AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
716

235/40-18 på 325 e30?

vi
19
virus
320 -93
323 -86
Är det nån som provat? Är det för brett?
Näe. Men om det funkar så lär det se rätt grymt ut. :)

//Fredda
Visa användare
10.942
Programmer
F11 530dX M-sport -16
Golf GTI -18

Känns som alldeles för stor rullomkrets. Denna dimension motsvarar storleken på en E39.

Vad har du för dimension i dag?

___
//Ulf
Ha
5.327
Haas
M2 F22 Competition - 19
Bak kanske de kan gå bra,men tror de kan blir något tajt...men absolut inte fram om du inte valsar/breddar.
vi
19
virus
320 -93
323 -86
Hade tänkt valsa ut skärmarna både bak och fram om det inte passar.
Hade 215/35-18 förut och då fanns det lite plats över. Anledningen till att jag vill ha 235/40 är att jag kan köpa r-däck till bra pris i just den dimensionen...

Men nån borde ju ha provat nån gång??
Visa användare
10.942
Programmer
F11 530dX M-sport -16
Golf GTI -18

Förstår inte varför du ska öka bredden och samtidigt öka profilen. I fitt fall så ökar du hjulets diameter med 6% (3,7 cm)vilket gör att den ökade bredden blir än mer påtaglig.

___
//Ulf
Visa användare
10.942
Programmer
F11 530dX M-sport -16
Golf GTI -18

Det var inte meningen att använda fula ord...;-)
Givetvis så ska det vara "I ditt fall..."

___
//Ulf
vi
19
virus
320 -93
323 -86
Vad spelar det för roll om jag ökar hjulets diameter??
Visa användare
1.330
Heinz_Keller
VW Passat 2,0tdi Masters Premium -12
Virus >> Ju större rullomkrets på hjulet, ju slöare blir accelrationen..

rätta mig om jag har fel..

// Erik

----
No real power -just KCR :)
Visa användare
10.942
Programmer
F11 530dX M-sport -16
Golf GTI -18

Dels finns lag som säger att man max får ligga +/- 5% jämfört med originaldimensionen (vet ej vad denna är för din bil). Nästa sak är ju att du är orolig för bredden och kör du med större däck så blir bredden mer påtaglig. T ex när du svänger så risken betdligt större att däcket tar i pga att det är större (och bredare). Från centrum på fälgen ut till däckets kant så är det nästan 2 cm mer än det du kör på idag, det är ganska mycket.

Tror även att det kan se lustigt ut, dvs hjulen kommer att se stora ut och bilen kommer ju att få ökad markfrigång.

___
//Ulf
vi
19
virus
320 -93
323 -86
Om den blir slöare spelar ingen roll, är ju ändå ingen racebil...
Vad som är lagligt och inte spelar ingen roll, vill bara veta om det går att använda dom utan att bryta ut skärmarna alltför mycket.
mr
482
mr.christian
318i-89 x 2st
Slöare blir den ju självklart inte! Hur skulle det gå till? Möjligen om hjulen är så stora att de tar i hela tiden...=) Möjligen kommer Din hastighetsmätare visa lägre hastighet, men Du kommer garanterat att köra lika fort... Du får också lite lägre varv på motorn vis samma hastighet, kanske ingen nackdel. Min första tanke va direkt - har Du servo? Blir nog j-t tungstyrt annars...
mr
482
mr.christian
318i-89 x 2st
Räknade lite på det. Den dimensionen är alltså lite större än ett 205/70-14... ...skulle någon vilja ha det på sin E30...? Alltså 3 dimensioner över original... Stort...
Fr
72
Fraggen
330 coupe e46 -01
Klart bilen kommer kännas lite tröttare vid acc, iom att hjulen får mycke mer masssa som det måste sätta fart på samt att kraften blir mindre ner i backen när hjulen blir större... Däremot kommer du ha högre toppfart, fast mätarn visar mindre...
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.