AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
489

Fördelningslådan har nog rasat.

Var ute och körde lungt i sådär 90-100 km/h, inget gaspådrag eller någon backe. Helt plötsligt hörs ett rasslande samtidigt som drivningen försvinner. Jag lägger i neutralen och rullar till närmsta parkeringsficka och stannar där. Jag testar de olika automatlådelägena. P och N fungerar som neutral. De andra lägena rasslar fruktansvärt. INgen varningssignal om automatlådan.

Detta måste väl vara fördelningslådan, eller? Är det den så kallade splineaxeln eller kan det vara något annat?

Någon som har någon idé om vad det kan vara?

"De tår du trampar på idag kan ha direkt förbindelse med den rôv du är tvungen att slicka imorgon."
ha
25
hate
520iA Touring -02
518i -90
Kolla så att inte någon av drivaxlarna fram har glidit ur, (har hänt mig) du tappar all drivning och om splinesen tar lite så låter det ganska bra, mig hände det efter jag bytt dämpare fram.
OK, ska kolla det.

"De tår du trampar på idag kan ha direkt förbindelse med den rôv du är tvungen att slicka imorgon."
Lite uppdatering.
Felet var att splinesen på kardanaxeln mellan automatlådan och fördelningslådan hade rasat.
Ny axel kostade 4090 kr.
Felsökning och reparation gick på 1.4 timmar = 805 kr.

Det verkar som jag klarade mig väldigt lindrigt.

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.