AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
2.557

Hur demontera el-backspegel på E39

Je
68
Jerry E
540iAM-00
Hej, mitt högra backspegelglas (540iA-00) rör sig ej när jag ska ställa in den.
Dock hör jag att elmotorn i backspegeln surrar. Nån som vet vad som brukar vara fel vid detta symtom? Hur demonterar man för att komma in backspegeln?

Fr
2.517
Fransosen
330Ci Cab M-pkt -03 (e46)
750Li -09 (f02)
Vad som kan tänkas vara fel vet jag inte, kanske en sladd som nötts av eller så, däremot vet jag hur man tar isär det hela.

Du får plocka ner innersidan på dörren.

Det sitter en torx-skruv under ett lock "bakom" dörröppnaren samt en skruv i luftkanalen till utblåset på dörrsidan. Du ser direkt när dörren är öppen. Sen sitter innersidan med ett antal clips, tror det är ca 10. Stick in en bred platt moj av valfritt slag mellan plåten och dörren och bänd försiktigt. Det sitter en del sladdar och annat som man ska vara försiktig med.

Sladdarna till spegeln sitter fast i en stor dosa mitt på dörren som du enklast skruvar av innan du kopplar loss kontakten till spegeln. Själva spegeln sitter med tre torx. En bakom högtalaren (diskant?) som bara hakas loss, sen sitter den sista liksom utanför listen runt dörren.

Sen blir det fasligt pilljobb att få tillbaka sladdarna genom gummibussningen.

Hoppas det löser sig för dig.

Fransosen
ha
1.072
hammar
540iA -97 (E39)
550iX GT (F07)
Ett par tips:

1. Köp ett par clips till dörrklädeln innan du börjar!
(kostar inte många kronor, köp gärna mer än du behöver)
Det lär gå åt ett par om man har otur när man ska montera tillbaka klädseln.

2. Se även till att vajern från dörrhandtaget på insidan sitter som det ska när du ska montera tillbaka allt, fick själv montera ner allt på nytt efter att jag upptäckt att vajern hade hoppat ur "plasthållaren".

3. När du plockar bort klädseln, var försiktig med nedre delen så inte prylfacken lossnar.
Det gjorde en av dem på min bil, men det är bara att limma på igen så nu sitter de rejält fast kan jag tillägga.
Men som sagt, något att tänka på, så ha gärna lite poxylim eller liknande hemma, jag använde både poxylim och smältlim (limpistol).

Bara ett par tips på vägen, som Fransosen skrev, det blir en hel del "pilljobb" och tar en stund om man inte är van.
Har själv nyligen bytt backspeglar på båda sidor.

/Hammar
Fr
2.517
Fransosen
750Li -09 (f02)
Jag har plockat ner mina dörrsidor 3 gånger per sida och inte haft sönder några clips än, men som Hammar skriver köp ett gäng dom är inte dyra. Har själv inte haft bekymmer med saker som ramlar dän men man vet ju aldrig.

Glöm inte att skriva upp eller på annat vis dokumentera vilken sladd som sitter var i kontakten. Det är fem sladdar som sitter i kontakten som sitter i dörren som får det hela att fungera. Lätt annars att spegeln inte går dit du vill när allt sats ihop igen och då är det ju bara att börja om :(

Har själv bytt båda speglar inklusive flytt av motor på mindre än en timme.

Det är egentligen inget svårt utan det är väl mest en fråga om att våga. Var bara lite försiktig så klarar det sig utan problem.

Fransosen
Je
68
Jerry E
540iAM-00
Tack för tipsen! Nu behöver jag inte sitta sysslolös i helgen. :-)
ha
1.072
hammar
540iA -97 (E39)
550iX GT (F07)
Fransosen: Troligen är det så att du har en lite nyare bil än jag, så vänta 6-7 år till så får du säkert byta en och annan clips i din dörr också. ;-)

Jerry E: Bilder finns även på www.bmwtips.com om du letar där.
(Länk
Men för att lösa själva problemet med spegeln är en annan sak, så berätta gärna sedan om du lyckades få den att fungera igen, och hur du gjorde.
Lycka till.

/Hammar
ha
1.072
hammar
540iA -97 (E39)
550iX GT (F07)
Blev lite fel på länken: Länk

/Hammar
ra
26
rapido
540 Touring -95 2002 touring -73
Har du vanliga speglar eller electochrome ? Glasets fastsättning skiljer.
Je
68
Jerry E
540iAM-00
Jag vet ej vad electochrome är för typ av speglar. Jag tror att jag har "vanliga" speglar. De ser ut så här:

Länk
Fr
2.517
Fransosen
750Li -09 (f02)
Hammar :-)

Du har säkert alldeles rätt, fast min som jag själv fortfarande tycker är relativt ny börjar spöka med mig. Har gått 4.700 mil och nyss fick jag byta ett pendelstag och igår sa ena xenon-lampan upp sig. Mörker!!! Både på gatan och plånkan.

Hur var det egentligen med kvaliteten?? Tycker det verkar lite så och så med detta. Fast med tanke på körglädjen glömmer man snart det mesta.

Trevlig helg på er alla!

Fransosen
ha
1.072
hammar
540iA -97 (E39)
550iX GT (F07)
Fransosen: Kör med dimljus + parkeringsljus (lagligt) så sparar du på xenonljusen. :-)
Så kör nog de flesta av oss för en ny lampa är inte gratis, som du vet.

/Hammar
Visa användare
1.424
Patrik_N
[E91] 325iT -06
På en -00 sitter det kanske airbags i framdörrarna? Kan ju vara bra att tänka på om dörrsidan måste rivas...

Mvh
Patrik

___
Touringklubben: Länk
ha
1.072
hammar
540iA -97 (E39)
550iX GT (F07)
Patrik_N: Det bör sitta airbag där ja, till och med på min -97:a.

Man bör alltid (även om man själv kanske inte följer det rådet varje gång) koppla bort batteriet när man ska hålla på med det elektriska i bilen.
(Har man navigator så låt den gå i vililäge först, ingen lampa ska lysa på navigatorn)

/Hammar
Fr
2.517
Fransosen
750Li -09 (f02)
HAMMAR

Det gör jag redan, kör med dimljus + parkeringsljus, fast det hjälpte inte. Dessvärre var inte lampan trasig utan den riktigt dyra ljusmodulen eller vad dom kallade det för :( Antar att det är den som omvandlar bilens vanliga ström till den starkström xenon behöver. Den kostar 3.800 buck eller nåt. Dom var schyssta på Borgs och bytte den gratis tills vidare och nu söker dom GoodWill på delen. Hoppas på det bästa! Tycker det borde kunna funka, bilen är 2,5 år och har bara gått 4,7 KMil!

Tanken med xenon var väl: bättre ljusbild, längre hållbarhet. Har haft vanliga halogen som hållt betydligt längre än så.

Man tycker att en sån pryl, eller alla eldelar för övrigt borde ha extra lång garanti.

Fransosen
Je
68
Jerry E
540iAM-00
Jag har fått den trasiga el-spegeln reparerad av min favorit-BMW-mekaniker i Nyköping idag. Det visade sig att de små plastkuggstängerna inne i spegelns motorpaket var avbrutna. Något dumhuvud hade åtgärdat detta genom att limma ihop hela motorpaketet inne i backspegeln. Nu sitter det ett nytt motorpaket i spegeln (348kr), och det funkar det perfekt igen. Tack för alla tips! //Jerry
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.