AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

M-modeller och Alpina
719

Kostnad för vattenpumpen till M5?

Undrar vad vattenpumpen kostar i Sverige till M5 e34 3,6l. Allt verkar vara så jävla dyrt på lokal bmw här så undrar om det kanske löns att beställa från Sverige. Eller kanske nån vet om det går att beställa från Tyskland.
Gemini__
Till 3.8l-maskinen kostar vattenpumpen knappt 1500kr. Förmodligen samma som till 3.6l.

Mvh:
Thomas
Har för mig att den kostade ungefär som
Gmini sa, när jag böt min men det var 4 år sedan samt en 3.8
så det kanske skiljer mot 3.6.Men iaf så var den väldigt enkel
att byta själv, så där spar man ju in en del pengar.
Enkel att byta? Det verkar vara rätt mycket som skall loss i alla fall. Jäkligt tight är det väl? Vad allt måste man lossa för att slippa till?
Nu var det länge sen och jag har ju bara bytt v-pump på en
M5a så jag minns inte i detalj allt som ska bort.

Men jag gjorde det hemma på gräsmattan i solskenet
och har inga krångelminnen av det.
Har för mig att efter man släpp fläkten och tagit bort
plastkåpan bakom kylaren, båda enkla att ta bort.
Så blir det rätt hyggligt med plats, släppa remmar
slangar och sen bara bultförbandet till pumpen.
Ta bort packningsrester o,s,v.

Nu har jag dock ett förflutet
som bilmek och brukar vara van med att vattenpumpar drivs av kamremmen osv, så när en pump är monterad öppet
som på M5 så brukar jag tycka att det är ett litet ingrepp.
Det kanske är en gammal yrkesskada=)
Hmmm, tack för tipset i alla fall. Skall se om det är värt det. Skall ändå föra in den på service. Skall ställa in ventilspelet så jag misstänker jag tar det på samma gång. Vet inte hur mycket man själv vågar pilla på en så där motor. Int roligt om man gör nåt enkelt fel och det blir jäkligt dyrt.
Gemini__
"Bjarre" har lite instruktioner till hur man byter vattenpumpen.
Länk

Tack gemini för länken. Misstänker nog jag skall byta den själv. Lät inte allt för svårt. Skall gå och beställa pumpen idag. Hoppas bara det är likadant på både 3,6 och 3,8. Dom har ganska korta service intervaller på vattenpumpen. 6000-8000mil. Tycker jag är rätt kort.
Måste bara berätta att jag idag var och beställde en ny vattenpump. Den är pirat men jag tog den för det, den var så billig. Bara 35€ kostade den. Alltså rätt så mycket billigare än bmw orginal.
Dr
893
DrSakke
M5 touring -93(såld)
BMW 2002 -69(såld)
530dat -99
Hej!!
Hoppas bara att du får rätt del, och som håller ens samma kvalitet som BMW:s egen(som oftast måste bytas med 10-12000mils intervaller-inte alls ovanligt livslängd för en vattenpump oavsett märke) och som framför allt har samma dimensioner som orig del. Själv skulle jag inte köpa piratdel(till en M5) när det gäller så här vitala delar som vattenpump. Har råkat ut för en "piratpump" en gång som hade helt samma utseende som original samt passformen var som den skulle, men topp packning rök 2 gånger- det visade sig att kanalerna inne i pumpen hadde fel dimension(delen var korrekt til bilen enl. reservdelhandlarens lista) Som tur var så var bilen 316 som inte kostade så mycket att reparera och handlaren betalade det mesta.
En sak till: reservdelspriserna för BMW i finland är inte alls dyrare än i Sverige, priset är oftast identiskt, och om skillnad finns så är det oftast billigast i Finland(+att jag fick alltid bra rabatt på den finska sidan), arbetskostnaden är också lägre på verkstad.
Jag vet detta då jag har bott i norra sverige och jämfört priser samt ofta handlat delar i Finland (är finne så språket är inget problem) Att beställa från tyskland kan däremot löna sig(inte säker hur mycket det skiljer sig dock) Men att verkstäderna i Finland oftast inte har ngn som helst erfarenhet på M-bilar är en annan sak, därför lät jag göra de större reparationerna i Sverige.

MVH:Sakke
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.