AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Allmänt om bil och trafik
1.832

Vem är det som bestämmer när vägarna ska sopas?

Hejsan!

Undrar om det finns någon som vet vem som avgör detta? Våren är ju onekligen här i Sthlm. Det skall bli 18grader idag och det ligger tonvis och åter tonvis med grus blandat med salt på vägarna =( Här i Åkersberga brukar de ju vara så snabba med att sopa upp s*iten efter sig. Slutet av Maj brukar det ske. Ska ringa och fråga när det är tänkt att de ska städa vägarna, men vart skall man vända sig?

För det första så är det ju inte speciellt trevligt med rullgrus. Halt och jäkligt. Synd om de som vill åka motorcykel också...
Sen så dammar det ju som bara den. Det går helt enkelt inte att hålla en bil ren när det dammar på detta vis.
Och sen var det ju de här med stenskott.... usch....

Hur är det ute hos er? Har de börjat städa gatorna eller är de bara allmänt slöa? De har ju så offantligt bråttom med att välla ut eländet i massor, men att städa upp efter sig nejdå... suck vilken sandlåda =(

Hoppas någon kan svara på mitt bittra inlägg :)

Mvh Tobias
Tekniska kontoret med sina underentreprenörer sopar kommunens gator. VV gör rent sina vägar. Det brukar väl sopas rent när man med rätt stor säkerhet vet att det inte kommer någon mer snö (eftersom man då kan behöva sanda...)

Okej tack för svaret. Tycker det är hög tid att de sopar upp allt nu då i sådanna fall. Våren e ju här...

Minns för 2 år sen en dag i April när det var hur fint som helst. Sen helt plötsligt från ingenstans så började det snöa rejält. Tror det började snöa kl 11 på dagen. Vipps så va de ute och sandade och SALTade som galningar :( All snö hade smält sen kl 15 på eftermiddagen och då var det +10 grader igen. Får de provition på hur mycket de sprider ut eller? =)

Mvh Tobias
Underentrerenörerna kör på timmpenning mestadels. Sen finns det i föreskrifterna noga specat vad som ska göras vid snöfall etc. så det är klart de passar på att få in några extratimmar :-)

Ha! Tänkte väl att det va något sånt :) De kanske brukar vänta tills det börjar regna också? Då slipper de ju blöta vägbanan själva... Hoho det ska tydligen dra igenom något regnväder inatt. Hoppas de passar på då =)

Mvh Tobias
Visa användare
1.504
Sigdarve
X3 3.0i -04.
Så länge det ligger små snödrivor här och var (vilket det fortfarande gör i Uppsala) så sopar man nog inte. Verkar smart att vänta tills dessa försvunnit för att komma åt all grus ordentligt med maskinen.
/A
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Honda CB 650-82
Captur Intens II-19
HEHE förstog det var du Tobias så fort jag läste rubriken :))
Jag ringde och klagade på dålig sandning när jag fick gå i trädgårdarna för att ta mig till jobbet gatan var rena isbanan i 4 dagar, som tack kom det en lastbil och vräkte ut grus :)
Undrar om man kan ringa och fråga om man får sopat före eller efter midsommar i år ?? :)

///MVH Hasso
Länk
St
3.581
Stavros
E30 325i 4d -88
E39 540 man -98
Det är väl nån sossekärring som bestämmer det.
Hehe Hasso :) Ja vi har ju diskuterat detta förr.. Jag hatar salt och grus =) Som Stavros säger... säkert ngn sosse som väntar på billig hyra för maskinerna =)

Mvh Tobias
Visa användare
1.626
Hangaround
Audi V8 quattro -90
Stavros> Inte får väl Reinfelt fatta så viktiga beslut? :P

Kan tänka mig att det följer samma prio som snöröjningen, GC-vägar tidigt och villakvarteren sent. Har redan sett maskinerna ute i Karlstad :)

Sex på alla fyra, roligast så!
Skickade ett mail till GFK som lyder:

Hejsan!

Undrar varför det alltid skall ta så pass lång tid innan sand/grus och salt sopas upp från gatorna? Jag bor i Åkersberga utanför Stockholm, och varje år så sopas gatorna här i slutet av Maj. Detta är skandal tycker jag då vi oftast har vår nu i April. Igår var det t.ex. 18+grader och strålande sol! Visst, det kommer bli lite kallare i veckan men någon mer snö kommer vi inte att få!
Även om det skulle komma ett snöfall så gör ju gruset på vägen ingen nytta då den nya snön lägger sig över.

Det känns trist att det välls ut sand, grus och salt i mängder under hela vintern, men att städa upp det måste tydligen ta flera månader. Hur kommer det sig att det är på detta vis?

Jag ser 3 stora problem med att man låter gruset ligga under flera månader. För det första så är rullgruset livsfarligt för både, bilar, motorcyklar, mopeder och vanliga cyklister. Det är halt och inte alls trevligt.

För det andra så dammar det ju som inget annat. Fönster på hus blir dammiga, det blir ingen trevlig luft för folk som bor i trafikerade områden och folk kan inte hålla sina bilar rena.

Och för det sista så är det ju detta med stenskott för folk som kör bil. Rutor spricker, folk får massor med stenskott i lacken på sin bil o.s.v.

Nu vet jag inte om det är just ni som ansvarar för sopning av vägarna här i Åkersberga (norrort), om så är fallet så vore jag ytterst tacksam för ett snabbt svar, antingen via telefon eller mail. Och att det verkligen händer något!

Om fallet är sådannt att ni inte ansvarar för norrorts vägar så vore ja mycket tacksam om ni vet vem man kan vända sig till.

Tackar på förhand!

Mvh Tobias Aschbacher

----------------------------

Vi får se om det händer något, hoppas man får svar iallafall :)

Mvh Tobias
I Stockholm börjar man ta bort sanden under maj och sanden ska vara borta senast 1 juni enligt Stockholms stad...

M/Alpina-träff i Stockholm 1 maj Länk
Såg att de sopade i Upplandsväsby idag... Var ute en sväng... Hörde även på radion att Moderaterna tycker att det är hög tid att det skall sopas NU! Nästa gång röstar ja definitivt på dem =) De tycker att det är otrevligt med allt damm som far och flyger överallt. Fattar inte varför de måste vänta... Det e ju bara å göra... Jäkla lekstuga me detta...

Mvh Tobias
Här i Sollentuna har sopningen börjat. På kommunens hemsida finns en tidsplan för arbetet.

Jag håller med om att det är ett elände med gruset. Det bästa vore om de gav tusan i både sand och salt överhuvudtaget.

Mvh Johan
Pl
1.902
Player
BMW 420d M-sport
Det sopas för fullt här innanför tullarna.

//Player
St
3.581
Stavros
E30 325i 4d -88
E39 540 man -98
Player: Säg åt dem att ta sitt pick o pack och gitta till Eskilstuna och sopa! Så kan dom dra över E20 när dom ändå håller på! :)
Visa användare
4.266
J.Dredd
535dAT M-Sport e61
M535i e28 -86 BMW-Cup
Z4 Roadster 2.5 -03
GK i Stockholm lovade igår i Radio Stockholm att alla vägar ska vara sandfria till senast 1/5.

///Jesper
-=Svenska E28/E12 Registret=-
Besök gärna: Länk om du har en E28/E12
J.Dredd: Jaså!? =) det låter ju faktiskt rätt bra!!! :-D

Mvh Tobias
bm
1.828
bmwlundqvist
320d xdrive Touring -12
320d Touring -21
"Min" gata sopades idag :-)
Varför har de inte varit ute i dag när solen sken ingen snö på flera mils avstånd.

Undrar hur långt tid man ska behöva vänta i år för att gruset ska vara bort från våra vägar.

Någon som har när det ska vara salt/grus fritt i resp kommun/stad?
ST
2.827
STEPHAN
Alpina B10 BiTurbo -06
BMW M5 -91
BMW M3 -97
Starre: Det är inte så att du sugen på att ta fram gamla bettan va?! ;D (syftar på V50'in)

M V H
Stephan

Min bil: Länk
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.