|
Sida 2 av 4
|
|
|---|---|
|
Vad täcker BMW rostskyddsgaranti egentligen? Hur många år gäller den? Jag har en 540-sedan 2002. Precis som notsofast, har jag fått rostbubblor på min bakre fönsterlist (högglans svart). Är detta något man bör göra åt snarast eller? Vh/ Kermit. |
|
|
Kermit, 6 År på bilar äldre än 2004. Någon gång under 2004 infördes 12 års rostskyddsgaranti. Mvh, Kalle _____ 525an: Länk |
|
|
Kalle: Jag är osäker men har för mig att den 12:åriga rostskyddsgarantin inte gäller E46 av årsmodell 2004/2005 men jag kan ha fel. Alltså gäller den bara E60/61 samt E90. Kan någon bekräfta detta? mvh//Kristoffer BMW CS (Syd) #4918 Renault gör sig bäst på flaska med svart etikett :-) |
|
|
Kale Hansen: Tack, då vet jag att min garanti går ut 2008. Vet någon vad som inefattas av denna garanti? Är det all plåt eller? Vh/ Kermit. |
|
| Kalle Hansen, skall det förstås vara:) | |
| Min E39 -96 har bara rostat på ett ställe - inne vid tanklocket nederkant där vatten samlas .... i övrigt 100% rostfri och då hade den ändå rullat 12000 mil (minst) innan jag köpte den. | |
|
Kristoffer: Du har fel :) From 2004 års modeller på alla Bmw så är det 12 års rostsyddsgaranti. Var god att bruka sökfunktionen! Länk |
|
|
E38B12 Kan du skicka en bild på din baklucka? Jag har en av de sista Touring E39 (tror jag). Uttagen 21 Jan -04 i Tyskland. Nackhåren reser sig på mig när jag läser om rosten. |
|
|
över alles, Jag skall ta bilder så snart jag får tillfälle. MVH, E38B12 |
|
|
wendtan: Tack för rättnignen ;-) Anledningen till min förvirring var att vid tester av E46 i bl a Teknikens Värld under 2004/2005 så har det stått att E46 har 6 års rostskyddsgaranti, dock har E60/61 haft 12års vid testerna. mvh//Kristoffer BMW CS (Syd) #4918 Renault gör sig bäst på flaska med svart etikett :-) |
|
|
Och jag som var besviken sist jag tvättade min -92á och hittade lite kantrost på bakluckan... |
|
|
Lite synd iom att E39 är en av mina favoriter. Men det ska nog inte hindra en från att köpa en i framtiden. Fast`n Loud Turbo Proud. |
|
|
Tack E38B12. (vilket nick) kolla in www.ohne-anzahlung.de Klicka vidare till AKTUELLE ANGEBOTE 530d Touring |
|
|
om det är fullt av små rost prickar som du skriver så kan det även handla om så kallad "flygrost" partiklar som släpper från dubben och sätter sig i lacken iochmed att dessa är varma,och det är dessa partiklar som rostar,inte plåten på bilen. detta syns väldigt bra på ljusa bilar och försvinner vid en polering av ytan med ett bra medel (hårdvax/rubbing) |
|
| Jag kan bara säga att jag tyker att det är väldigt ovanligt med rost på bmw. Jag jobbar med dom varje dag. | |
andha45 |
Jag har inte heller haft några mer än marginella rostproblem med mina BMW, även om jag noterat att Volvo har ett klart bättre rostskydd. En del vänner och kolleger har haft rost på sina BMW, senast en kollega som fått ny huv m m på sin e46-01. Jag vet faktiskt inte vad som styr detta, om det ligger i "tur" att man får ett "bra" exemplar från tillverkningen, eller om det beror på hur bilen tidigare skötts, tvättats, vilken luft/vilket klimat den rullat/förvarats i etc. PH |
|
Fördjäkligt det där med rosten... Är ny ägare till en e39-00 sedan. Hur är det med rosten på deras baklucka? Är det lika vanligt? Finns det andra ställen man ska granska? |
|
|
Dagens Volvo har markant sämre lack/rostskydd än t.ex. 900-serien(där kan man strunta i stenskotten, nåja) På en V70 -02 t.ex. så kryper det iväg fort som tusan under lacken, ett ständigt granskande/imålande för den som försöker bevara värdet; Plus alla andra fel, det märks verkligen att volvo hårdprutat hos underleverantörerna! |
|
cane |
Jag tror man kan ta ev rostproblem rapporterade på e39 med ro, det är min övertygelse att en hel del av dessa problem är resultat av omlackningar med icke 100% underarbete. Behöver inte handla om smällda bilar ens, min erfarenhet är att tysken (som oftast har ägt bilen före oss) är mycket mer allergisk mot små skador, dörruppslag etc, och därför lackar om. Plåtens galvning gillar inte att få veck på sig... Nåt att tänka på när man jagar beg pärlor. |
cane |
OBS, ovanstående gäller förstås inte touringens baklucka, där måste BMW tappat bollen vad gäller kvalitets kontroll. |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.