AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
1.440

Mysterium med försvinnande spolarvätska

ee
64
eeerik
320i -98 (E36)
Spolarvätskan försvinner i tomma intet efter max ca 6h efter påfyllning. Har inte hittat läckaget men har - med handen på hjärtat- inte gått helt systematiskt till väga för att hitta problemet.

Behållaren är hel, verkar som om pumparna funkar som de ska. Definitivt inget läckage från pumparna som sitter på vätskebehållaren och verkar inte vara nåt från lyktspolpumparna. Har haft huvudstrålkastarna utplockade för att kolla packningar osv men jag var för korkad för att passa på att kolla hur de såg ut när de faktiskt sprutade... Alla slangarna verkar också ok men svårt att kolla m tanke på hur inpillad den var vid luftintaget osv...

Missar jag något uppenbart. Verkar som om många har problem m backventiler osv men ärligt talat har jag svårt att se hur man kan hitta sånt- alla slangar sitter sjukt oåtkomligt och jag hade ett rent litet helvete bara med att pilla tillbaks blinkers och strålkastare efter att jag väl hade lyckats få ut dom...

Mottar tacksamt tips och synpunkter

erik

Ch
103
Chintzy
325 IS - 93
Hejsan erik!
Hade exakt samma problem på min förra 325a, och hittade inte läkaget till en början, men kom undefund med att det var från pumptätningen det läckte iallafall, dem sitter rätt nära grenrör och så vidare så det genereras rätt mycket värme där. Med andra ord är det lätt att missa! Prova att köra dem och tittat efter synliga ställen, annars kan du försöka att "blåsa" i tanken och kolla efter eventuella ställen..

Personligen skulle jag tro att det är antingen vid tanken "oringen under pumpen" eller vid lyktspolarna!

Hoppas det löser sig!

Mvh // Martin Löfqvist
ee
64
eeerik
320i -98 (E36)
Hmm, det låter rimligt. Får se till att följa upp det ordentligt. Hur blåser jag tanken? Gjorde en snabbsökning men fick mest upp en massa träffar om motorer som hade rasat...
ee
64
eeerik
320i -98 (E36)
Kan tillägga att jag tror att den stora orsaken till att jag inte kunnat hitta läckaget är att det alltid rinner så förbannat m vätska överallt i alla dräneringsrännor osv när jag provsprutar för att hitta läckaget... Måste ju spola ett par ggr för att lyktspolarna ska gå igång.

Tillägg2. Jag har provat att koppla ur kontakten till pumpen till lyktspolarna (alltså den på tanken) för att se om det blev nån skillnad men det var det alltså inte (vilket gör att jag inte tror det är nåt fel på de två lyktspolpumparna). Det verkar inte heller rinna nåt särskilt ur munstyckena eller så
Ch
103
Chintzy
325 IS - 93
Hej igen eeerik!
Jag vet inte riktigt hur det ser ut på 320an men det du säger att det ska finnas en separat tank till lyktspolarna har jag inte hört, vet att det finns 2 tankar på vissa modeller men då är den ena till för koncentrerad spolarvätska, av realoem att tyda Länk så finns det vissa skarvar du kan kolla lätt, på min förra bil läckte det vid kopplingen mellan lykt "spray huvudet" och slangen dit, och vid o-ringen till kärlpumpen.

Hoppas det löser sig! Det är nog mestadels tid du behöver och lite tålamod för att lokalisera själva läckan!

Mvh // Martin Löfqvist
ee
64
eeerik
320i -98 (E36)
Hej igen,
Nej jag har bara en tank (5l). Den har två pumpar- en för vindrutespolningen och en för lyktspolningen. Sen finns det ytterligare två pumpar för respektive strålkastare
ee
64
eeerik
320i -98 (E36)
Realoem var ju en grym sida! Så här verkar min se ut Länk

Chintzy - antar du menar att det är typ vid del 3 eller 11 du tror det kan läcka
IS
86
IScalle
325i -07
hej har en fråga bara som inte hör till ämnet.
Chintzy:
vad är en 325IS är det en speciell modell eller?

Ch
103
Chintzy
325 IS - 93
Godmorrgon! Precis eeerik! Min läckte dock från nr:16 där det var en gummibackventil i plasthuset som var trasig! Men nu vet du ju hur det ser ut, bara att kika efter!

IScalle: Det är en lite annan chassie uppsättning gentemot I modellerna!Motor mässigt skiljer det inget vad jag vet!

//Med Vänliga Hälsningar: Martin Löfqvist
ee
64
eeerik
320i -98 (E36)
Har kikat lite mer på skissen på realom och är nu lite förvirrad. Med mina begränsade tekniska kunskaper ser det ut som det bara är en pump för lyktorna (nr16 på skissen)! Är det så? Konstruktionen skulle isf vara mer logisk för mig... (Kan inte förstå varför det skulle behövas tre pumpar annars)

Har inte haft nöjet att plocka ut hö strålkastare ännu så jag vet inte hur det ser ut där inne...

erik

tacksam för fortsatt hjälp
ee
64
eeerik
320i -98 (E36)
Hmm, märker att jag förskönade sanning lite i mitt ursprungsinlägg... (jag har alltså bara haft vän strålkastare ute hittills...)
RiProPro-medlem
756
Rick
540i -21
523i -97
325i Coupe -94
M3 Coupe -97
Mini Clubman Cooper S -19
eeerik: På min 325i -94 och min tidigare 320i -97 var det själva gummidamasken runt teleskåpet i pumpen (nr 14 på skissen) som hade skaft sönder. Detta gör att trycket försvinner och det står och sipprar ut spolarvätska. Den är lite knölig att byta då men måste ta bort stötfångaren men när den väl är borta går det enkelt.

/Rickard
ee
64
eeerik
320i -98 (E36)
Lyfter upp den här då det nu är dags att göra nytt försök att fixa...

Så här ser alltså mitt system ut. Länk
Jag har nu konstaterat att det definitivt sipprar ut vatten ur nr.16 på skissen. Innan jag använt lyktspolarna verkar det dock inte läcka nånting.

Tror ni det är själva gummidamasken som är kass (jfr Rick ovan). Behöver jag isf alltså byta nr.14 och sen bör allt funka? Verkar som om flera andra här haft liknande problem och att byta pump inte alltid varit rätt lösning.

Kan jag koppla ur hela skiten permanent på nåt sätt (lyktspolarna kladdar ändå bara ner bilen) och på så sätt slippa allt strul? Jag har för mig att jag testat att helt enkelt koppla ur lyktspolpumpen på vätskebehållaren men att det inte hjälpte (minns inte riktigt-det var i vintras...)
ee
64
eeerik
320i -98 (E36)
Förresten. Enligt Länk och Länk verkar det räcka m att pilla ut strålkastare och blinkers för att byta pumprackarn. Ovan (och på ett par andra ställen) säger ni att man måste ta bort hela jäkla frontspoilern för att byta. Vad gäller?
RiProPro-medlem
756
Rick
540i -21
523i -97
325i Coupe -94
M3 Coupe -97
Mini Clubman Cooper S -19
eeerik: Som du beskriver det så är jag rätt säker på att det är gummidamasken (nr 14) som har spruckit.
Ang bytet så har jag tagit bort stötfångaren några gånger innan så då tyckte jag det verkade enklast. Men att ta bort strålkastaren för att komma åt verkar också gå bra om man tittar på beskrivningen i bifogad länk.

/Rickard
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.