|
|
|
|---|---|
| Vad ska jag göra? överdelen med keramiken och metallen följde med, men kvar sitter själva gängstycket som en hylsa.. Det är ju en M30 så det sitter ju ganska djupt inne. Någon som varit med om nåt liknande? Vad ska man göra? | |
TobbeBMW |
Du måste ju försöka få ur stiftet, är det fastrostat eller sitterd et bara draget som berget?? man måste ju hoppas att gängorna i toppen är hela också ju försök med en krafthylsa att få ur resterande del av stiftet |
|
TobbeBMW: Det går inte.. det finns liksom inget att "dra" i... tror det sitter fastrostat.. |
|
|
Det finns olika typer av verktyg för att få ut skruvar som fastnat. Tror det officiellt kallas skruvurdragare, men de kallas ofta "grispittar". Nackdelen med den konsika varianten av dessa är att de ofta "spräger ut" den befintliga skruven ännu hårdare mot omgivande gängor. Men det finns andra varianter som ser ut ungefär som ett torx-verktyg och som man knackar in i den avbrutna skruven. Dessa brukar fungera rätt bra. Det kan dock vara svårt att lyckas om den avbrutna skruven sitter som berget. Men helt klart värt ett försök. |
|
|
Codriver: Jo, hörde att grispitten inte var på bra till detta ändamål.. har även funderat på det därmed torxen... men det spänner ju oxå ut lite.. men kanske värt ett försök endå.. vill ju inte lyfta av toppen... |
|
Paap Reeder |
... tror inte at det är fastrostat utan det handlar om ngn som dragt dit stiftet med alldeles för högt moment varvid stiftet just går av i midjan. Jag skulle ta ett annat stift - såga av det som det som sitter fast - slipa till en skruvmejsel som passar så exakt att när man slår in den i det som sitter i din motor ... att den skär in i det kvarvarande stiftet .. just så där lagom. Sedan skruvar du ur det. MVH /// Paap R |
|
Se upp med splitter som kan trilla ner i cylindern, vissa av de här plrylarna kan vara icke magnetiska = svårt att få ut. Jag skulle testa att värma försiktigt, sedan knacka i något - eller tvärtom, värme tror jag på då det är väldigt olika legeringar det handlar om... |
|
| har provar att skruva ur det idag med torx, utan resultat.. det sitter så J*vla hårt.. Vad att göra? Värma? | |
parolof |
dränk in det med rostlösningsolja och låt det stå över natten, det inte skada |
|
Värm försiktigt, har du möjlighet att köpa en mindre brännare av pennmodell? finns på biltema Ett annat alt. vore att spräcka, eller skära av med en vass huggmejsel, det lämnar dock ett spår längs gängan, men man kan fräscha upp gängan med en tapp(rätt) efteråt |
|
|
Men grabbar det gäller ju en M30 o där sitter stiftet djuuupt,finns ju knappast plats för meck i det hålet.Och eftersom bara gängan är kvar nu så blir det prob.Finns det verkligen inget att dra på,har stiftet gått av jäms med gängan? Mvh/Micke |
|
|
Om stiftet har gått av jäms med anliggningsyten i toppen nere i brunnen finns nog ingen annan lösning än att ta av toppen. Värma! inte en möjlighet nere i brunnen. Grispitt eller torx! vart tar mittdelarna av stiftet vägen då? troligen ligger redan mittdelarna nere i cylindern! mvh BLJ |
|
|
I första inlägget skriver Golddigger: "överdelen med keramiken och metallen följde med, men kvar sitter själva gängstycket som en hylsa" Jag förutsatte då naturligtvis att inte det låg fullt med grejer kvar i cylindern, därav mitt tips med grispitt, eller torx. Men risken finns naturligtvis att det lossnar bitar som ramlar ner, ochdet är ju aldrig bra. |
|
Paap Reeder |
... verkar vara ett specialläge. Har delar lossnat in i cylindern efter att du fått ut stiftets delar - måste man ställa cyl i ÖD i komptakten samt med en industridamsugare lägga ett ordentligt undertryck via tändstiftshålet samtidigt som man rör veven ca 30 grader fram och tillbaka för att med ventilöppningarna skapa turbulens i cyl. ....nja i a f bättre än att bara starta med ett nytt stift. "Hamnar det skit mellan tänderna på ventilen" så den inte kan stänga helt så kommer kolven att slå i ventilen. Vilken cyl talar vi om?? MVH /// Paap R |
|
Jag skulle ta av toppen. Dels för att vara säker på att inget skit ligger kvar och att man kan komma åt stiftet från andra hållet. Håkan |
|
|
Trucker: Ja, den har gått at jäms med gängan.. bengt: Mittendelarna följde med överdelen upp. Paap R: Det är cylinder nr: 2 från torpedväggen. Men det blir nog så att jag tar av toppen, kan inte sova på nätterna PGA det här :P Vad ska jag använda för topppackaning? Mekonomen har inte till 3.0.. passar det från ex: 730? E32 |
|
|
motor nord har väl annars ! Billy B-10 Länk |
|
| Ett tips är att slå i torx 50 i dom smala stiften o torx 55 i normal stiften sen ska det gå att dra ur (i dom flesta fall). Väl beprövat på jobbet. Men var noga med o kolla så att elektroden inte lossnar o ligger kvar i cylindern. | |
|
Mittelektroden hade som sagt följt med upp.. I stället för att värma, vilket är svårt kan du försöka med kylspray på enbart den brustna delen. Om man kan både värma omgivande gods och kyla den fastnade delen så brukar det mesta lossna, kylspray med långt rör på sprayburken ger god precision, och kyler ner till under -50° FP |
|
|
Golddigger, hur löste sig ditt problem? Ett utav mina tändstift har kärvat och jag hör att det knakar i gipset och vet inte om jag vågar skruva mer nu. /CC |
|
| Jag ledsnade och sålde bilen :) Du får anlita en verkstad så slipper du ta ansvaret om tändstiftet går av :P | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.