|
|
|
|---|---|
GROL |
Måste personen som registrerar sig med dom röda exportskyltarna också vara den som kör bilen för att trafikförsäkringen skall gälla? Och kommer jag igenom tullen om skyltarna inte står på mig? Vad gör tullen när man kommer till Danmark resp. Sverige? Går dom igenom bilen totalt ekller kollar dom bara skyltarna? Anledningen till min fråga är att jag tänkte skicka ner min fars pass för att låta bilfirman ordna med de röda skyltarna för jag ska hämta den nästa lördag och jag tror inte att de hinner skicka tillbaka mitt pass och då kan jag ju inte flyga till Tyskland! |
BM 683 BMW 502 -57
BMW 2800 CS -70 BMW 635 CSI -79 BMW 850 ia -92 BMW M3 (325)-93 BMW 530 Touring -94 BMW 745 -02 Alpina B12 5.0 #243 |
Du behöver inget pass för att flyga till Tyskland, det räcker med fotoleg. mångfaceterad arbetsmyra, med motorsport som främsta hobby. |
GROL |
Räcker det med mitt EU-körkort?Jag tänkte flyga med SAS från arlanda eller går det bara med Ryanair? |
|
Jag kom hem med en bil från tyskland förra veckan. Under hela resan till München (GBG-Köpenhamn-München, flyg) behövde jag inte dokumentera mig nånstans. Jag blev inte stoppad i nån tull alls på hemresan med bilen. Trots att jag hade skylten i framrutan och inte fastskruvad i kofångaren fram. Mina röda skyltar ställde förra ägaren på sig för att spara mig tid i Tyskland. Han skrev en fullmakt att bilen var min och att han frånsäger sig allt ansvar gällande fartkameror, böter olagligt framförande etc. Vi skrev under och tog varsitt ex. Blev stannad först i Sverige utanför huset när jag visade en kompis bilen och då kollade polisen bara papprena och sade att allt ser ut att vara i sin ordning. Lycka till Schnelle fart, Härliche fart. |
|
GROL |
Herr Gaspedal, Behövde inte du visa passet vid incheckningen heller? |
|
Tjena Du måste ha pass om du skall flyga med Ryanair..svenskt körkort är ej godkänt (står på biljetten) /Peter |
|
|
Då Sverige inte infört de s.k. "nationella ID-korten" än så krävs pass. Dock är det inte säkert att du kommer att utsättas för en enda kontroll, men om en nitisk polisman i Tyskland vill kontrollera dig så kan du inte bevisa att du är EU-medborgare utan passet. På vissa körkort står det "SWE" efter födelsedatumet på punkt 3 på KK:t. Detta bevisar dock inte att du är medborgare i Sverige, utan endast att du är född i Sverige. Det senaste jag hörde om de nationella ID-korten är att de ska komma någon gång i höst. Tror de skulle kosta 400 kr (osäker uppgift). Som vanligt är Sverige segt på att reagera med såna här saker. Vi gick med i Schengen för flera år sedan (mars 2001?) och har ännu inte lyckats prestera fram en liten plastbricka som krävs för att vi ska slippa våra pass. |
|
|
GROL: Nej, mitt pass låg oanvänt hela resan åt båda hållen. Jag legitimerade mig för säljaren med körkortet och vice versa. Reser en del i Europa och har alltid med mig passet utifall att, men sen 2001 har jag inte behövt visa passet en endaste gång. Schnelle fart, Härliche fart. |
|
|
Kan även tillägga att jag lyckats lura en spansk polis att mitt ID-kort var ett svenskt MC-körkort =) Schnelle fart, Härliche fart. |
|
|
Förlåt, men, varför skicka ner passet. Det låter ju livsfarligt. Jag skulle aldrig skicka iväg ett pass till en bilfirma. Min bilfirma bad mig faxa en bild av mitt fax och sen har jag skrivit på en fullmakt för skyltarnas uttag av firman. Hälsningar Anders |
|
|
Var det en väldigt häftig fax du hade? Eftersom de ville ha en bild på den =) Schnelle fart, Härliche fart. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.