|
|
|
|---|---|
|
Upptäckte just en sak. Det var dåligt med 3-liters sexor 1994, endast M3 hade den. Däremot fanns det 3 L V8. Tänkte BMW satsa på V8 istället på den tiden? /A | |
|
M30 pensionerades 1992 och efterträdes av M60 motorn som fanns 3 och 4 liters version. Egentligen var det inte tänkt att man skulle släppa en 3 litersversion av M60 men så blev det tillslut iaf. 1984 började man uteckla en ny motor som skulle ersätta motorn. Man började utveckla M60a och M60b, rak 6:a på 4 liter samt en V8 på 4 liter. Prototyper byggdes och motorerna testades utförligt för att utreda vilken av dessa motorer som hade bäst potential. 1988 hade BMW planer på att inför ännu större motorer och man hade kommit fram till att V12 motorn (M70) i E32 inte var tillräckligt stor. så man började bygga en prototyp av en ännu större motor. GoldFisch blev kodnamnet på den motor som skulle vara Top of the line hos BMW. Resultatet blev en V16 prototyp med 2ventilsteknik helt byggd i aluminium med en vikt på 310 kg. Den 6651 cm3 stora motorn levererade imponerande 408 hk vid 5200 varv per minut och hade en maximal vridmoment på hela 637 Nm vid 3900 varv per minut. Motorn placerades i en E32 prototyp som numera vilar på Mobile Tradition (en hangar för BMWs prototyp bilar). Varför Goldfisch projektet sedan övergavs vet jag inte riktigt, har inte kunnat hitta så mkt information om det hela. Men innan man hann övege Goldfisch projektet stod det klart att man behövde en ersättare till M70. När man bestämde sig för att M60 skulle bli en V8, så planerades även en 5 liters version av den motorn. När goldfisch projektet övergavs, skrotades även planerna om 5 liters V8:an. istället gav man ut en 3-liters version av M60 motorn. De olärda är så säkra på sin sak, medan de lärda är så fulla av tvivel. |
|
|
Glöm inte M30 motoriserade 730i E32 den fanns kvar tills E32 las ner 1994, så det fanns två 3 liter sexor från BMW 1994! Mvh Stephan |
|
|
Stämmer bra att BMW satsade mycket på V8 93/94, en av de främsta skälen stavas USA där kunderna uppskattar V8:or mer än raka sexor och V12. mvh//Kristoffer BMW CS (Syd) #4918 Renault gör sig bäst på flaska med svart etikett :-) |
|
|
Vaddå M30 motoriserade E32? Enligt modellguiden här på Autopower så finns det ingen 3 l sexa i E32. Jag fattar inte. /A |
|
|
1993 fanns 730 både med M30 och M60. 1994 fanns 730 endast ned M60. De olärda är så säkra på sin sak, medan de lärda är så fulla av tvivel. |
|
|
En sak till. Hur små V8 finns det egentligen. BMW:s 3 L V8 måste ha varit den minsta!? /A |
|
|
M60B30 som 3liters v8an heter är väldens minsta serietillverkade V8 om minnet inte sviker mig. Det finns mindre V8or, men då är de inte serietillverkade. De olärda är så säkra på sin sak, medan de lärda är så fulla av tvivel. |
|
|
Ferrari har väll 2liter V8:or med turbo för italienska marknaden? Alfa hade väll nån på 2,6 liter också? Spekulerar bara.....vore kul och veta hur det ligger till... |
|
|
Saxat från lite BMW litteratur: The three litre V8 has contents of 2997 cm., the four litre of 3982 cm., what results in specific capacities of 72.7 and 71.8 pk/litre is the three litre moreover with regard to cylinder contents smallest productie-V8 in the world. Both engines belong also up to lightest in their type with masses of 203 - 212 kilogrammes. De olärda är så säkra på sin sak, medan de lärda är så fulla av tvivel. |
|
|
Dom uppgifter som finns här på sidan gäller den Svenska marknaden, därför finns inte 730i M30 med 1994, sista tillverkningsmånad är mars 1994, denna diskussion har tidigare förts på här på sidan, med samma förvånansvärda okunskap om 730i M30, kika på Länk för att själv se det jag skriver. Ferrari 208 GTB/GTS och senare 208 GTB/GTS Turbo fanns som ett alternativ till 308 GTB/GTS för dom länder som hade straffskatt på bilar med motorer över 2 liter, modellen utan turbo hade 155hk och toppade 215 km/h!, 2 liters V8 från Ferrari fanns mellan 1980-1989 och fanns även i dom bilar som med större V8 kallas 328 GTB/GTS, men har inga siffror på modellerna med 2 liters V8 och turbo. Mvh Stephan |
|
|
730 M30 inte fanns 94 gäller givetvis den svenska marknaden, med tanke på vilket land vi bor i så är det väl underförstått att det är hemma marknaden vi pratar om. Annars har amerikanarna sina speciella motorer också, inte minst sexorna i M3 som skiljer sig från sexorna i europeiska M3or. Stephan, länken var nog fel, men visst jag tror dig när du säger att 730 M30 fanns i tyskland 94. Där lever modellerna längre än i sverige, t.ex. så kunde man 1993 köpa fabriknya E30 bilar. Vad gäller Ferraris modeller, så har jag inte så bra koll där. Men texten ovan (den på eng) kommer från Böcker som BMW själva givit ut. De olärda är så säkra på sin sak, medan de lärda är så fulla av tvivel. |
|
|
Mugge; Länken är rätt, välj E32, därefter 730i, därefter 3/94, då kan man välja M30 eller M60. E30 tillverkades till och med 1994, 316i/318i Touring till feb-94, kolla på samma sida som ovan I och med att Sverige är en del av världen, tycker jag att det är naturligt att även ta med modeller som inte har sålts i Sverige, se på mina BMWmodeller, för den som bara vet om Svensksålda BMW, existerar inte 540i E34 6vxl och så ser inte verkligheten ut. Mvh Stephan |
|
|
Så BMW ljög alltså när de skrev att deras V8 var världens minsta ? /A |
|
|
Ingen kommentar Mugge? Eller ngn annan. /A |
|
|
Dom kanske menade den minsta som var under produktion vid den tiden. Mvh Johan |
|
|
Sigdarve: Jag vet inte riktigt vad för kommentar jag ska ge om jag ska vara ärlig. Det jag skrivit ovan på eng kommer ju ursprungligen från BMW, samtidigt så säger ju Stephan att Ferrari hade mindre V8or. Jag har själv inte koll på Ferraris motorstolekar och en V8 på liter låter lite väl litet (tycker själv att 3 liter är i minsta laget för en V8), men sen har Italigen skumma skattelagar när det gäller stora motorer. I teknikens värld nr 14 (15 juli) 1993 så står det på sid 20: "Nu kommer den extremt energiska biltillverkaren från Bayern med ännu ett nytt motoralternativ till 5 seriebilen: världens minsta serieproducerade V8. Den "nya" modellen heter 530i." Så jag vet inte vad jag ska tro faktiskt... menar de att 1993 var V8an i 530 den minsta V8:an som fanns i prodoktion? I vilket fall så kan man enas om att det är en av de mindre V8orna på marknaden. De olärda är så säkra på sin sak, medan de lärda är så fulla av tvivel. |
|
|
Tyckte det var en bra kommentar Mugge! Rätt liten var den i alla fall! Undrar vad den största volymen en 4-cylindrig bil haft? /A |
|
|
968or (Porsche) hade 3 literrs! 4-ror på 240hk. Micke K. Länk |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.