AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
8.598

jaha då har kamkedjan rasat...

Sida 1 av 3
IS
86
IScalle
325i -07
var ute o körde i lördags när det helt plötsligt tog tvärstopp.
rullade in till kanten på friläge och försökte starta en gång men den var såklart stendöd.
tog isär motorn senare på kvällen och där låg kedjan som ett skatbo lindad runt vevaxeln.
känns inge vidare.
nu äre bara att sätta dit nya grejer och se om det funkar.
någon annan som råkat ut för samma sak?
Visa användare
3.884
peter78w
530ia individual e60 -04
525da Touring//M e61 LCI -07
ushh vad tråkigt. Hur långt har bilen/motorn gått?

MvH Bmw 4-ever
IS
86
IScalle
325i -07
15500mil enligt mätarn , känns som att det borde hålla betydligt längre men det gjorde det inte.
BMW säger ju själva att kättingen ska hålla lika länge som motorn i övrigt :-(

Fan va surt...
IScalle,

Du har inte noterat något rasslande/missljud, utan kedjan bara gick av utan förvarning? Vad använder du för olja? Är bilen servad enligt intervall?

Beklagar det inträffade, sådant ska inte hända! Kedjan ska som sagt hålla hela motorns livslängd, eller åtminstone 20 000 mil. Slarvas det med service eller dylikt så kan det dock tänkas att livslängden försämras.

Mvh,
Kalle
_____
525an: Länk
IS
86
IScalle
325i -07
jag kör med helsyntet och byter ofta. det måste bero på dålig service av bilen av föregående ägare. det är en kraftig kedja så jag tycker det är märkligt att den har gått av.
tr
1.968
tryggve
BMW/Alpina 335is -89
Alpina B3 3.4S Touring -05
Alpina B6 3.5 -89
323i -79
325i -88
1M Coupé -11
320dT -10
Oftast är det inte kedjan som är problemet på M42 motorn utan kamkedjespännaren, så det är konstigt att kedjan bara gått av utan förvarning. Mao byt kamkedjespännare när du byter kedja, BMW skall tydligen ha en nyare variant som är bättre.

/Johan Tryggvesson

-Raka sexor låta bäst-
IS
86
IScalle
325i -07
bytte kedjesträckare nyligen pga oljud, blev lite bättre men inte helt bra och nu hände det här.
Doh... kamkedjorna brukar va slut vid 18 000 mil på E36:erna... s rekommenderad bytes intervall är väl ca 13k mil? För att gardera sig dvs!
För övrigt så va det inte kedje sträckaren som hade rasslat för dig... utan va kedje sträckaren som va dålig... vilket ledde till att kedjan tog stryk! Det är vad jag tror iallafall har hänt!
Tråkigt självklart att höra! =(

Shake That Ass
Co
125
Coolman
318is -90
Vad snackar du om, slim_m? Jag hittar INGENSTANS om intervaller för byte av kamkedja!

Flesta säger det behöver aldrig bytas typ.
Samma här Coolman...har aldrig läst eller hört att man skall behöva byta nån kamkedja inte..

En resa skall vara mer än att ta sig från punkt A till punkt B, därför kör jag BMW!
Visa användare
8.958
rob_t_j72
XC70 D4 2015
Man får nog vara beredd på att kamkedjan kan ge sig efter 12år/15.000+ mil (speciellt vid missljud), att det inte finns några bytesintervaller betyder inte att man aldrig borde byta den vid behov.

Tyvärr finns det exempel där den gått av utan förvarning...

Mvh
Ne de klart att man kanske kan få byta den om den låter illa eller så...men det anser jag höra till ovanligheter. Att det skall finnas nån intervall på att byta den vid 13mil eller så har jag aldrig hört. Att man får byta saker och ting ibland ändå...det är ju som det är det..

En resa skall vara mer än att ta sig från punkt A till punkt B, därför kör jag BMW!
Visa användare
1.458
FD-Ormen
X1 18d SDrive-15
CX-5 2.2d-13
Har sagt det förr, vet ett antal iS med plötslig kedjeras, skumt.
Ja det är ju skumt om de skall vara överrepresenterade på nåt sätt...trist..annars är det väl en populär motor i e36:an vad jag har förstått..

Det stämmer inte att det finns ett bytesintervall för kamkedjorna på vare sig M42, M43, M50 eller M52.

Mvh,
Kalle
_____
525an: Länk
tr
1.968
tryggve
BMW/Alpina 335is -89
Alpina B3 3.4S Touring -05
Alpina B6 3.5 -89
323i -79
325i -88
1M Coupé -11
320dT -10
Däremot är det inte fel att byta dem i förebyggande syfte...

/Johan Tryggvesson

-Raka sexor låta bäst-
MuProPro-medlem
7.993
Mugge
F20 - 116d -16
991 - 911 Carrera 4 - 13
Jag kände till en MB som rullat som taxi, innan den skrotades, hade den fina 63 000 mil med original kedja. :-)

De olärda är så säkra på sin sak, medan de lärda är så fulla av tvivel.
Bör man byta kamkedja på en bil med M50? Min mätare passerade 20 000 mils-strecket för några dagar sedan...

/// Olof

- Überlegenheit aus Bayern -

Länk
MuProPro-medlem
7.993
Mugge
F20 - 116d -16
991 - 911 Carrera 4 - 13
Om det läcker olja från bröstkåpan, så leder det till att den hydrauliska spännaren tappar arbetstryck och kedjan brister eller kuggar över som resultat. Men om jag har förstått det hela rätt så sker det främst när man varvar kalla motorer.

Finns det missljud från kamkedjan så ska man verkligen se upp.
Har du fått venilsallad nu eller?

MuProPro-medlem
7.993
Mugge
F20 - 116d -16
991 - 911 Carrera 4 - 13
Bara om du har missljud olof.

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.