AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
1.197

Demontering airbag E34 - vägledning önskas

Bo
369
Booya
530iA Touring -94
Har behov av att ha sonen i framsätet (längre resa på tu man hand) och behöver således plocka ur airbagen på passagerarsidan.

Hur jag går tillväga 'vet' jag...bort med minus från batteriet, upp med locket på instrumentbrädan, lossa fyra bultar och koppla ur två st kontakter. Därefter kan jag trolla dit ett 2.2 ohms motstånd som ev. kan släcka varningslampan.

MEN...kan det smälla? Det är ju trots allt en sprängladdning man bollar med. Har ngn tips om vilka extra säkerhetsåtgärder jag skall tillämpa för att minimera risken för olyckor?
Bo
369
Booya
530iA Touring -94
En pava whiskey senare så är airbag:en bortmonterad =).

Men..nu sitter jag och ser varningslampan för airbagen = irriterande. Jag har införskaffat 2.2ohms motstånd och undrar nu vilka stift det skall byglas emellan? (finns 3st)
Visa användare
187
widehall
Bmw123d -09
alpivit
m-sport
Hej "Booya"
Nu så här efteråt. hur gjorde du & hur gick det med motståndet?
Berätta gärna mer då jag har funderingar på att ta ur passagerar airbagen &
antingen sätta min förtjusande dotter ELLER bygga en baslåda för sascatävlande 2006!

mvh widehall

Visa användare
1.458
FD-Ormen
X1 18d SDrive-15
CX-5 2.2d-13
I mitt kontakt till luftpåsen på pass.-sidan, fanns det bara 2 kablar. Jag stack in benen på motsåndet på dessa i kontakten som kommer från bilen... givetvis bör du har gjort detta med batteriet bortkopplad, då hade du sluppit lampa + felkod.
Visa användare
187
widehall
Bmw123d -09
alpivit
m-sport
FD-ormen...
Tackar för det visade intresset & det snabba svaret...
Visa användare
1.458
FD-Ormen
X1 18d SDrive-15
CX-5 2.2d-13
Jag ska försöka komma ihåg att ta en bild imorgon, tror att jag har tejpat "installationen" och vill nog inte rubba det med batteriet på ==> blir nog ingen vidare hjälp i.a.f.

Det är en speciell kontakt med säkerhetsspärr (mot att den ska gå isär), så var försiktig med den. Tror att jag petade in benen på motståndet "från kabelsidan" eller baksidan av kontakten, kommer inte ihåg riktigt, Krympslang är BRA!

Den nya kärleken: Länk

Mvh:

Zoltan
Lu
54
Luur
E34 530 Touring -93
Hejsan!

Jag skulle gärna villa slita tag i den här tråden igen!

Några fler som har någon synpunkt om hur man bör gå till väga? Förutom "en pava Whiskey" :)

Är det helt ofarligt om man bara kopplar av batteriet, eller?

Tacksam för svar!
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.