dollarn är förmodligen förbi för gott.

När jag var över i Florida förra våren (då världsmarknadspriset låg på rekordnivåer) kostade bensinen över 2 USD/gallon dvs ca 3.75kr/lit.
Redan då talades det om "Energy Crisis" och försäljnignen av stora SUVar (Ford Expedition, GMC Yukon etc) minskade med 30%. Hybridbilsförsäljhningen gick extremt bra, det var kö på ex Toyota Prius!!
Misstänker att trenden håller i sig, de flesta som kör dessa bränsleslukande SUVar är ofta hemmafruar till medelklassfamiljer, där den arbetande mannen har en relativt vanlig lön. En dubblering av bensinpriset får således stora konsekvenser för denna grupp av människor trots ett relativt sett lågt pris...

Extremfallet är tydligen Kalifornien där de har en speciellt raffinerad bensin som skall vara den renaste i världen. Bensinen är alltså dyrare där än i resten av US, förra våren kostade den högoktaniga soppan över 3USD/gallon vilket blir nästan 6kr/lit...

mvh//Kristoffer
BMW CS (Syd) #4918

Renault gör sig bäst på flaska med svart etikett :-)
Ett tillägg...Om trenden verkligen håller i sig med höga bränslepriser i USA, och att detta för med sig att fler väljer Prius framför SUV, får det en klart positiv effekt på sikt med ett avsevärt minskat oljeberoende vilket är bättre för miljön.
USA står trots allt för ca 1/3 av världens totala utsläpp av koldioxid.
Lyssnar man på våra politiker kan man dock lätt tro att Sverige står för den resterande delen :-)

mvh//Kristoffer
BMW CS (Syd) #4918

Sänk bensinskatten här till nivåerna i USA så är jag nöjd, oavsett kartellbildningar och stigande världsmarknadspriser :)

/// Olof

- Überlegenheit aus Bayern -

Länk
Olof: Det hade jag gärna också sett, men lite av problematiken försökte jag få fram i mitt första inlägg. Drar man bort skatten på soppan vilken ger ca 80 miljarder i Sverige får man ta igen det på annat håll.

Trots nästan obefintlig skatt på bensin och mkt annat i USA så har den stora medelklassen i USA det relativt tufft ändå. Svindyra bokostnader, dyra sjukförsäkringar, sparande till collegestudier åt sina 4 ungar, avbetalning på 2 stora bilar mm ger inte så mkt över till möjligen en biltripp till släktingarna på Thanksgiving day, speciellt när bara mannen arbetar och tjänar pengar.
Därför gör en höjning av bensinpriset från ex 1.50USD till 2.50USD/gallon stora hål i plånkan hos jänkarna, särskilt när det vanligen är denna sociala klass som kör de stora törstiga amerikanska SUVarna.

BMW 540i, X5, RX300, Infinity FX45 och XC90 som är lilleputtbilar i jämförelse och körs vanligen av de mer välbärgade samt statusmedvetna jänkarna, vilka också är betydligt mindre känsliga för höjda bensinpriser.

mvh//Kristoffer
BMW CS (Syd) #4918

Visst, eller så minskar man utgifterna ;) Men börja med att göra det lönt att jobba och anställa folk i Sverige genom att minska skattetrycket så kommer mer pengar rulla runt och ge ökade inkomster även till staten. Bättre förutsättningar för företagen gör att färre väljer att flytta verksamheten utomlands osv... Men nu blir vi snart alldeles för politiska och det var väl inte min mening ;)

/// Olof

- Überlegenheit aus Bayern -

Länk
bebban: 9,04 kr/litern! Då lönar det sig alltså att åka till Rimbo tur och retur (ca 10 mil) och tanka. :-)

Mvh Johan
öv
22
över alles
525i Touring -04
Att soppan har blivit dyrare drabbar inte mig.
Jag tankar iaf. bara för en hundring!
Pe
4.290
Pelle Persson
e81 118d-09
e87 123d
e60 550i
e12 525-74
e28 535i
elva mit turbo
Olof, det du förespråkar har "vi" provat på några gånger tidigare..och varje gång har det gått åt helvete!

Visst fan är det surt att soppan kostar så pass mkt som den gör...men det är bara att betala och se glad ut...eller?

/Pelle
th
1.421
theprophet
Alpina 530iT "B3" -94
svekke: Med 100% Etanol är det ca 30% som är det mer korrekta på en motor som är konverterad utan komphöjning eller annan optimerng utan det att man ser till så att motorn kan skjutsa på 30% mer bränsle vill säga! Detta då Etanol innehåller ca 30% mindre energi än Bensin. Fast den faktiska förbrukningen vid Etanol drift brukar bli något lägre än 30%(26% har jag läst många rapportera på www.etanol.nu och deras forum) Detta beror troligen på att motorn kan avancera tändnignen och därmed plocka ut högre vridmoment och däröfr mera effekt på lägre varv.
Drar motorn däremot bara 10-15% mera på en helkonvertering så finns risken att motorn går magert och det är ingen hitt, än fast Etanolen även brinner ca 20% kallare.
Ursäkta för att jag tog upp lite plats men kan kände att det behövdes fyllas på lite info så att missförstånd inte uppstår!

BM
1.842
BMW_MAN
F11, 535xD -14
E39, 525i -01
Var fjärde år bestämmer det svenska folket i vilken riktning man vill gå.

Inriktningen har varit glasklar under en lång tid, varje val röstar man för massiva skattehöjningar. Jag kan inte förstå varför man sen blir förvånade när de också genomförs.....
th
1.421
theprophet
Alpina 530iT "B3" -94
BMW_MAN: Ja, finansiering av välfärden eller en tillbaka gång till Feodalsamhälle...

Fast just Bensin frågan är ett gissel, så miljöpartiet kan gärna få kalla sig antibilpartiet i fortsättnigen för de arbetar, för mig, inte i en hållbar grön riktning!

Visa användare
10.942
Programmer
F11 530dX M-sport -16
Golf GTI -18

Kristoffer_L: Håller inte med dig riktigt om att den stora medelklassen har det tufft då dom utan vidare har bättre köpkraft än den svenska medelklassen. Däremot så hittar du stora grupper av låginkomsttagare som ofta har det sämre ställt än motsvarande grupper i Sverige pga USA's sämre sociala skyddsnät.

Visst är det så att amerikanen behöver tänka lite mer på försäkringar och utbildning för sina barn men en väldigt stor del av de du kallar medelklass har via sina arbetsgivare sjukförsäkringsprogram som många gånger ger bättre vård än vi har här hemma till en lägre kostnad. Dessa ger också möjlighet att medförsäkra familjemedlemar för vissa delar. T ex så betalade min fru några dollar extra på sin tandvårdsförsäkring och så hade jag fri grundtandvård (undersökning, lagning, etc).

Tittar man sedan på alla som är välutbildade med bra jobb så har de ofta en lön 2-4 gånger högre än i Sverige och betalar som sagt mindre än vi i skatt.

Nu har ju dollarn sjunkit en hel del sedan jag bodde där för några år sedan så det är svårt att jämföra men jag räknar lite snabbt på det så skulle jag om jag jobbade med samma jobb i USA få ut över 250' kr mer efter skatt per år. Visst bor man i en större stad på östkusten eller i Kalifornien så försvinner ju en del i boendekostnader men alla bor ju inte där.

___
//Ulf
Ha
5.327
Haas
M2 F22 Competition - 19
För dom som inte måste använda bilen dagligen rör de inte speciellt mycket,men för oss som verkligen är beroende av bilen varje dag är de inte kul...tur att de finns "avdrag för arbetsresor" i alla fall...

Som sagts tidigare så är de lätt att säga att man bara kan sänka skatten lite på soppan,men då måste dom höja på något annat...men de finns säkert ett par andra saker dom skulle kunna höja skatten på som inte drabbar så många som de gör på soppan...

Så därför vore de bra om de kunde bli ett regeringsskifte till nästa höst,så får vi se va dom blå kan göra nåt åt skatterna som dom pratar så mycket om,men de kommer npg bli ganska svårt eftersom de finns allt för många i detta land som röstar på samma parti jämt för att dom alltid gjort de utan att veta igentligen va dom står för idag...

Nånting måste i alla fall hända i sverige snart...

Visa användare
10.942
Programmer
F11 530dX M-sport -16
Golf GTI -18

* Effektivisera den offentliga serktorn så att utgifterna minskar utan att för den skulle ge mindre välfärd.

* Se till att fler få riktiga jobb, underlätta för små- och ensamföretagarna. Detta kommer dels att minska utgifter i form av bidrag och stöd samt öka inkomsterna då fler betalar skatt

* Sänkta skatter kommer att ge folk ökad köpkraft vilket i sin tur kommer att gynna ekonomin, bl a i form av ökade arbetstillfällen.

Tyvärr är det väl vissa som fortfarande lever i tron om att det bästa vore att staten äger och styr allt och vi alla ska betala in det mesta vi tjänar i skatt. Det är ju bättre att dom tar hand om pengarna och bestämmer vad dom ska användas till än att låta oss ta sådana komplicerade beslut.

___
//Ulf
Sv
782
Svekke
540iM 6vxl -97
theprophet:

Jag har ingen egen erfarenhet av 100% inblandning så jag skrev ej heller så:

"Med 100% E85 har jag hört att förbrukningen ökar med ca 10-15%."

Siffran jag mindes kom från: Länk

citat:
"Vid högre inblandning från ca 50%, och till när man kör helt på E85 drar bilen kanske 10-20% mer bränsle"

Det väsentliga som jag påpekade gällde 30-40% blandning av E85 i bensin och där har jag egen erfarenhet av min bil och dess bränsleförbrukning.

Svekke
th
1.421
theprophet
Alpina 530iT "B3" -94
Effektiviserad offentlig sektor skall alltså ge lägre skatter. Så att flera kommer i jobb... Beräkna då in de som kommer tappa sina jobb då de får sluta pga effektiviseringen då. Givetvis behöver inte effektivisering alltid betyda förlorade jobb, men dagens syn på effektivisering brukar hänga starkt ihop med det. Därmed borde en effektivisering utan att för den skullem behöva sparka folk ske, kan det då frigöras så mycekt kapital så det ger en märkbar skattesänkning? Skall välfärden inte minska så kan förslag om 60%:s sjukkassa inte råda.

Du får staten att låta som en ond entitet vars enda syfte är att se till så du får mindre bestämande och pengar! Fri skolgång, krav om skolgång t.o.m. borde det skötas utav vinnstinriktade företag? Samma sak med vården? Även dina barns dagis? Så enda sättet att få din barn att få en dagis plats, för de som inte föddes med silver sked, blir att låta sina barn sitta och titta på reklam tv för barn så det de har råd att uppehållas. Att måsta ta beslut om alla små saker kan i sig vara rätt skönt.. Varför ödsla energi på självklarheter? Vård, skola och omsorg behöver alla.. varför inte dela på det?

th
1.421
theprophet
Alpina 530iT "B3" -94
Svekke: Det var inte menat som ett personligt påhopp, ber om ursäkt om det uppfattades så. Jag ville däremot lägga faktat på bordet om den korrekta siffran för en helkonvertering utav en bil med endast ökat bränsle flöde som konvertering.

Jag tankade i några liter E85 på ST1 i Vårgårda för 6.95kr/litern. Skall testa mig fram och se hur stor andel man kan ha. Lönar sig bör det göra iaf.

Dock så har jag hört att kallstarter kan bli svårare men när det börjar bli varmt borde det inte vara några som helst problem.
Sv
782
Svekke
540iM 6vxl -97
theprophet: Det är lugnt. Gonatt! Ska ju upp o jobba snart :)

Svekke
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.