|
|
|
|---|---|
Carl Adam Andersén |
Hur många här känner att folk som vill sköta affären via mail eller tele är otrevliga? Mailat med en kille lite och frågat om en bil och han har givit mig bra fakta om den så jag visste det jag behövde veta om bilen så jag la ett bud via mail pga att det är 30 mil mellan mig och bilen och jag måste åka tåg. Känns onödigt att åka till bilen när man endå vet allt om den bara för att lägga ett bud. Får tillbaka ett svar där det står att pga jag la bud via mail innan jag sett bilen så säljer han den till en annan. Och tillägger att jag hade fått den för 4 (bjöd 5500) om jag hade kollat på bilen. Enligt mig är det nått slags stofiltänkande från hans sida. Nu i fråga handlade det inte heller om något skambud då hans utgångspris var 6500. Hur tänker man som han? Mail har funnits i 15 år nu, det borde vara inprintat i varje mans skalle att det är ett bra kommunikationssätt. |
kilroy |
Med all respekt för dig så har jag en viss förståelse för hans agerande. Om någon är intresserad av att köpa någon av mina bilar men ger ett prutat bud via telefon eller mail, utan att ha sett och provkört bilen, så är den presumtive köparen helt ointressant för mig.Det kan ju möjligtvis vara en viss skillnad om det gäller en bil för några tusen...men principen är enligt min uppfattning - "inga prutade bud på osedda eller icke provkörda bilar". Sen kvittar det om det är via mail eller telefon.Mvh kilroy |
Carl Adam Andersén |
Förklara för mig skillnaden med att ha samma uppfattning om bilen via mail eller ha sett den? Ingen alls. Bara stenålderstänkande som råder från säljaren sida i detta fall. |
|
när det är en bil under 10 000 kr så är det förståerligt med bud via mail när det är så långa avstånd... men är det en dyrare bil så hade jag också velat att man kom och tittade på bilen. De olärda är så säkra på sin sak, medan de lärda är så fulla av tvivel. |
|
|
I mina ögon ett korkat beteende av säljaren. Hur man ska se på bud via mail eller telfon beror dels på hur budet ligger förhållande till begärt pris och dels på vilken kontakt man har haft innan budet läggs, dvs skickat bilder, diskuterat om bilen, etc. Om jag vill sälja en bil och t ex sätter ett pris på 155' så har jag kanske för mig själv kommit fram till att jag är beredd att gå ner till 148'. Mailar det en snubbe och bjuder 151' så är väl inte det smartaste att be denna person att dra åt skogen och sedan sälja bilen till någon annan för 140' ___ //Ulf |
|
|
Problemet är väl att många av de som först prutar på mailen/telefonen, sedan också ska pruta när de sett bilen. Det är alltid en balansgång hur man ska göra, men det brukar vara lättare att känna av prutmöjligheterna per telefon än mail. Har spekulanten långt att åka, kan jag förstå att man vill förhöra sig om priset är förhandlingsbart. Själv är jag heligt trött på mail med suspekta avsändarnamn från hotmail-konton, och den enda frågan de ställer är vilket sista priset är… Att ha sett en bil i verkligheten, är för mig så långt ifrån en mail-beskrivning man kan komma. Erik ___ Trender är till för amatörer, vi andra går på instinkt! |
|
kilroy |
Skillnaden mellan att ha sett/provkört en bil och fått den beskriven vis mail eller telefon kan vara ganska stor. Hur stor vet man bara OM och NÄR man sett den...innan dess kan man ju knappast ha någon uppfattning.Det finns ju en anledning till att 99 % av alla bilköpare faktiskt vill SE bilen innan man bestämmer sig...Mvh kilroy |
|
Är man inte nöjd med utannonserat pris och inte kan tänka sig att spendera tiden/kostnaden på att åka 30mil för att "pruta på plats" och därmed hamna i en sämre sits är det bara att strunta i det hela. Min åsikt är totalt den motsatta mot Kilroy som köpare, som säljare vill jag självklart att köparna ska agera så... /Simon |
|
|
När jag importerade min M5 -92 från Sverige till Finland, så måste affären skötas via mail och telefon. Inte ville jag ta med mig "onödiga" kronor som jag växlat. Eftersom jag förlorar ju på kursen när jag växlar tillbaka. Så han hade begärt pris 95.000 och jag gjorde honom (mycket trevlig kille) medveten om att jag endast tittar på en bil. (ny resa om bilen varit dålig) Så jag bjuder honom 85.000kr för bilen osedd, och meddelar pengarna är med vi köpet, inget trams. Han går med på det. Så ett par dagar senare är jag i Stockholm och blev ägare till en verkligt fin M5. (finns nu på www.specialmobil.fi) Om nu ägaren till bilen haft samma inställning som honom i inledningen så hade denna affär aldrig kunnat genomföras. Mail är en viktig kommunikations gren idag, och dem som inte klarar av att använda den eller se fördelarna i den, åker nog miste om många kunder m.m. Jag handlar rätt mycket med mail/internet och det är en ovärderlig kommunikation enligt mig. T.ex lägger jag oftast ut endast mail om jag vill sälja nån pryl privat, eftersom jag inte "orkar" med alla oseriösa snackare som endast vill berätta att min produkt är en "påse skit" och föråldrad och han gör mig en tjänst att köpa bort den, men han vill inte betala mer än 100€! (I detta fall är kanske begärt pris 600€:) Nej, så mail är super, då kan jag avsluta enkelt utan att motparten behöver känna sig kränkt, samtidigt som jag tar det hela lite lättare. Min M5 i svenska E39 M5 registret Länk |
|
kilroy |
Mail är ett utmärkt sätt att kommunicera på, det är det väl ingen som förnekat, precis som telefon. Om säljare och köparen tillsammans har tittat på bilen så har dom förhoppningsvis en gemensam plattform att stå på om kontakten fortsätter. Att då, via mail eller telefon, ge ett bud är helt ok.Problemet är väl att det vimlar av presumtiva "köpare" som aldrig tittar på bilen utan lägger ett bud på osedd bil. Min erfarenhet säger mig att sådana "köpare" kan man vara utan...Det finns säkert undantag fråm den regeln...huvudsaken är ju att köpare/säljare är överens om tillvägagångssättet.Mvh kilroy "Att diskutera med fruntimmer är som att läsa tidningen när det blåser" Herbert Tingsten |
|
Jag gillar inte mail via bud just p.g.a att folk verkar tycka de kan kasta ur sig bud trots att de inte är intresserade etc. Har jag långt till en bil så ringer jag och pratar med ägaren ( dels för att kommunikationen är snabbare, jag får svar direkt och dels för att det är mindre jobb både för mig och säljare. ) förklarar utgångsläget att jag har långt att åka och om bilen överrenstämmer med bilens beskrivning så slår jag till på bilen när jag kommer och tittar. Då brukar de flesta ägare oftast acceptera att jag bjuder på bilen osedd. Likaså funkar det även om någon ringer till mig. Men om någon mailar och sedan bara skjuter av ett bud via mail så undrar jag också över seriösiteten hos denna personen. Tyvärr, men det finns för mycket snackare och oseriösa för att jag ska tycka att ett "mailbud" ska verka intressant. Schnelle fart, Härliche fart. |
|
Carl Adam Andersén |
I detta fall var det även han som kontaktade mig via mail pga min köpesannons som löd "runt 5000 kr" så förstår inte varför han tjurade :) |
bustorp |
Mail går inte att jämföra med telefon. Tar för lång tid. Den som tycker motsatt svamlar. Telefon är det enda rätta när man vill ha ett svar direkt vid en affär. Trots att uppfinningen är långt över 100 år gammal så slår den all hittills påkommen kommunikation förutom direkt sådan öga mot öga. För vem f-n skriver lika fort som han pratar? "Ödmjukhet inför kunskapen" |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.