|
|
|
|---|---|
| Då var det dax att fixa ac:n redan förra sommaren slutade den att fungera. Idag när jag tvättade bilen fick jag för mig att trycka in påfyllnadsnippeln vid höger framlykta varvid det kom ut vätska av något slag. när jag tryckte till den andra nipplen som sitter lite högre bredvid spolarvätskan kom det ut gas. Kan någon svara på vad det var som kom ut där nere och där uppe? kan det vara så att det finns gas i systemet och att det i alla fall inte fungerar? vad skulle det i så fall kunna vara i mitt fall? kan det vara så att allt är ok men att jag har för lite gas eller är det så att något annat gått sönder? kondensatorn?? | |
| Någon som har koll på ac:n ? | |
|
En gissning på vad det var för vätska som kom ut är att det var någon slags olja. Efter vad jag förstår så ska det ju finnas en olja i systemet för själva smörjningen. // Jögge Länk |
|
|
Helt omöjligt att svara på vilket fel du har på din bil ac, kan vara som du säger att det är för lite köldmedie då startar inte kompressorn för att lågtrycksvakten är frånslagen. kondensatorn du menar kondenssorn? enda fel som du kan ha på den är läckage, har inga mekaniska egenskaper. Åk till en bil ac firma och be dom funktions test till en början så du vet vad ska kolla på. ///Johan |
|
| tjena! kan va så att kopressorn har presic gått och du har förlite köldmedie i systemet. anledningen att det kommer ut vätska på högtrycksidan och gas på lågtrycksidan är att systemet inte har tryckutjämnat. känn på den grövre ledningen som går in i kompressorn när den är igång. får du nåt kallt tillbaks? förmodligen inte. kan nästan säga med säkerhet att det saknas gas. | |
| HMMM!! Det jag läst mig till på forumet är att kondenssorn oftast är orsaken till att ac inte funkar. om det skulle vara hål på min kondenssor skulle jag då ha gas kvar? | |
| Hål på kondensorn medför gasläckage ofelbart. Fick byta kondensorn på min (kostade många sura tusingar) | |
|
Länk Min sida: Länk Touringklubben: Länk |
|
| Tjena automobilman. har du hål i kondenssorn och gasen läckt ut så skulle det inte vara någon vätska vid högtrycksuttaget eller nån gas vid lågtrycksuttaget. utan är det så som du säger, så måste kopressorn nyss varit i drift. | |
|
Systemet kan läcka långsamt och mängden är nu så låg att den inte fungerar. På Bmw kan de kolla det snabbt, men du kan gå till vilken kylfirma som helst. det är samma utrustning oavset om det är en bil, värmepump eller ett kyslkåp man mäter. Att hitta läckan kan vara värre om det läcker långsamt, har du tur så fyller en kylfirma på i alla fall. Men som sagt är man medveten om naturen bör man läcksöka den först. |
|
|
"det är samma utrustning oavset om det är en bil, värmepump eller ett kyslkåp man mäter." Stämmer inte helt, ett vanligt manometerställ (1/4" anslutningar) passar inte på nyare bil ac anläggningar, man använder sig utav en snabbkoppling i vilken man ansluter manometerstället/slangen. Och långt ifrån alla firmor som sysslar med kyla förutom bilar har den utrustningen. Värmepumpar har dessutom två olika anslutningar, 1/4" för alla utom de som går på den nya gasen r410a som har en special gänga. Kylskåp har oftast inte ens nåt uttag att mäta ifrån, utan man måste antingen punktera och mäta och sen tömma, eller tömma och löda in en schraderventil, finns även ventiler man kan montera utan att tömma systemet, men det är inte lönt på ett kylskåp. Eftersom det kom ut nåt ur systemet när du tryckte på ventilen så har du övertryck i systemet, alltså har du gas kvar. Vätskan var troligtvis olja eller torkarvätska från filtret, köldmediumet kokar direkt och blir till gas när den får kontakt med luften. Troligtvis har du för lite gas för att systemet ska fungera, men du kan inte ha nåt större läckage om du fortfarande har kvar gas och acn slutade fungera redan förra året. Läckage är vanligt vid axeltätningen på kompressorn, men i ditt fall vet jag inte riktigt hur det ligger till, då din kompressor ev. går hela tiden, men den pumpar endast då lågtrycksgivaren slår till. Eller så är det nåt annat fel på systemet, och du har tillräckligt med gas. //Mvh Simon |
|
|
ja du det låter som om det kan vara kondensorn jag renoverade min ac förra året och som fler skriver så kostar det nåra tusingar men det är det värt kyla när det är vamt är skönt. jag renoverade det mesta som hade med ac:n att göra 7000kr gick det på! //johan |
|
| Hur märker man att kompressorn går? | |
|
Jag är inte säker, men din kompressor snurrar nog hela tiden, så du kan inte bara kolla om den snurrar. Däremot pumpar den inte hela tiden, du kan ju leta reda på rören som går till kompressorn och känna på dem, är acn på och elektroniken kallar på kyla så ska ena röret vara varmt och det andra kallt //Mvh Simon |
|
|
Blir lite rött på er nu, LÄS det man länkar till så slipper samma fråga komma igen! Min sida: Länk Touringklubben: Länk |
|
|
automobilman. vilken årsmodell har du på din 520? tror det e vanlig magnetkoppling på den. det yttre hjulet står still om den inte är i drift. annars går bägge. bor du i halland? kan kolla på den åt dej om du vill. det är mitt yrke. |
|
|
Det står att han har en 523i, alltså åtminstone en e39, vet inte när variabel kompressor kom på e39orna, om det inte funnits sen lanseringen //Simon |
|
|
Får tacka för hjälpen skall ta och kolla på Ac i helgen extra tack till svea bor dock i östergötland (e39 523i med kompressor) |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.