|
Sida 3 av 4
|
|
|---|---|
andha45 |
Mats-saH, rostskyddsexperterna tycks eniga om att Volvo har ett mycket bra rostskydd (och de borde ha bättre koll än gemene man). Jag vet inte vad du fått det där ifrån, har faktiskt inte sett att något kryper iväg fort som tusan på min -02. Att Volvos kvalitet skulle vara sämre än BMW:s är nog också svårt att belägga. De flesta studier visar att kvaliteten är ganska jämn. Däremot så ger BMW ett bättre kvalitetsintryck, och är mindre plastiga. Jag håller bilarna för likvärdiga men med plus för Volvos bättre rostskydd och plus för BMW:s bättre körkänsla. PH |
|
Frågade Bmw om de rekomenderade en separat rostskydds behandling, fick det lite svävande svaret att det sparas på allt möjligt men det skall inte behövas en extra behandling. Skall försöka få tag i en dinol/tectyl station och se vad de har att säga. Min Volvo 99:a har inte en rostfläck... mvh, notsofast |
|
![]() 23.268 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Honda CB 650-82 Captur Intens II-19 |
Luckan på touring är felkonstruerad. Länk ///MVH Hasso Länk |
| andha45: man kan säga att jag fått det från "nära håll";) | |
andha45 |
ojdå, jag fick mitt från nära håll också...=) familjens och kollegers rostiga BMW och orostiga Volvo... men när det inte finns något tydligt mönster är det bra att lyssna på experter... |
| Puh=)jag jämförde alltså volvo 900 med nya gen. Volvo...jag har aldrig skrivit något vare sig bra el dåligt om Bmw's kvalite eller rostskydd. Fel forum; | |
andha45 |
Om man råkar skriva något positivt om Volvo (trots att det handlar om BMW-problem inom motsvarande område) så kommer det oftast en kommentar på detta forum, jag var tvungen att bemöta den för Volvos rostskydd är något som BMW borde ta efter! Det finns ju inga forum för att jämföra märken om man inte får skriva något som andra märken är bra på här =) |
![]() 23.268 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Honda CB 650-82 Captur Intens II-19 |
Om jag skriver att min fd Volvo 740 -87(8års garanti) som nu gått 25.000 mil och inte har en rostfläck trots "vanvård" de senaste 5 åren och som stog utomhus och användes dagligen som pendlarbil i de 7år jag hade den , har ett ypperligt rostskydd gentimot den 528-96 som inte vinter användes alls istort sett på 8 år men ända fick åtgärdas lite grann. Då har jag skrivat att gammvolvos har bättre rostskydd än E39 för att det är sant, har sedan Volvo försämrat rostskyddet så är det beklagligt tycker jag. ///MVH Hasso Länk |
|
Mitt jobbs 02:as V70 har inga onormala problem med stenskott, utan ser helt okej ut efter 49tkm och drygt 3år, visst den är lackbehandlad men så stor skillnad borde inte det ge, en arbetskamrats 940-93 som har rullat 350tkm är mycket fin för ålder/mil, förrutom rost runt vindrutan, rätt kexigt på det stället. Det låter som E39 fick ett rejält mycket sämre rostskydd än E34, som håller bra utom på några punkter, det senare gäller yngre E34:or, dom äldre upplever jag har ett sämre skydd, är det någon som vet om och i så fall när rostskyddet uppgraderades på E34? Mvh Stephan |
|
| Stephan: den där kexrosten är väl den lösa täckplåten under vindrutan. andha45: jag fattar precis va du menar=, av dem här som har andra bilmärken som hatobjekt verkar just volvo vara extra hatat (varför??) Nä nu e re tajm å snacka E39)) | |
|
Här ännu ett skandalbetende av BMW på ämnet; har en E39 från 97 12 20, som jag identifierade omfattande rost på bakluckan efter "vårtvätten" 040301, dvs 3 månader efter att rostskyddsgarantin hade gått ut. Tvärnobben både från BMW i Stockholm och importören i Malmö, vilka tom hade mage att hävda att det gäller inte ytrost utan genomrostning? BWM erbjöd 10 % rabatt på en ny lucka, vilket skulle bli 16 000 lackad och monterad! SKANDAL! Han med rostig baklucka :-( |
|
andha45 |
Mats-saH; jag har märkt det, vi har både Volvo o BMW så jag är neutral... polk_union; det där beteendet är rätt larvigt. En kollega har en Jaguar som de alltid hittar en massa fel på (01:a 9000 mil), och de erbjuder sig att stå för 50% etc. Typ alla dörrsidor behöver bytas pga skrammel, de betalar 50% av 25 000 etc. 10% är förstås ännu mer hånfullt, det är ju ingen som pröjsar 16 000 för att få en karossdel bytt på en 6,5 år gammal bil.../PH |
|
Skandal håller jag inte med om. Det är väl så att garantin gäller genomrostning men att BMW ändå valt att åtgärda trots att det inte har varit genomrostat. Däremot så har dom hållit stenhårt på garantitiden. Då BMW bevisligen inte lyckats lösa problem eftersom 02:or och 03:or drabbas så kunde dom ju ändå lösa detta på ett snyggare sätt. Kanske en rabattrappa som ger 50% år 7, 40% år 8, osv. På Volvo har dom haft problem med centrallåsen och förlängde dels goodwill från 2 år till 3 år samt att men efter detta får 50% rabatt upp till 5 år på utbytet. ___ //Ulf |
|
| Är det ingen som provat att parkera sin nypolerade, blanka fina 3-4 år gamla bil med rostig baklucka(el vad det nu är som rostar) vid ingången till den trilskande bilfirman? Allra helst ngn lörd-sönd när det är jippo på g för att attrahera nya kunder till märket? Och med bortpetad lösfärg så brunrosten riktigt lyser i ögonen på besökarna...Då vore det väl själva 17 om det inte blir fart på dom... | |
andha45 |
Det som jag tyckte var hånfullt var kombinationen av rabattsats och bilens ålder. Att fixa rosten på annat sätt kostar ju inte mer än några tusen, och det är ganska orimligt att se en ny baklucka på en 6,5 år gammal bil för 14 400 som generöst... I fallet Jaguaren så hittar de fel för flera tiotusenlappar på varje service, och erbjuder sedan rabatt. Det kanske inte upplevs som så generöst om bilen har extremt mycket och dyra fel. |
|
Allt går i cycler alltså Har man legat på topp med rostskydd ett tag som BMW, AUDI osv så slappnar man av och låter kvalien sjunka rakt i botten Andra som varit riktiga rostburkar rycker upp sig. Såg tex att nya opel är 100% galvad. Men men om tio år har de bytt plats igen... |
|
|
Hej! Det är jobbigt detta med rosten på E39 Touring. Jag har en -00 och bytte bakluckan i höstas, gratis givetvis. Frågan är bara hur länge denna håller, lacken känns väldigt tunn på vissa ställen och i skarvarna lyser metallen nästan igenom. Får gå på med klarlack nu ivår. Dåligt att de inte lackar den ordentligt, är luckan färdiglackad när de får den eller lackar de den själva? //Wiktor |
|
|
Holger_puffa: luckan lackas och även rostskyddas lokalt hos plåtverkstaden, detta enl, Förenade Bils plåtverkstad. Är man missnöjd med lackeringen bör du defintivt reklamera arbetet! mvh//Kristoffer BMW CS (Syd) #4918 Renault gör sig bäst på flaska med svart etikett :-) |
|
|
Jepp...har åxå problem med rosten på min E39:a. Rosten är belägen vid - tanklocket -innanför luckan,samlas ett litet fågelbad där med jämna mellanrum.Har nu i dagarna åxå märkt rost i "underkanten" på bagageluckan (sedan-ej tour).Stänger luckan givetvis lugnt då jag har hört att om man smäller igen luckan hårt - då ploppar rosten fram snabbt som satan!Vet inte om jag skall klaga egentligen,bilen är trots allt nästan 10 år gammal.Blir väl att man lackar om möget istället så blir man kvitt alla stenskotten i huven åxå.Blir 3 flugor i en smäll. ;) |
|
|
hej jaa det verkar vara stora problem med rost på backluckan. Jag ska lämna min imorgon (har väntat nu en månad) så de får byta den, tack o lov garanti gäller. hoppas att de tittar nu runt om och ser efter om det finns flera ställe som är angripna av rost. en fråga: är det vår eller deras skuld att påpeka om rostskyddsförbättrning på underredet?? jag kör mycket åretrunt så... mvh D |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.