|
Sida 1 av 4
|
|
|---|---|
|
Hej, Tvättade och rengjorde vår Touring igår och upptäckte till min fasa att även den har drabbats av kraftiga rostangrepp på bakluckan, och jag menar KRAFTIGA. Hela bakluckan är fullkomligt täckt av små rostprickar och fula punkter. Har ju hört tidigare att E39T har haft problem med rost på bakluckan, men detta är ju absurdt. Köpte ju för f*n bilen helt ny i augusti 2003 och har alltid ställt den i värmegarage, visst har den körts på vintern men det är knappast en Ferrari F40 vi snackar om. Så nu blir det väl att byta skiten på garantin, j*vla skräpkvalitet! Så... då har jag lättat hjärtat ;) MVH, E38B12 | |
|
Trist och samtidigt skandalöst på en bil som bör ha kostat i trakterna mellan 350-400kkr som ny 2003. Man undrar vad som händer i BMWs fabriker vad gäller rostskydd...de borde lära sig av konkurrenten i Ingolstadt på detta område. Kanske har BMW en bra deal med samma lager med ekonomiplåt som tidigare utgjorde de spröda karosserna på Alfasud och Opel Kadett? På i stort sett samtliga 523/525 jag har tittat på hos handlare så har det varit mer eller mindre rost på bakluckan. Man undrar om bakluckan överhuvudtaget är galvad när rost uppkommer så tidigt?? mvh//Kristoffer BMW CS (Syd) #4918 Renault gör sig bäst på flaska med svart etikett :-) |
|
|
Det är ju beklagligt att det rostar dock täcker ju rostskyddsgarantin upp detta och jobben brukar ju bli bra gjorda. Som jämförelse kan ju nämnas att konkurrenten i Stuttgart( Sindelfingen bla:)), hela deras vinst blev utraderad 2004 mest pga rostproblem på W202 och 210. Ingolstadt har också grymma problem med rost. Många A4or 02-03 har genomgående rost i vissa fogar!! Så visst är det itne bra men ingen är ensam. Mvh Asken |
|
|
Håller med om att även. Audi numera har ett sämre skydd mot rostmasken än på bl.a. Nittiotalets vagnar(hört av rostskyddsexpert)....Alla snålar nu tydligen på detta.. Folk köper ju bilar ändå så varför "kosta på i onödan",visserligen kortsiktigt tänkt, men så verkar det vara iaf :( Tråkigt ändå för dig med så tidiga problem måste man säga,f-n en 2003:a SKA absolut inte ha problem av denna art. Katastrof egentligen. Mvh Janne. |
|
|
E38B12: Det är inte bra att ställa bilen i varmgarage efter varje gång som man använt den under vinterhalvåret. Nu minns jag inte exakt, men under ett visst gradantal så upphör i princip all rostning. Det skulle i så fall betyda att det är betydligt bättre att ställa bilen utomhus efter varje gång som man använt den. Sedan så har vi ju all salt som sprids i vårt avlånga land, och salt i kombination med plåt och värme är en fin grogrund för just rost... Låter man dessutom bli att vaxa bilen under vinterhalvåret så kommer de karakteristiska små rostprickarna upp mitt på en plåt där det normalt inte bör kunna rosta... // Jögge Länk |
|
|
Tja, minst 10år tycker jag nog att en bil i denna prisklass borde hålla rosten på avstånd. Men även min lucka är drabbad dock på insidan så det syns inte så mkt. Får väl bli ett laget Hammarlack i passande nyans :) /Johan |
|
|
Pinsamt BMW... M/Alpina-träff i Stockholm 1 maj Länk |
|
|
Där ser man, det är lärorikt att vistas på detta forum :-) MBs rostproblem är numera officiellt men inte visste jag att Audi har allvarliga rostproblem på nyare bilar. Har faktiskt sneglat en del på en A4 Avant quattro som nästa bil och på de jag tittat närmare på har jag inte lyckats finna den minsta antydan till rost, inte alls i samma utsträckning som jag sett på ffa E39:or av ex årsmodell -02. Tyvärr kommer inte Audin ens i närheten av BMW när det gäller körglädje men det är en annan historia... Gissar på att bristerna i rostskydd på moderna bilar kan härledas till kostandseffektivitet samt kanske mer miljövänliga rostskyddsbehandlingar än vad som användes för 10-15 år sedan. mvh//Kristoffer BMW CS (Syd) #4918 Renault gör sig bäst på flaska med svart etikett :-) |
|
|
Enligt utsago så gick flertalet tyska tillverkare tillsammans under 90-talet och började använda en ny grundlack, som uppenbarligen INTE håller måttet. Detta är inget annat än skandal. Tur att BMW numera åtminstone ger 12 års rostskyddsgaranti, och att man faktiskt håller vad man lovar utan undanflykter. Mvh, Kalle _____ 525an: Länk |
|
|
Jaha det kom ju passande....... Lämnade in min sedan E39 på omlackering/lagning av rost på bagage luckans innerkanter som förre ägaren bara penslat över (tomte) tills denna grad av att det var tvunget att repareras eller att ha två titthål helt gratis. Men skall ju tiläggas att detta rör sig om en 97:a :) :( B M W |
|
| De kompisar jag har som rattar E39 eller E46 har rostproblem som har reparerats av Bmw.Tycker min 99 rostar väldigt snabbt efter ett enkelt putte stenskott,det kryper iväg under lacken så man blir rädd. | |
|
Har också fått byt min lucka på garantin tycks mer vara regel än undantag med rost på E39:or . ///Johan |
|
|
Tack för allt stöd! Man kan förstå att de hade problem på tidiga E39, men detta är verkligen en last-of-the-line så att de inte fått bukt med det 2003 är verkligt beklagligt. Det positiva i det hela (ja det finns faktiskt en sak) är att en liten parkeringsskada på bakluckan inte rostat alls, och den slipper jag fixa när de byter lucka, även fast BMW lär gapa lite om den :) Jögge38, Vill jag behöva oroa mig märkbart för konsekvenserna av att vinterköra en bruksbil köper jag en Maserati. En 2 år gammal BMW skall inte rosta, oavsett hur illa man behandlat den, och denna bilen är INTE illa behandlad. Den är normalkörd och har knappt 3500 mil på mätaren. MVH, E38B12 |
|
|
E38B12: Jodå jag håller med dig om att en två år gammal BMW inte bör rosta. Dock kvarstår de faktum som jag nämnde ovan om vad som är en bra grogrund för rost, däribland konsekvenserna av att använda ett varmgarage vintertid... // Jögge Länk |
|
|
Har också fått byt min lucka på garantin, 530d 02 touring. även den svarta fönsterlisten på bakdörrarna har rostangrepp, dessa byts inte på garantin pga att de inte tilhör karossen! 600:- styck skall de ha för dessa+ 1000:- för montaget. Skandal.... |
|
|
notsofast>>>>Trist att höra det med. Att sedan BMW vill försöka få en del kronor ändå av dig för detta byte av lucka verkar ju också vara ett faktum. Jag menar det där att du inte fick ny list tycker jag är ett praktexempel på detta,dåligt BMW :( Mvh Janne. |
|
|
Skrev kanske lite "svävande". Menar att det inte bara är du som trots garantin ändå måste punga ut med pengar i "div smådelar" i samband med bytet av lucka.. Tycker man i detta läge ska försöka igen och få igen dessa pengar,annars är det bara enbart trist det också..Måste väl gå att få detta också på garantin tycker man. Mvh Janne. |
|
andha45 |
Tyvärr rostar e39:orna (och även andra BMW) även i det mindre nedsaltade Tyskland... Här är en till som fått rost på sin tidiga 01:a e39 Länk /PH |
|
Jag har också märkt detta, när jag hade bilen inne hos BMW i augusti -04 bytte de bakluckan på rostskyddsgarantin utan att jag märkt att det var rost, bilen utagen juli-02. helt ok tyckte jag, ny lucka, nu mars-04 synliga rostbubblor!!! Gick iaf två år utan att jag märkte rosten innan, nu har den knappt klarat ett halvår?!? Kvaliten ökar? har inte varit in med bilen än men måste göra det nu, känns LITE onödigt faktiskt. /Christian Snart 535dAT -05 |
|
|
notsofast; BMW i Danmark begærer dkr. 211,19,- for fønsterlisten på fremdørene (da de ikke er en del av karosseriet), men monteringen er gratis ! Japp...min 2003 (11/2002) E46 318d Touring ruster også :( Länk "Freude am Fahren" - BMWCCN #5553 |
|
|
E38:orna verkar ha klarat sig betydligt bättre från rost, verkar det som... eller ? Mvh, Kalle _____ 525an: Länk |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.