AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
587

Vad bör man tänka på vid start

su
198
surre77
523-00 M
Ska ev köpa en bil som stått avställd i 2½ år den har aldrig varit startad när den har stått.
Något man bör tänka på innan man försöker få igång den är en 530-89
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Om du har möjlighet att göra en service på motorn (byta olja, oljefilter, stift och luftfilter) är det bra! Oljan försämras med tiden även om man inte kör med motorn (oxidation och kondensvatten), så den bör bytas så snabbt som möjligt - kan du göra det innan uppstarten är det positivt, men kanske inte helt livsavgörande...

Nytt fräscht batteri är också bra.

Mvh

BMW – Weltmarke aus München!
Räkna med att däcken tagit stryk om bilen inte flyttats på 2,5 år.

/Udo Dirkelsniff

Länk
Jo
47
Johnalbin
535i (e34)-88
jag drog igång min fasters 316-92 som hade stått i tre år. bytte bateri men bromsarna satt som fan fick slita ur aset från garaget för att knacka på dom. däcken var bra som bara den så de gick köra på. jag körde med den i ca en månad och servade den sen.
den hade stått i ett mörkt varmgarage det har nog betydelse. men bilen gick igenom besiktningen prickfritt den hade gått 38000mil mellan 92-00 och beskiktningsmannen sa att det var ett pracktexemplar och det såg ut som om den bara gått ca 20000mil

lycka till BMW håller i vått och tort
Visa användare
1.935
VillaRosa
X3 2,0d 2007
BMWCS #04821
Ta ur stiften och dra runt motorn för hand så slipper du sabba startmotorn om nåt kärvat ihop. Häll gärna i en liten skvätt olja i cylindrarna och dra runt innan du skruvar i (ev nya) stift och provar med startmotorn.
När (om?) den startar håll koll på läckage och temp.
Gör en insp II (eller motsvarande) så snart som möjligt.

__
Problemet med BMW är att har man en gång börjat, kan man inte sluta!
su
198
surre77
523-00 M
Ok så det är viktigt att plocka ur stiften, det kan ju vara bra att veta. Frågan är ju bara om man vågar köpa bilen utan att ha hört hur den går. Tror inte ägaren är så villig att jag börjar mecka med hans bil i hans garage :(
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.