AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
1.418

Låste med nyckel - tvärdöd

Rosebuddy
I fredags låste jag bilen med nyckeln när jag skulle ett snabbt ärende på posten. Sonen satt och sov i sin stol.

När jag 10 minuter senare kommer tillbaka funkar inte fjärröppningen - inte heller kan jag öppna dörren med nyckeln. Inget mekaniskt motstånd i låset mer än VÄLDIGT långt åt vänster...PANIK!!!!
Med stor kraft får jag upp dörrlåset mha nyckeln genom instruktioner från BMW Gbg. Inne i bilen är allt stendött. Det enda som hörs är ett relä som tickar någonstans vid handskfacket på pasagerarsidan. BMW's servicebil kommer och ger mig ström - bilen startar och jag kör direkt till min mek som mäter upp batteriet (Full kräm) och kollar felkoder. Ingenting - utom att hans dator inte får kontakt med larmmodulen...

Nåväl jag kör hem och väl hemma händer samma sak igen. Dock är inte bilen låst. Samma relätick nu! Hänger av en av polerna och sätter dit den igen. Nu funkar bilen igen...

Känns grymt olustigt att inte kunna lita på bilen. Har du någon idé om vad detta kan vara?

Mvh
Lars

Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Honda CB 650-82
Captur Intens II-19
Det är inte så enkelt att någon av polerna på batteriet inte är åtdragen ordentligt eftersom batteriet enligt dig är OK, har svårt att tänka mig nått annat med din felbild.

///MVH Hasso
Länk
Ta med dig sonen in nästa gång, blev lätt illamående när jag läste att du låste in din son och sedan var borta 10 minuter. Var tvungen att läsa 2 gånger för att se om jag läste rätt.

Är larmmodulen orginal? Det kan inte vara den som strular till det då? Låter ju lite konstigt att han inte får kontakt med den.

Mvh
Ola Thomasson
Alea iacta est, the dice is rolled
Visa användare
ProPro-medlem
10.954
ErikW
E28 520i - 85
E32 750iLA - 89
E92 325iA Coupé - 08
F11 530i Touring - 12
Det låter ju som larmmodulen inte vill vara med riktigt.

Var det du som köpte lister(?) på Silvan i lördags och lämnat en sovande son i framsätet? Bilen var olåst, sidorrutan lite nere och barnvagnen låg synlig och lätt "stjälbar" i skuffen.

Erik

___
Trender är till för amatörer, vi andra går på instinkt!
Rosebuddy
Hej!
Hasso:
Bilen är nu lämnad till BMW för analys utan återjoppling ännu. JAg kommer tillbaka om intresse finns.

Oa:
Axel tackar dig för det som han tolkar som din omtanke. Jag, som hans pappa ifrågasätter varför du överhuvudtaget kommenterar min sätt att hantera hans sovande. Lika gott åt dig att du mår illa! Medkänsla får du söka hos någon annan.

Erik - funderade du på att sno den? Det hade inte gått för jag låser fast den med wire i skuffen...

/Lars

Rosebuddy, har du undgått att läsa i tidningarna? Nu är det iofs inte sommar och varmt ute. Men det låter på dig som det är det mest normala som finns at låsa in ett sovande barn i en bil.

Sedan finns det ju ligor som kidnappar barn som inte har tillsyn, kan vara jag som är paranoid också men som småbarnsfar så blir man lätt så.

Mvh
Ola Thomasson
Alea iacta est, the dice is rolled
Visa användare
ProPro-medlem
10.954
ErikW
E28 520i - 85
E32 750iLA - 89
E92 325iA Coupé - 08
F11 530i Touring - 12
Rosebuddy: Inte jag (vi har precis skaffat barnvagn) - men kanske någon annan? Min höggravida fru höll i alla ett vakande öga i backspegeln över din bil, när jag var i affären - hon satt i E34:an bakom.

Erik

___
Visa användare
8.958
rob_t_j72
XC70 D4 2015
Rosebuddy:

Ärligt talat skiter jag i barnvagnen och jag förstår att du vill göra saker när lillkillen sover, men lämna bilen i skugga, alltid alla fönster på glänt och dörrarna låsta.

Ta bort reläet till larmmodulen så borde låsen funka fint tills modulen är reparerad/utbytt.

Mvh
Rosebuddy
BMW byter vevaxellägesgivaren som lösning på problemet!
Återstår att det om är sanningen eftersom den första analysen inte gav några felkoder.

rob_t_j72:
Tack för dina tips!

Erik:
Jag har en vinröd 523 T. Om det var den så hälsa och tacka frugan! Hon hade det väl svalt i skuggan?

Ola: tolkningar ligger i betraktarens öga

Mvh
LArs

Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Honda CB 650-82
Captur Intens II-19
Bilen strömlös för en vevaxelgivare , förstår inte alls det sammanhanget den kopplingen finns inte på vykort ens.
Hoppas dom byter motorn till takluckan också :) speciellt om du inte skulle råka ha taklucka.

///MVH Hasso
Länk
Rosebuddy
BMW bytte givaren utan felkod men efter mekanikerns analys. Hämtade bilen i morse, stannade till på K-Rauta och kommer inte därifrån sedan. Bilen stendöd i samma stund jag klev ur den. Samma fel igen alltså och samtidgt 3000:- fattigare...

BMW's servicebil och en alltid lika trevlig Rickard ger mig starthjälp.
OBS! Batteriet är uppmätt enligt konstens alla regler utan felindikering vilket gör att jag utesluter cellbortfall.

BMW hävdare dock batterifel.

Väl hos BMW ca 5km bort startar jag bilen på nytt utan probs vilket återigen stärker min teori om att det INTE är ett batteriproblem.

Nu kör jag nya 525T i väntan på ny analys...

Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Honda CB 650-82
Captur Intens II-19
Verkar som det är lättare att uppehålla kontakten med BMWs servicebil än att bilen får kontakt med batteriet :) (tändningslåset ?) anslutningar på startmotorn eller annan grövre + anslutningen eller jord.
Lyckat till.

///MVH Hasso
Länk
As
11.614
Asken
750iL L7 -00
850 CiA -95
944 Turbo -90
i3 -22
Kubistar -08
EWS behöver väl intieras efter strömfall? Be BMW köra test i expertmode(om dom kan det) för EWS och tädningsmodul. JAg gissar att felet kan ligga i nyckelsändaren. Prova med din andra nyckel?
Asken
As
11.614
Asken
750iL L7 -00
850 CiA -95
944 Turbo -90
i3 -22
Kubistar -08
Eller dåligt batteri i nyckelfjärren. Har bilen eftermonterat stöldlarm av icke orginaltyp, Carguard eller så? Liknande problem inträffade för min vän med 535iA 97 först.
Visa användare
ProPro-medlem
10.954
ErikW
E28 520i - 85
E32 750iLA - 89
E92 325iA Coupé - 08
F11 530i Touring - 12
Nästa gång det händer, kolla om bilen har ström genom att t ex slå på parkljuset.

Jag börjar tro som Hasso, något mekaniskt fel på anslutningarna till batteriet, karossen eller internt glapp i batteriet, men det är väl inte särsklit vanligt?
E39 har väl inte huvudsäkring som E34, finns det något liknande kanske: Länk

Vem vet, vi kanske syns på Hornbach nästa gång - jag besöker också Göteborgs alla byggmarknader frekvent just nu...

Erik

___
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Honda CB 650-82
Captur Intens II-19
EWS bortfall ger inte strömbortfall och har inget gemensamt med larm och centrallås. Startspärren påverkar bränsle och tändning, men gör inte bilen strömlös.
EWS och remote för larm-centrallås är skilda delar/sändare i nyckeln.
Det sitter stora säkringar 107-114 50-80A för matning till undersäkringar mm under passagerarstolen de är det motorelektroniken,.EWS överföring tändningslås mm
De matas i sin tur av en 200A säkring 100 ovanför batteriet som om den är felaktig dålig kontakt kan ge dessa problem sekundärt eller helt enkelt dålig anslutning till denna säkringspanel från batteriet är ett tips.

///MVH Hasso
Länk
Visa användare
128
*Alexis*
316i coupe -94
Hade liknande problem med min, Kunde lämna den och låsa med nyckel, sedan funkade det inte att komma in med varken nyckel eller dosa.
Släppte dock efter ca 5 min då nyckeln började fungera igen.
kodade om den 4 gånger,

Lesnade när larmet låste höger blinkers, som inte gick att stänga av, utan att koppla från batteriet.

Rekomenderar skaffa ett nytt larm istället, min
funkar utmärkt nu. inga problem

Alexis
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Honda CB 650-82
Captur Intens II-19
Alexis: Och det var ett originallarm ?? som krånglade ?? och bilen var strömlös ?? och du fick byta vevaxelgivare ???

///MVH Hasso
Länk
As
11.614
Asken
750iL L7 -00
850 CiA -95
944 Turbo -90
i3 -22
Kubistar -08
Är det originallarm?
Mvh
Asken
Rosebuddy
Nytt batteri i bilen och jag kom ialla fall till jobbet i morse. BMW hittar dock inget fel på det gamla...

Alla nyklar funkar och det sitter fräscha batterier i dem.

I'll keep you posted!
/L

Visa användare
128
*Alexis*
316i coupe -94
Det var ett original larm, Defa
Fick svaret att det enda som hjälper är att byta larmet ,
bytte EJ vevaxelgivare.
Larmet orsakade kortslutning med följd att nycklar , bil, centrallås mm dog kan man säga.

Det va orsaken till mitt problem, vet dock inte om det finns andra
orsaker, som kan skapa ett liknande problem.

Alexis
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.