AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Samtliga BMW-modeller
1.097

Upplevelsen av att köpa en BMW.

MuProPro-medlem
7.993
Mugge
F20 - 116d -16
991 - 911 Carrera 4 - 13
Jag tänkte att man kunde berätta lite om hur det gick till när man köpte sin BMW.

Vilka faktorer som ledde till att man köpte just den bilen man köpte och vad man tyckte om och inte tyckte om med bilen.

Hur det kändes, vad man såg fram emot och vad man var rädd för eller befarade.

Heltenkelt dela med sig av upplevelsen av att köpa en BMW.

Jag börjar själv med att berätta om köpet av min 530:

De olärda är så säkra på sin sak, medan de lärda är så fulla av tvivel.
MuProPro-medlem
7.993
Mugge
F20 - 116d -16
991 - 911 Carrera 4 - 13
Jag har en 530iA V8, när jag köpte den var jag egentligen på jakt efter en 525i. Jag var och tittade på ett par 525or men kunde inte hitta en som var tillräckligt fin, hade tillräckligt med utrustning och som gick att få till ett rimligt pris.

Jag satt och fantiserade om att köpa mig en M5 3.8 så började leta upp M5:or på blocket & Powerbörsen. Dessvärre fanns det inte många M5or ute på annons. I brist på M5or så började man leta upp 540 bilar. V8 låter rätt kraftfullt… och jag skulle inte ha något emot att ha en under huven... men 4.0 liter, åtta cylindrar, 286 hästar och 400 Nm, det måste helt enkelt vara omöjligt att ha tråkigt bakom ratten på en sådan. Men samtidigt visste jag att det inte fanns en minsta chans till att jag skulle kunna ha råd att köra en. Lika bra att skaffa sig en billigare ”fantasi”. Så jag började leta upp 530i tillverkade 93 och senare.

Det kändes som ett mellanting mellan 525 och 540, och dessutom så hade den en V8 som bara var pyttelite större än en 525. Så började man bläddra bland annonserna och det fanns dock inte många i Malmö-trakten i rätt prisnivå. Så jag klickade på första bästa annons, en annons utan bild, där det i princip stod. ”BMW 530 i mycket fint skick säljes.”

Ringde och snackade med ägaren och han sa att allt skulle fungera, ingen rost, inga repor och i mkt fint skick... Kollade upp bilen på Internet och det var inga konstigheter, så jag bestämde mig för att åka och kika på den. Tänkte att i bästa fall åker jag hem med den och i värsta fall så får iaf provköra en V8, och bara det skulle vara värt besväret.

Jag åkte från Malmö till Falsterbo med buss (resa på ca 2 mil men som tar över en timme med buss). Tidigare i veckan hade jag sålt min bil, en 318iS-88, som jag var så trött på att jag aldrig mer ville se en 4-cyl BMW igen ;-) Vissa kanske kommer ihåg min cylinder nojja, fick som sagt lite kommentarer för min inställning gentemot 4-cyl bilar.

Hursomhelst, så kommer jag fram och ringer ägaren som kommer och möter upp mig vid busshållplatsen. Sätter mig i bilen och vi åker tillbaka mot ägarens hus. Jag tar verkligen god tid på mig, går igenom bilen i ca 1 timme innan jag tar den för en provtur. Provturen blir dock kort, då jag redan var hel såld på bilen. Bara en sak som störde mig, den hade automatlåda, usch, fy blä... det kan man ju inte ha i en BMW, möjligen i en gammal Merca men definitivt inte i en BMW. Men så gav man halv gas och bilen växlade silkesmjukt och snabbt ner och drog på, vipps så satt jag intryckt i förarsätet och med ett brett leende på läpparna och automatlådan var det sista man tänkte på.

Det var en helt annan kraft i denna än vad det var i min gamla 525a och den var urstark på låga varv. Redan vid tomgång fanns där kraft som trycker en in i sätet och det var bara mer kraft ju mer man varvade.

Den här bilen kunde jag bara inte åka hem utan! Vi återvänder till ägarens hus och han tar fram en pärm och börjar med kvittot på sida 1 och börjar berätta. När han hade plöjt igenom hela pärmen vänder han sig mot mig och frågar, ”vad tycker du?”

Då inser jag att jag har en aning om vad det var han hade suttit och snackat om hela tiden för jag hade inte lyssnat för fem öre. Det var bara 2 tecken som cirkulerade i huvudet på mig och det var tecknen V och 8.

”Är du intresserad av bilen?”
- Eh, jo visst.. vi tar den! (Helt enligt agera först, tänk sedan – metodiken).

Eftersom det var en fredag kväll och jag inte hade hela köpesumman med mig, så tar jag och lämnar en handpenning på 10% och skriver under ett kontrakt med ägaren. Vi kommer överens om att jag skulle hämta bilen på måndag vid lunch på hans jobb i Malmö.

Innan jag åker hem igen, får jag en liten visning av hans nya bil, en BMW 545i (E60). Dessvärre så säger han att vi inte kan köra med den, då hans frus TT stod på uppfarten.

Jag sätter mig på bussen och åker raka vägen till Sir Tobey´s krog där det var BMW träff med folket från Autopower. Där man hade ruskigt kul!

Där både Micke Olsson och Patrik N blev bombarderade av 530 frågor och fick lugna ens farhågor om huruvida dessa driftkostnader som finns på Micke Olssons sida ( Länk ) faktiskt är normala eller inte. Den helgen var det inte mycket sömn.

Vid lunch på måndagen, åker jag och en vän och hämtar min nya bil. Lyckan var stor!

Angående förbrukningen så var den betydligt lägre än väntat och efter en vecka med automatlåda, så vill man inte köra manuell igen.

kilroy
Härlig story...hoppas att den får många efterföljare!!Mvh kilroy"Att diskutera med fruntimmer är som att läsa tidningen när det blåser" Herbert Tingsten

Skulle egentligen vänta med att köpa E90 till i höst, ville undvika barnsjukdomarna. Räknade på en 320 med mycket utrustning. Efter många timmar framför datorn och bmwfinans sidan där man kan räkna fram månadskostnaden så hade jag fyra olika utrustningsalternativ. När jag sen tittade på vad den dyraste alternativet kostade jämfört med en clean 325 med bara comfort pkt och larm så märkte jag att det inte skilde mycket i pengar räknat. Började om och började räkna på olika 325 alternativ och självfallet så ökade utrustningen i takt med att timmarna flög förbi framför datorn. Till slut var det bestämt en 325 med comfort och advantage plus pkt fick det bli, men tvekade fortfarande om jag skulle ha komfort access. Av mina sju tidigare nybilar så har jag köpt 5 av min bilförsäljare på BMW Solna som jag dessutom börjat gå på hockey med privat, så där skulle jag självklart köpa den 8:e bilen. M-Bilar i Västerås skulle bara användas som prispressare...

Åkte förbi M-Bilar på den officiella invigningen den 12:e mars 15 minuter före stängning fortfarande inte helt övertygad om att köpa en 325. Fick prova en 325 tio minuter efter stängningsdags och var helt såld, var under hela resans gång tveksam till att gå ner till en 4-cylindrig 150 häst motor när 6:orna är den som gjort BMW till vad dom är idag.

Försäljaren gör sitt bästa men jag säger att jag får på tok för dåligt för min 320 i inbyte. Vi får räkna på det, frågar om jag inte ska ta en bil som dom redan beställt och har specat det enda kravet jag hade var att bilen skulle vara titansilver. Jag skulle ju bli bland dom första i Västerås, jag sa att jag kör inte BMW för att glänsa och står över sånt... Jag får ett kanonerbjudande på en 325 med alla paketen och som skulle komma redan första veckan i april. Funderade i 10 minuter med magont, ville verkligen köpa bilen i Solna och dessutom hade bilen sportpaket som jag aldrig har velat ha för att bilen blir för stötig.

Tänkte vafn nångång ska man ha en BMW som är lite över det vanliga... Och på torsdag hämtar jag bilen....
Såg första E90 jag sett i trafik igår, och jävlar vad den är snygg! En sådan 330 skulle inte alls vara tokigt!

Min M5 i svenska E39 M5 registret
Länk

Visa användare
1.455
tegel
E82 125i Coupé 2012
F07 530d xDrive 2016
Hej,
jag tittade på BME första gången 2001 när vi skulle köpa vår första bil. Min flickvän var helt såld på BMW, hon älskade körkänslan redan i den första Compact 316 vi provkörde. Vi körde även en 520i Touring från 1998 och älskade den men den var för stor. Vi bestämde att vi skulle skaffa en sådan längre fram, om och när vi blev en stor familj.

Så vi köpte en begagnad Audi A2, fantastisk bil. Sålde den efter 6 månader och beställde en flong ny.

Den hade vi fram till september förra året, när den blev mosad av en tankbil. Ett möjlighetens fönster öppnade sig; andra barnet var på väg och nu fanns alla argument på plats att köpa den BMW vi velat ha sedan 2001.

Vi fick låna hem en 3-serie Touring men den var trängre än vår A2. Dagen därpå lånade vi en 5-serie och allt stämde igen.

Efter en veckas letande hittade vi rätt exemplar hos BMW Group i Göteborg.

/M

Min bil:
Länk
Clubsport: Vad härligt de lät!!:)

The Seven Series...Cause I ride with pride!
mr
482
mr.christian
318i-89 x 2st
Va för en tid sen med tanten och skulle köpa skor till mig. Provade nog 200 par. Hittade ingenting som föll i smaken. till slut sa jag: "Jag har lättare att köpa en osedd bil på telefon för 100 000kr än ett par skor för 500 spänn..."
Kan det vara en intresseskillnad tror Ni...?
Min första EGNA BMW var en 520ia 89a.

Hade letat ett tag och visste vad jag ville ha. En 535i eller ia efter flera nästan köp. Bla en hos Sachas bilar i göteborg (den filuren). Så var jag lite less.
En dag så satt jag och tittade på text tv eftersom jag började bli lite desperat.
Såg en 520ia med skinn och ALL UTRUSTNING. Jaha jo man kanske kan leva med en 520ia tänkte jag. Den var ju trots allt billig.
Blir då uppringd av min pappa som tipsar om samma bil ?!?! Sen blir jag uppringd av min kompis som också tipsar om samma bil. ETT OMEN!

Ringer ägaren trots vissa språkliga problem så kommer det fram att bilen är royalblå med svart skinn.
Jahopp den vill jag ha!

Åker upp xxx mil. Full utrustning = Skinn automat. Handvevar o ingen ac. jaha... som vanligt då.
På ett roligt sätt lyckas jag pruta ca 35% på bilen vilket resulterade i att jag bara var tvungen att köpa bilen trots att den var så slöö.

Är ganska nöjd då bilen är ren och fin och ser riktigt bra ut.
Efter en tids hårdkörning rasade motorn... bytade till 525 och behöll den lägre utväxlingen.
Burnade lite och busade = Lådan rasade så den bytte jag me.
Råkade tyvärr ochs ut för lite skadegörelse i form av att ngn hade slagit på bilen så det var små bucklor över hela bilen, en liten buckal på varje karossdel.
Tröttande på klabbet och sålde den till några glada grabbar som kom med en 240 som de lämnade kvar!

Det var min första egna BMW hade mkt roliga stunder med den särskilt efter motorbytet. Gick gakska mkt överstyr polerade motorn och allt. La ner mkt tid på den bilen.

Det roliga är att jag nu efter 6 år och ett trettital bilar har en royalblå e34 igen. Tiden står still! Eller så är E34 en riktigt bra bil.

-Phil
MuProPro-medlem
7.993
Mugge
F20 - 116d -16
991 - 911 Carrera 4 - 13
E34 är underbara bilar om de är rätt skötta... :-)

Måste säga ovanlig utrustningskombination. Skinn, aut, men inte elhiss eller AC.

Har en berättelse till om när jag köpte en ny 323ci E46 2000.
Hade som vanligt ingen tanke på att byta då jag bara haft min 320 E46- 99 i 8 månader. Hade noterat att coupen dykt upp men hade ingen tanke att byta på ett bra tag. Däremot så ville jag ha en 323 sedan och hade startat en intensiv mailkampanj till hövdingarna inom BMW Sverige, för att BMW skulle ta in den till Sverige. Inspiration fick jag från Automobil som hade en artikel om ett gäng på 4 personer som hade en intensiv brevkampanj för att det bilmärket skulle ta in den bilmodell dom ville ha till Sverige. Dom lyckades till slut.

Hade som ni märkt ingen större framgång, fick bra kontakt med hövdingarna men det är en annan historria.

En vacker vårdag blir jag så påkörd i sidan av en 70 plus gubbe som skyllde på solen i ögonen och missat sin väjningsplikt. Bakdörren intryckt samt restan av vänstersida repad och något intryckt. Gubben var alldeles förtvivlad såsom jag men jag hade nog lite mer svarta tankar. Gubben vill att vi ska åka hem till honom och skriva rapport över en kopp kaffe. Har inte tid säger jag ska åka in till BMW. Ringer min BMW försäljare i Västerås och ber honom värma upp penna och 323ci demon jag kommer om 20 minuter. En kort provtur fortfarande illröd av ilska så skriver jag på kontraktet...

Kunde ju inte köra vidare med en krockskadad bil. Ungefär som att man skulle förlåta sin flickvän om hon varit otrogen.., finns inte på kartan...
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.