AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Samtliga BMW-modeller
935

bra, fina bmw till rätt pris, vilka?

BM
76
BMWLoveer
Opel Vectra OPC -2006
Jo, jag ska snart köpa min första bmw (är dock bara 16,5 år), mitt första fina projekt. Jag undrar vilken bmw som rekomenderas till en bra första bil, den ska i alla fall vara i bra skick och körbar?
Jag själv funderar på en 325 runt årsmodell 93 och ska helst bara kosta runt 35000 - 40000:- och det har jag ju förstått att man inte får en BMW M3 E36:a för.

Skulle vara kul och se vad ni kan rekomendera !!!

Jag är en riktig biltok speciellt i BMW =)
du får inte en 325 e36 i toppskick för den pengen. Men om det nu e ett projekt så kan du nog finna en bil som är bra maskinellt för den summan.
coupen är något dyrare än sedan modellen.

Lite att tänka på är att spindellederna är väldigt känsliga, kolla när dessa e bytt senast. Avgasvärdena brukar också vara lite si å så med. i övrig e det en rätt problemfri bil enligt mig.

Lycka till med din förhoppningsvis blivande bmw!

BM
76
BMWLoveer
Opel Vectra OPC -2006
tackar, ska tänka på spindellederna när dem har blivit bytta och avgasvärdena hur dem är, det är bra när ni kommer med tips om vad man ska tänka på och kolla upp så det inte blir någon dyr reperation en månad efter man har köpt sig en bmw.

Vad skulle jag kunna få en bmw 325 93:a för om det nu blev en lite för billig peng jag skrev i början.
M5
523
M5-Power
M3 E46 Coupé -02
Länk
Länk
Länk
Länk

"The hardest cars to chase are german BMW cars ..." - L.A. Police Department...
M5
523
M5-Power
M3 E46 Coupé -02
Länk 4 skulle jag kolla om jag vore du... ;)

* besiktad utan anmärkning
* skattad
* textilmattor
* Larm
* sportstolar i helskinn
* Stora Checkkontrollen
* M3-front,sidor + speglar
* Vit o röda bakljus
* Sportsystem
* dimljus
* klimatanläggning, två klimatzoner
* automatisk avbländande backspegel
* AC-Fungerar felfritt
* ABS
* el-hissar
* M3-elspeglar
* el-taklucka
* 2x airbag
* 4x nackstöd
* 6x vita blinkers
* fällbart baksäte
* 18" fälgar
* 16" vinterdäck

Mvh

Pe
627
Pelle
Z3M roadster
328 Coupe
bilen i länk nr 4 är ett riktigt lik. Var och tittade i örebro 27000mil, inget av elen fungerade, a/c startade inte, rostig och allmänt skabbig. Säljaren från örebro satte ut den på annons på lördagen, han hade köpt bilen på fredagen utav adnan som anonserade här på autopower (alltså annan ägare då/nu) så jag antar att den inte är helt ok. Dessutan hade adnan gett 27000kr för bilen i sin tur. Men den ser fin ut på bilderna så man luras lätt att åka och kolla.
BM
76
BMWLoveer
Opel Vectra OPC -2006
ja du m5-power: det var en riktigt het bil det du (bild 4) så skulle min 325:a sett ut och kommer att bli nåt i den stilen, priset var ju extremt billigt (eller?) 40 000:- laxar på en sådan ojojoj, vill ha mitt körkort nu, om jag skulle haft det nu så skulle nog inte den annonsen vara kvar så länge till, min stil m3 paket + styling.
BM
76
BMWLoveer
Opel Vectra OPC -2006
var det så pass dåligt, bilder är fina men den lät ju lite skabbig där, synd att dem inte skriver ut det lite noggrannare med felen på bilarna, skulle man blivit lurad
M5
523
M5-Power
M3 E46 Coupé -02
Som Pelle skrev passa dej när du letar för det är lätt att bli kär i en bil o sen visar det sej att det är ett vrak... :( Fan vad surt!

Mvh

MD
1.925
MD
BMW Sports Tourer
Ha tålamod.

Stylade bilar skulle jag personligen inte köpa. En av anledningarna är att en stylad 325:a brukar få gå hårdare än en orginal 325:a. Allt i motorn slits mycket fortare då man gasar mer med en bil. Dessutom så har jag svårt att finna en bil som är fint staylad enligt min smak. Hellre köper jag en helt orginal 325:a, lägger ut lite pengar på förbyggande reparationer och service och sen så stylar jag den lite så som jag tycker om att ha det.

Har själv haft två stycken 325:or (E-36) den första jag köpte var relativt stylad och såg bra ut och hade grymt härligt avgas muller. Bilens sportiga look och avgas mullret inbjöd till en "sportigare" körstil. Det dröjde inte länge tills att jag blåste topplockspackningen på 4 ställen.

Därefter köpte jag en 325:a helt orginal (visst, lite tråkigt kanske) men dock en coupé som var fullmatad med skinn och hela paketet. Ägt av en äldre herre som inte ens visst vad ordet styling innebär utan endast visste att man behövde serva en bil och sköta om den maskinellt. Det visade sig vara ett kanon köp för min del.

Så mitt tips till dig är följande: Köp en orginal (helst nedlackad, vita blinkers och fina fälgar skadar ju aldrig, om de inte är överdimensionerade) sedan så kommer du möjligtvis ha några slantar kvar som du kan lägga på service och små reparationer som behövs.

Tänk på att många BMW 325:or E-36 missbrukas av ungdomar som tror att det är någon sorts sportbil. Det är en personbil med sportbils känsla. Jag är en av de ungdomarna själv, men jag har lärt mig ett och annat av mina misstag.

Mischa Danko
Länk4 bilen har automatlåda. Hur kul är det på en 325:a?
BM
76
BMWLoveer
Opel Vectra OPC -2006
MD: Det var mycket fakta och även viktigt, så stylade bilar blir så pass pressade mer än orginal men i för sej så får man vara nöjd med 192 hk som det är i en 325:a. Ja det får nog bli en som är ickestylad men dock helst M3 chassi och sen lägger man på ett par snygga fälgar som man gillar. Och din orginal 325:a går fortfarande lika bra som när du köpte den, inte så mycket krångel?

Dubilidu: Håller med automatlåda till en ungdom är ju ingen höjdare.
Visa användare
1.981
Thorssa
Volvo V60 D4 AWD R-design -13
Man kan också se det från ett annat håll om de är stylade. Det är troligtvis en ägare som är mycket intresserad av sin bil och därför är extra noga med att sköta om den. Den kanska är servad dubbelt så ofta och tvättad betydligt oftare än en ickestylad.

En bil blir väldigt fin av en rekond och det utnyttjar förstås många lata som inte sköter om sina bilar bra. Det är ju enkelt att lämna in den när den ska säljas så ser det ut som att man är noggrann!

Bilen: Länk
BM
76
BMWLoveer
Opel Vectra OPC -2006
Thorssa: (Fin 323i du har) Det har du rätt i att dem som stylar sin bil är oftast noggrannare med att hålla i ordningen den. Sen brosser det på om personen är mer intresserad av att den ska se mer fin ut på utsidan än på insidan, t.ex hålla i ordning i motorn och ha det snyggt inne i bilen, och låta att ac o.s.v fungera då skulle man nog ha valt en ostylad och sen styla den själv lite smått och hålla i ordning allt på hela bilen.
Finns en hel del jag sett som är en så extremt snygg på utsidan sen när man öppnar motorhuven och tittar så är där rost och sätena där inne är sletna och upprivna.
Ja, det finns många sätt och olika sätt man kan tänka på och titta om (allt) funkar och bra pris, kommer att bli mycker svårt att köpa en bil, om den ska vara ostylad vid köp eller ostylad så man själv pular lite med den.

Tar gärna emot fler svar och tips om era egna bilar och vad jag ska tänka på att kolla upp så det inte blir ett billigt köp och en dyr reperation.
Du
1.604
Dutta
Bmw 525iM-03
A6 avant quattro 2.7t 6vxl
E36 bilar som ser fina ut kan vara hur slut som helst i motor och drivlinan eftersom det har gasats frisk nästan av varje ägare.Man får vad man betalar för helt enkelt som mycket annat här i livet.
BM
76
BMWLoveer
Opel Vectra OPC -2006
Ja, det finns många 3-serier som är rastade.
Jag undrar hur man sätter in en [LÄNK] ???
MD
1.925
MD
BMW Sports Tourer
BMWLoveer: Ja, efter att jag köpte den bytte jag lambdasond, bromsskivor, belägg, ett par gummislangar i motorn, termostat, vattenpump och diverse packning samt bakvagns bussningar. La ut ett antal tusen lappar på det.

Efter ett tags sparande så slängde jag på ett par (enligt min smak) läckra 18" och bytte ut samtliga blinkers till vita. Tänker behålla bilen så, möjligtvis köpa en bra väghållnings sats. Dämparna börjar bli slitna. Kanske lite bättre avgasljud.

Men visst, den rullar på hur fint som helst och har strax passerat 22 tusen mil. Men jag byter ut mycket små saker och sånt i förebyggande syfte då jag vill ha en 100% driftsäker bil.

Generellt sätt tycker jag du ska sikta dig in på en 325:a, möjligtvis en 318is om pengarna inte skulle räcka till. Men jag tycker BMW sexorna spelar i en helt annan division. Men att köpa en 325:a som ej varit buskörd är svårt. Därför jag köpte min med automat, och av en äldre man. För mig funkar det hur fint som helst och är ur många synvinklar bättre än manuell; -bättre utväxling som ger högre fart på lägre varv (perfekt på motorvägen då bilens varvtal ligger på 1900 i 100 km/h). På så sätt kan man påstå att den är bensinsnålare. Väldigt bekvämt tycker jag också. Dock skulle jag inte rekommendera en automatare som första bil, då behöver man leka av sig lite och lära sig växla ordentligt.

Mischa Danko
BM
76
BMWLoveer
Opel Vectra OPC -2006
MD: ja, tack för renoveringstipsen, en automatare vill jag inte ha än i med det blir en förstabil, det kan nog vara skönt med automatare också men man vill nog leka av sig en hel del, inne på diverse finns det roliga vägar, kanske skulle köra dit en sväng då man har skaffat sig en bil och se om det är någon rolig smal väg man kan gena snyggt in i kurvan utan en massa mötande trafik och dra på lite extra på rakorna.
Om man har automatare blir det lägre varvtal då än om man skulle ha en manuell?
BM
76
BMWLoveer
Opel Vectra OPC -2006
undrar en sak hur detta kan bli rimmligt, länk ett är extremt billigt och länk två är ett normalpris

Länk
Länk

Länk ett är ju också mer stylad tycker jag (den har även varit med i autopower där det finns en bild bakifrån)
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.