|
|
|
|---|---|
cane |
Nån som känner till några bra siter med info om dessa bilar? Skulle vilja veta "löjliga" detaljer, som tex vad skiljer i körupplevelse & bränsleförbrukning på bilar baserade på gamla respektive nyare åttan. Läste nånstans att båda motorerna fanns, precis som på 540. |
|
Har inte hittat några riktigt bra sajter men här är några länkar om du inte redan hittat dom. Alpina Länk som inte ger så mycket info mer om äldre modeller. Sedan finns det en inofficiell sajt Länk som är lite roligare. Tyvärr verkar den inte helt "up to date". Om du hittat något annat kul så får du gärna berätta... ___ //Ulf |
|
cane |
Tack, de hade jag hittat på google redan dock. Borde finnas fler, B10 e39 är väl alpinas volymmodell? Å andra sidan är det ju det som är litet kul med alpina, just ovanligheten ;) Har börjat fundera på b10 v8 istället för 540, men vette sjutton om den ryms i min budget egentligen... misstänker att den drar sjukt mycket bensin, redan 540 är ju rätt törstig. Bränsleförbrukning börjar bli viktigare och viktigare, soppan blir ju dyrare per dag nuförtiden - betalade över 11kr litern sist för 98 :/ |
cane |
Förresten, borde inte B10 E39 vara ganska kalla nu när E60 släppts? Kanske är bra prutmån på B10 på mobile.de... hmm... dregel... |
|
TYcker det finns en del B10 V8 som ligger riktigt hyffsat i pris på mobile, främst sedaner. Finns bl a en vacker B10 V8s för drygt 300'. Tror inte B10 V8 drar mycket mer än 540 däremot så är den i mitt fall ca. 35-40% dyrare att försäkra och 540 är inte direkt billig. Det konstiga är att B10 3,3 verkar ha samma försäkringsklassning som V8:an. Har haft en och annan tanke på att skaffa en sådan och trodde den skulle ligga någonstans mellan 530 och 540 i driftskostnader. ___ //Ulf |
|
cane |
Ja, försäkring är ju ett sorgekapitel. Jag funderar starkt på att bara ha trafikförsäkring, oavsett vilken bil det blir - även premien på en 7 år gammal volvo turbo går på över 10 loppor om året, helt sjukt. Haft körkort i 15 år, aldrig smällt en bil trots att jag alltid haft ganska sportiga kärror. |
|
Jag haft kortet i 20 år och varit skadefri hela tiden. Bor i Lund (ej mitt i centrum). Lund är ingen storstad men Malmö ligger ju hyffsat nära...Bor i lägenhet, har carport på baksidan av huset men vad jag förstod av försäkringsbolagen så likställs detta med att ha bilen på gatan. För helförsäkring (max 1500 mil) fick jag följande offerter på några olika bilar: B10 3,3 touring -01 - 13.700kr (billigaste, dyraste var 18') 540iAT -01 - 10.500kr 530iAT -02 - 6.800kr Ett av bolagen som jag fick ett pris på 15.500kr för B10 3,3 så frågade jag vad en B10 V8 Touring -98 skulle kosta och det var samma då dom hade samma klassning. 530:n ligger i nivå med 9-5 Aero och V70 T5 för det kollade jag förra året. Enligt BMW Orignalförsäkringar så är B10 så dyt pga väldigt hög vagnskade del. Det var anledningen till att 3,3:an var dyrare eftersom den var billigare på trafik och delkasko. ___ //Ulf |
|
cane |
Vad lustigt att du fick höra att vagnskadan var det dyra på b10, till mig sa de att stöld/delkasko stod för 10000kr av de 17000kr (billigast) per år LF ville ha av mig för 1000 mil om året, dock bor jag i stockholm city och de var ingen skillnad med garage eller gata. Kan tänka mig att på bilar som b10 som är ovanliga kan bolagens intern statistik slå väldigt konstigt. Nä, jag tror man egentligen gör bäst affär sett på litet sikt om man kör trafikförsäkrat, rattkrycka, och kanske pytsar in 500kr i månaden på ett sparkonto som tas vid behov. |
|
LF ville ha 17.000 av mig också för B10 3,3 under förutsättning att hade min hemförsäkring hos dom sedan minst ett år tillbaka(vilket jag inte har). Visst har du en poäng i din strategi med enbart trafikförsäkring men kör man den modellen så kan man ge sig f-n på att något händer...Själv tror jag inte att jag skulle må bra av att köra omkring med en bil för 250' med enbart trafikförsäkring. ___ //Ulf |
|
cane |
Håller med dig, om den kostar 250 så ska man nog ha den helförsäkrad. Jag tittar dock efter litet billigare ex, typ 17000 eur. Svårt att dra gränsen, men mer än 10% av bilens värde tycker inte jag är en rimlig premie. |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.