AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
1.818

växlar inte upp ibland

hejsan,jag har en 528 touring 99 med steptronic låda sedan en vecka tillbaka.På vår första låte längre tur så ville inte lådan växla upp efter t.ex omkörnong utan låg kvar på 3ans växel och ca 3500 rpm vid 100 km.jag kan dock växla manuelt till femman då hamnar jag på ca 2000rpm vid samma hastighet. någon som vet varför den inte växlar upp ibland. jag kör på komfortläge och inte i sportläge.
andha45
Hej!
Jag tror det är normalt. det är nackdelen med adaptiva växellådor, när du kör om tror den att du vill köra sportigt så ligger den kvar på den lägre växeln en stund.

Den mest harmoniska automatlåda jag haft var i en MB 500-93, den var vridstark och växlade upp omedelbart när man släppte gasen.

Växlar den upp om du väntar några sekunder, typ 5 sek? Om den inte gör det kan det vara något fel.

PH
Ru
38
Runarn
E39 520iAT - 97
2 x E21 323i 80/82
Har samma problem nu på min E39. Den har inte varit slik tidligare. Var på BMW idag ock leste ut felkoder, ock det fanns inte några för automatlådan. Rev ned fremre platan under motorn, ock det visar sej att det e antydning till olja "svettning" under oljekylaren. Tipset e att det e för lite olja på lådan pga lekkasje i kylaren. Problemet e tydligast när man varvar ut lite.
wi
30
wilma1
525iaT-02
Hej!
Jag har samma problem på min E39, enligt BMW kan det behövas en uppgrade av programvara eller som tidigare skrivits låg oljenivå i lådan.

Micke
Visa användare
253
Nillen78
BMW M3 V8 -08
Känner igen symtomet från min gammla 528.
Vid om körning o man ger på en kickdown men inte varvar längre än 4000rpm så växlade den inte upp omedelbart utan först efter ca 5sek o lite gaspådrag. Varvade man längre typ till 5000rpm så växlade den direkt... det kändes precis som den låg kvar o väntade på att man skulle ge på gas igen... lite svårt att förklara!

//Niclas

Visa användare
1.626
Hangaround
Audi V8 quattro -90
Känner igen fenomenet från farsan, problemet var att han låg kvar på fyran och glömde femman. Lösningen blev automat.

Sorry, nu får ni tillbaka tråden :)

Sex på alla fyra, roligast så!
fa
438
fami
525,01 IM
UFFE P

jag har exakt samma problem men när jag frågade här på forumet så säger killarna att det kan gå ca 5 sekunder innan den växlar igen så som andaha skriver.

MVH-V8
¤d
2
¤ducce¤
528-97

Ducati 750
Min uppträdder ungefär sådär när en
av abs-givarna var på G att ge upp,
efter bytet så växlade den klockrent igen.
Ru
38
Runarn
E39 520iAT - 97
2 x E21 323i 80/82
ducce

Har också problem med en abs-givare felkode v. fram. Var det samma givare som gav ditt problem?
¤d
2
¤ducce¤
528-97

Ducati 750
Tjena!
För mig var det höger fram som trilskades.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.