|
Sida 4 av 4
|
|
|---|---|
bmw jesus |
att bmw bilar rostar är väll inget nytt??? e-46 rostar i huvens framkant. E-39 touringens båda luckorna bak och i tankhålet. även äldre E-39 sedaner rostar i bakplåt och lucka då dom inte justerat luckan på kanpanj (luckan slår i bakplåten åh så rostar de.)även sedanen rostar i tankhålet. Även E-36 rostade som bara den i dörrar och bakskärmar. när ni lämnar in bilen för rost ska delarna bytas inte slipas av och shitas om. Men hur bra är de att byta en bakskärm för att den rostat i tanklocket??? man kapar ju och svetsar sönder hela bilen??? |
| Oj då! Rosten verkar härja fritt i E39, skall hämta 520:n nu på tisdag så får kolla igenom att veck och kanter då.... | |
|
idag har jag varit och byt min backlucka, de gjorde det på cca 6 timmar och jag klagar inte... visst lite passning av plastdetaljer men luckan är ny och färgmachar bra. Det som är sämre är att jag fick betala för alla plastpluggar samt en dekörlist?? allt som allt 420:- men, jag ÄR nöjd! |
|
|
Varför i h-vete ska vi behöva betala för delar som måste bytas för att BMW inte bygger och rostskyddar ordentligt? Är det garanti så är det. Byt kostnadsfritt BMW! |
|
|
NedimB, Varför tog dom inte plastdeteljerna från din gamla lucka? Då hade du ju inte behövt betala ett öre... // Jögge Länk |
|
|
jag vet inte, de sa att det gick inte att rädda alla pluggar och den "dekörlist" satt limmad!?!? jag var oxå förvånad över varför ska jag betala något om det är garanti men de sa att " du fick gratis backlucka som kostar runt 9000:- och de plastdetaljer ingår inte i garanti"!!! tja.. jag är kanske blåögd... i övrigt är jag nöjd med min service. mvh D |
|
gullet |
Att BMW verkstaden tagit betalt för delarna beror nog på att de tills det nya garantidatasystemet som togs i bruk i början av året inte fick betalt för delar under 50kr, man hadde då rätt att ta ut detta av kund. OBS, alla verkstäder gjorde inte detta. Reglerna är de som reglerar verkstadsbranchen och som säger att om det blir avsevärt dyrare för en kund att få en reparation utförd senare och kostnaden inte är över 1000, behöver inte kunden kontaktas. I detta fall så skulle ju ett inlämnande för att byta grepplist, torkarlager etc som jag gissar att det är blivit mycket dyrare och sämre. Dock har med det nya garantisystemet detta behov upphört och numera kan man få ut allt från BMW som verkstad. Dock har ju inte detta annamats än av alla än och så innebär det betydligt mer jobb för verkstaden. Men vi måste väl ge verkstäderna en liten tid på sig att lära all personal vad som gäller. MVH Gullet |
|
Hej! Mina erfarenheter. Förra året fick jag en bakdörr utbytt på garantin. Detta gjorde ju att jag kollade extra noga på övriga dörrar. Hittade ingenting och var nöjd. (missnöjd?). För en månad sedan tittade jag på höger bakdörr och upptäckte då att en bubbla bildats. Samtidigt såg jag att det börjat krypa på bakluckan vid handtagslisten. Ok, tänkte jag, då får jag väl åka till BMW då. Jag åkte dit, gick in, men såg då att verkstadschefen pratade med en kund utanför. Det tog en stund så jag gick ut till bilen igen. Kollade lite noggranare på höger framdörr. Där fanns OCKSÅ en rostbubbla som inte fanns tidigare. Sedan blev verkstadschefen ledig och han fotade mina skador. Idag ringde verkstaden och berättade att båda högerdörrarna samt bakluckan byts ut. Vilket flyt att jag såg alla skadorna! Garantin gäller bara fram till juni. Vad ska man göra nu? Hoppas att den återstående vänsterdörren rostar på två månader eller hoppas att den håller så länge man har bilen. Man blir ju panikslagen när till en början perfekta dörrar inom ett år blir utbytta pga av genomrostning. |
|
|
Efter idog planering under mycket lång tid köpte jag idag mitt förvärv, en 525 sedan -01. Hade redan före köpet följt med denna och liknande trådar. När jag var ner och kollade på bilen undersökte jag speciellt bakluckans nederkant och sa t.o.m. till säljaren att den här ser ju fin ut, inget början till rostangrepp alls. Hehe, vad tror ni jag hittar sen, en rostfläck (inte bara en bubbla, utan synlig rost) på ett ställe ovanför höger bakljus som jag tydligen missat. Kommer givetvis att försöka åberopa detta på garantin, men: Inspection II kommer snart. Ifall jag gör den själv och vi utgår från att jag visar upp skadan efter detta, kan jag då nekas åtgärd? |
|
|
Jag pratade men en icke-auktoriserad verkstad om vad som gäller med rostskyddsgarantin om bilen ej är servad på auktoriserad verkstad och han sa att sedan något datum 2004 så kan BMW inte kräva att bilen är servad hos dom däremot så kräver dom att den är servad (=stämpel i boken). Servar du själv så är det nog risk för att du kan få problem. ___ //Ulf |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.