AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
1.761

Tickar alltför länge, jag e rädd?

När jag startar bilen på morgonen dvs motorn är helt kall så har jag ett tickande i ca 40s. Innan vart det bara i ca 5s sen vart oljudet borta, e det vanosen eller ventilerna? rätt mängd olja finns i motorn

Mvh Dragolito

Svart som synden Länk
MuProPro-medlem
7.993
Mugge
F20 - 116d -16
991 - 911 Carrera 4 - 13
Att det tickar kan bero på att du inte får upp ett oljetryck som är tillräcklig för att de hydrauliska lyftarna ska kunna öppna ventilerna tillräckligt. det tar en liten stund innan oljetrycket kommer upp i rätt nuvå. 3-4 sekunder är acceptabelt, längre än så ska man inte köra.

Vad har du för olja i motorn? hur gammal är oljan?

Det sitter en backventil i motorns oljekanaler som ska hindra oljan från att ringa tillbaka ner i tråget när motorn är avstängd, om den ventilen läcker, så måste oljepumpen pumpa upp olja i alla kanaler innan den bildas rätt cirkulation, och rätt tryck kan nås. Det kan vara förklaringen till att det tar så lång tid.

40 sekuner är riktigt länge.. inte låta en motor gå utan oljetryck så länge...

ett annat tänkbart scenario kan vara att oljepumpen är igen täpt och inte kan suga upp olja på rätt sätt.

Går bilen tyst och fint när motorn väl fått upp oljetrycket?

De olärda är så säkra på sin sak, medan de lärda är så fulla av tvivel.
fan mugge du skrämmer mig ;)

Motorn är servad var 1000mil med endast slx-oljan
motorn hörs knappt när den är igång. bilen är totalt välservad!

Mvh Dragolito

Svart som synden Länk
MuProPro-medlem
7.993
Mugge
F20 - 116d -16
991 - 911 Carrera 4 - 13
Kör in den till Tobbe på Need For Speed och hälsa från Mugge, så kan han titta på bilen. Han är riktigt duktig.

du hittar Need For Speed på Länk

Okey nu i dagarna om jag hinner ska jag ner te han, jag vet vart det ligger. Men om det skulle visa sig vara backventilen måste halva motorn demonteras eller? låter dyrt som fan

Mvh Dragolito

Svart som synden Länk
MuProPro-medlem
7.993
Mugge
F20 - 116d -16
991 - 911 Carrera 4 - 13
jag vet inte... har aldrig hört talas om att M54 ska ha råkat ut för detta.

På M30 så sitter backventilen i oljefilterbehållaren om jag inte minns fel, på M60 sitter den i själva pumpen.

Tror inte att du behöver plocka isär så mkt... möjligen endast oljetråget.

MuProPro-medlem
7.993
Mugge
F20 - 116d -16
991 - 911 Carrera 4 - 13
men jag vet inte om det är just det som är felet på din motor... det felet är annars inte så ovanligt på E34 med V8, där är det backventilen.

Just därför du ska visa upp den så får du veta.

Imorse när jag skulle starta bilen så ticka den i 5s bara, vilket e bra tror jag. Vad är acceptabelt på hur många sekunder den får ticka vid kallstart, BMW säger att den får inte ticka mer än 1min annars måste den in för reperation

Mvh Dragolito

Svart som synden Länk
öv
22
över alles
525i Touring -04
Hej, jag har en 525iT 04/E39. När jag startar motorn när den är kall så bluddrar/morrar den ca 1-2 min innan den "går/låter" normalt. Verkar inte vara något fel, ingen misständning eller liknande. Är det någon som vet varför? Avgasrening? Bilen har gått ca 2100 mil.
över alles: Har du ett tickande ljud vid kallstart?

Mvh Dragolito

Svart som synden Länk
öv
22
över alles
525i Touring -04
Nej, nej. Verkar som någon luftventil som ändrar position efter ett tag. Oilservice utfört vid 1880 mil.

BRGDS
Över Alles
MuProPro-medlem
7.993
Mugge
F20 - 116d -16
991 - 911 Carrera 4 - 13
Läs:
Länk
Länk

Visa användare
45
tobsta
520 -04
Min bil "tickar" också när jag startar min bil på morgonen.
Ibland händer det att när jag stannar till (efterkörning) så tickar den några sekunder sen slutar den:/ Oljan är byt för 400 mil sedan. och oljenivån är bra.

Kanske inte samma problem som ni har man nått i den stilen.

Tack på förhand
Visa användare
200
brännen
320d Touring -01
Mugge:
Enligt vad jag förstått så sköter hydrauliska lyftarna endast om att stänga ventilspelet som annars är ett måste för att ventilen ska stänga ordentligt. Det att motorn tickar är dock bara pågrund av förstort spel mellan ventilen och kammen då inte hydrauliska lyftarna har tillräckligt med tryck för att stänga det. Har hört att det inte är ett så akut problem om motorn ticker lite, ökar nog lite på slitaget av ventilmekanismen. Men det där tickande låter ju inte trevligt på någo sätt.
MuProPro-medlem
7.993
Mugge
F20 - 116d -16
991 - 911 Carrera 4 - 13
Det finns ju mer i en motor som behöver smörjning än hydrauliskalyftare. Om ventilerna tickar lite så är det ingen fara men att köra utan oljetryck är farligt, även om man bara kör en kort stund med för lågt oljetryck så är det inget bra.

Jag skulle inte låta en motor gå ca 40 sekunder med lågt oljetryck.

Idag blev jag riktigt rädd, startade bilen o motorn ticka i 43s (kollade på klockan) sen körde jag till Landskrona (50km) Parkerade bilen utanför och drog in till min morbror och tog en kaffe. 3h och 20min senare startade jag bilen och motorn ticka i ca 30s....fan jag blev galen, körde bilen varm och stannade till på närmsta mack för oljenivåcheck, fyllde på 0.5L slx och körde några minuter för att sen stanna till och kolla nivån igen, oljan ligger 2mm från maxstrecket nu. Ska se imorgon om den halv litern hjälper....kan en halv liter göra något???

ha det bra

Mvh Dragolito

Svart som synden Länk
MuProPro-medlem
7.993
Mugge
F20 - 116d -16
991 - 911 Carrera 4 - 13
Du har en bil som inte är allt för billig, var rädd om den!
visa upp den för en verkstad och låt dem kolla på den.

jag tror inte att 0.5 liter gör ngn skillnad, hade oljenivån legar under MIN sträcket på oljestickan så hade 0.5 liter kunnat hjälpa.

Mugge: ringde till bmw i Lund o förklarade det här tickande som jag har, han säger att det är inget farligt, men det är lyftarna som e slitna :( Pris: 15000kr för att byta dem...JIPPIIIII :(

Mvh Dragolito

Svart som synden Länk
Da
1.734
Daniel.F...
540i 6vxl touring-95 -Såld!
Köpte en flaska invändig motor tvätt, på en firma bil och det gjorde skillnad.

-Never feel sorry for yourself.-
MuProPro-medlem
7.993
Mugge
F20 - 116d -16
991 - 911 Carrera 4 - 13
Dragolito:

Det finns något som heter motordialys och kommer att kosta dig ca 1000 kr + olja & filter. Kan eventuellt vara till hjälp för dig.

Läs mer här: Länk

Kanske kan vara till hjälp om det är så att dina hydrauliska lyftare är igensatta.

Igår körde jag med bilen i ca 190km/h, när jag starta bilen helt kall typ en 30min sen så ticka den bara i ca 5s :) kan vara nåt skit som har lagt sig.. Men tack för tipset Mugge, kan vara värt o göra en sån dialys

Mvh Dragolito

Svart som synden Länk
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.