|
Sida 2 av 3
|
|
|---|---|
|
Hej... hur vet man att det rasslar, rasslar det hela tiden var ut på motorvägen idag och plötligt rassladedet till i gaspedalen, gick ner lite i hastighet men sen när man tryckte lite så vibrera det i gaspedalen,,,, gick dock över sen :/ |
|
|
Mugge: Det är Mercedes Benz det. De motorerna är byggda för att gå extremt långt :-) |
|
|
Har en BMW 325 coupe 92 den har rullat 17.000 mil, men när jag varvar emellan åt 3500 och uppåt så kommer det ett rasslande ljud från motorn? olja har jag bytt, kan det vara kamkedjan som låter eller nått annat? |
|
|
den är iförsej import, man vet aldrig ifall den har gått 17.000 eller mer. |
|
|
Bpower, hade jag varit dig så hade jag visat upp den för en verkstad för att undvika problem. MRJ: oftast rasslar det när motorn är kall och man brukar kunna höra rassel när man gasar lite försiktigt. De olärda är så säkra på sin sak, medan de lärda är så fulla av tvivel. |
|
Eliminator |
Har lämnat in min nyligen för kamkedjebyte...den rasslade konstant dvs även på tomgång.. Pratade däremot med en snubbe på nån verkstad och han sa att med tanke på hur grov en kedja är så ska den inte gå av om man har rätt mängd olja mm. Även om den rasslar. Men han kan ju ha fel han också :P Min far hade även en me*ca där kedjan sträckt sig hela 1,5cm utan ras. BMW Nothing else |
|
Vad kostade ett kamkedjebyte? De olärda är så säkra på sin sak, medan de lärda är så fulla av tvivel. |
|
|
Mugge: Inga missljud här inte :) Sen undviker jag alltid att varva en kall motor... /// Olof - Überlegenheit aus Bayern - Länk |
|
|
Hej hej nej jag har heller inte hört att det skll vara några intervaller på kedjebyte ... låter trist det där .. Bimmer |
|
|
har en annan fråga här, nu jag har jag satt på alu fälg 17" och på nått sjukt sett så vill bilen svänga åt ett håll som jag inte vill, väldigt obehagligt, den typr "slingrar sig på vägen då och då", vad kan det vara? misstänker att det kan va länkarmen, vad tror ni? |
|
|
Jag har också hört att det brukar hända att dessa kedjor i IS motorn kan gå av. Är samma sak med VR6 motorn från VAG den spännaren slits också felaktigt vilket resulterar i att kedjan går av, enligt Wolksvagen behöver den aldrig bytas men kollar man på GTIklubben.nu så är det rekomenderat enligt dom att byta den vid 12000mil Jag bytte min i golfen vid 20000 mil och då ramlade spännaren isär i 2 delar när jag plockade bort den och den gammla kedjan var ca 4 cm längre än den nya = mycket sliten. |
|
|
mugge: du frågade om jag fått ventilsallad. vi lyfte av toppen igår och ventilerna var krokiga så svaret är ja. har häller aldrig hört om något kedjebytes intervall men byta i förebyggande syfte är en god idé. Eliminator: den där gubben på verkstan kan du ju säga åt att en kedja visst går av. mvh calle |
|
|
Kamkedjan på M42 motorn är en dubbelkedja vilket är ganska dumt då den redan i handen väger dubbelt så mycket som en enkelkedja. När den sedan är i drift i motorn så väger den en himla massa (när en tyngd sätts i rörelse), detta gör att som jag fattat det, den slits fortare än vanliga enkelkedjor. En servicekille jag pratat med säger att dubbelkedjan börjar bli riktigt dålig omkring 20.000mil, men kan givetvis gå sönder tidigare som i ditt fall. Han vet vad han pratar om då han har renoverat tusentals BMW-motorer. Jag trodde också innan att kedjan skulle hålla så länge som motorn håller (enligt info hos BMW) men så är inte fallet vet jag nu. |
|
| XiOUS: Det du skriver kanske gäller BMW, inte vet jag, men när Mercerdes gick över till enkel kjedja på 80 talet blev det total pannkaka, höll högst 10" mil, efter några år gick man till baka till dubbel och problemet var borta. | |
| BMW själva säger att kamkedjan på 318is (M42) inte har något bytesintervall, och det betyder att den håller över 24.000 mil. De sa helt enkelt till mig att jag skulle köra tills den rasslade rejält. De hade, här i Borås, aldrig varit med om något kamkedjeras på en M42:a och de hade servat sådana som gått över 30.000 mil utan kedjebyte. | |
|
Jag frågade min BMW-handlare om det där också, då min kedja rasslar från 3000 rpm och uppåt.. Dom sa också att dom inte hört talas om nåt kedjeras på M42'an. Dom sa att man kunde byta om man ville ha bort ljudet, men att det säkert fanns annat jag ville lägga dom pengarna på.. Jag tror dock att jag sparar ihop lite slantar och byter. Ljudet gör mig lite nervös nu när jag läst denna tråden.. ;) --- Länk |
|
| Här är ännu en 318is med kedja som kuggat över utan förvarning :( | |
|
Jag har en M52 -95 med garanterat 22000mil. kedjan rasslar (det finns två om jag inte missminner mig) det känns som det är dags att byta. Är det någon som har erfarenhet av byte? Svårt? Dyrt? Tacksam för tips. |
|
|
Bpower:Bakvagnsbussningarna tror jag är kassa min bil är på service nu för det och den slingrade sig kraftigt! Har någon hört om kedjan är en svag länk i 328 e36?Min har gått 15k och låter inget men bra och veta ändå? Mpower |
|
|
Finns som sagt inga fastlagda bytesintervall för kedjor. En rekommendation är att byta kamkedjesträckaren innan det gått så långt att det "rasslar" från motorn. Bytte själv kedjespännaren förra året på min bil i förebyggande syfte (till en sk "uppgraderad" sträckare som sitter i S50B32), blev ingen som helst skillnad vare sig i ljudet från motorn eller gången..Så antingen så är min kedja i OK skick eller så e den så slut att det inte spelade nån roll att jag bytte sträckaren:-). Som sagt byt sträckaren innan det låter...Själva bytet är inte svårt, men lite "nervöst" ( iaf på S38-motorn) då kedjan kan "hoppa" om man har mega-otur sägs det...Vet inte hur det är på M42/M50/M52 men det borde vara en liknande konstruktion på sträckaren som på S38... |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.