AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

M-modeller och Alpina
528

Ingen battrilampa vid tändning på 3.6l motor

Jag bytte kol (och regulator) på min generator. (motorn sitter i en bmw 318)

Nu tänds inte batterilampan när jag slår på tändningen. Däremot så verkar den ladda ordentligt (på tomgång). Vad är det som händer? Jag var tvungen att trycka till bläcket som beskrivs nedan något. Till skillnad från inlägget nedan så laddar min fint på tomgång. Är det regulatorn som slår ifrån laddningen eller finns det separat relä till det? Törs jag köra med bilen?

Hittade detta i en tråd om 750n:

I generatorn finns ett fjädrande bleck, som ska ligga emot en metallyta på kolhållare/laddningsregulatorn.
Är detta bleck ärigt, eller fjädrar dåligt, så får laddningslampan ingen kontakt med fältlindningen i generatorn och lyser ej vid tändningspåslag. Det är i bland lite knixigt att komma åt att byta laddningsregulatorn och då kan detta bleck hamna fel, och du får ingen laddlampa att tändas vid tändningspåslag och ej heller någon ladddning.
de är inte lampan till batterilampan som är trasig då ?
MVH Micke
vad är chansen att den skulle gå sönder precis när jag byter kol?
Visa användare
8.958
rob_t_j72
XC70 D4 2015
Om generatorn verkligen ger laddström till batteriet så är det riskfritt, spänningsregulatorn hindrar bara att volten stiger för högt.

Hur många volt har du från generatorn? Över 14,5 ska det inte komma, även om du varvar motorn upp lite.

Mvh
generatorn gav runt 14.1

Länk är det ett sådant system jag har?
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.