AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
982

Rör Till AC´n

Visa användare
233
CoSmoZ
BMW 750iL
VW typ1 400hk
Porsche 356 Speedster
VW Buss-69 "Slammed"
Suzuki GSXR 1000
Mitt rör Länk Nr.3 till min E34 är sönder & nu letar jag efter ett nytt.. en pling till bmw & dom ville ha 1155:- för detta!

Tyckte det lät mycket! men har kollat på meknomen & dom kan inte få fram detta.. är man kankse tvingad att köpa hos Bmw wl. är det nån som kan ha tips vart man kan få tag på detta rör ???

Torkboxen gick ju att köpa pirat för 600:- pix & Bmw ville ha över 1500:- för samma box..

** Live Fast - Die Young **
gt
2.767
gto80
535 Xdrive 12 Citrinsvart metallic
535 DAT-M 05
Harley Wide Glide
Harley Ultra classic
Förhör dig med Celer om dom har www.celer.se
Visa användare
383
Johan.S
KIA EV6-22
kolla även hos avantia Länk

///Johan
Xt
2.169
Xtracrispy
Bmw 745 Li 03
Avantia säljer endast till företag tyvärr, om de inte gör ett undantag då om de ens har rörbiten.

Vilka snuskiga priser bmw kör med för en rörbit, men det beror nog mycket på deras produktionskvantitet. Man kan ju göra en egen rörbit av koppar och flänsa upp med muttrar och hela köret.

Vi på kyl är lite gammalmodiga och kör ännu på tum, vet faktiskt inte om det är samma på bilac eller om det är millimeter.

Rören brukar hålla hyffsat bra, du kan ju försöka hitta en begagnad rörbit på nån skrot. Men begagnat när det handlar om bilac är alltid en risk, undersök ordentligt först

//Simon
Visa användare
233
CoSmoZ
BMW 750iL
VW typ1 400hk
Porsche 356 Speedster
VW Buss-69 "Slammed"
Suzuki GSXR 1000
Går röret kanske att laga?? det har spruckigt precis vid torkburken.. tänkte om det gick att hård löda el.??
Jaså så man kan göra ett nytt i koppar! trodde att det kunde bli nån kemisk process om man blandade koppar & stål.. Jag ska kolla upp om det är tum el. m.m. på röret!..

Xt
2.169
Xtracrispy
Bmw 745 Li 03
De är inte i koppar, men man kan använda koppar, men det är tyrvärr inte lika motståndskraftigt.

Har den spruckigt precis vid torkfiltret? Alltså i eller precis bakom muttern? Om det är där så finns det en viss chans att man kan gänga lös muttern, ta loss biten som är av, skära ett rakt snitt i röret med röravskärare och stoppa muttern på röret och testa flaera/flänsa upp röret och skruva tillbaka det. Om det går beror på materialet och dess skick, och även om det finns marginal att dra röret närmare filtret sen.

//Simon
Xtracrispy:
Koppar är MER motstondskraftigt ärn den aluminiumskiten som sitter där original.

Läs här bla. ---> Länk

Min sida: Länk
Touringklubben: Länk
Visa användare
233
CoSmoZ
BMW 750iL
VW typ1 400hk
Porsche 356 Speedster
VW Buss-69 "Slammed"
Suzuki GSXR 1000
Xtracrispy: exakt precis där har det pajat.. men vart kan man köpa ett flänsverktyg?

Xt
2.169
Xtracrispy
Bmw 745 Li 03
Micke: Jo kraftigare än de klena aluminiumrören är de säkert, men de är mjukare, såvida man inte använder sig utav glödgade kopparstavar.

Du köper nog inte ett flänsverktyg, de är rätt så dyra, såvida du inte råkar hitta en gammal beggad då. Du måste ju hursom helst fylla ac:n, och går det att flänsa så bör det inte kosta nå speciellt mycket, men aluminum rören är rätt så tunna och spröda så jag vet inte om det går

//Simon
Visa användare
233
CoSmoZ
BMW 750iL
VW typ1 400hk
Porsche 356 Speedster
VW Buss-69 "Slammed"
Suzuki GSXR 1000
hmm så du menar att stället där man fyller AC´n borde ha ett flänsverktyg? el. man kanske får höra runt lite till hydralfirmor & liknande
Xt
2.169
Xtracrispy
Bmw 745 Li 03
Nja en renoldlad ac verkstad har kanske inte flänsverktyget när jag tänker efter, men ett vanligt kylföretag som håller på med skolor, affärer m.m har det garanterat, även de som monterar värmepumpar bör ha det.

//Simon
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.