AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Allmänt om bil och trafik
3.030

VV.se säger att jag har fel behörighetskod!

Ma
3.050
Masten
Z3 2.8 American Edition -99
MX-30 Sky -22
Touran 1.4 TSI R-Line DSG -18
Sitter här och försöker ställa på Z3an. Lyckas dock inget vidare eftersom både självservicefunktionen på VV.se och det nummer man kan ringa säger att den behörighetskod jag angivit är felaktig! Har förvissat mig om att det är den kod som står på registreringsbeviset jag angivit, men likt förbannat får jag meddelandet att koden är felaktig. Har använt samma kod i alla år hittills när jag ställt på och av bilen, och då har det inte varit några problem.
Vägverket har någon slags kundtjänst man kan ringa men den har förstås bara öppet vardagar 8-16.30. Jag ska besikta bilen imorgon så det är lite kris just nu...

/Masten

"En Z-träff utan Masten är som en fest utan OLW"
st
1.442
styrman1
X5 4.4 -04
320DA -06
530XD -08
De har postat ett nytt regbevis till dig enl nya eu standarden. det gamla har slutat gälla.
Det nya har en ny behörighetskod
råkade ut för samma sak.

Automat är bekvämt men helst med V8 muller
Visa användare
ProPro-medlem
10.954
ErikW
E28 520i - 85
E32 750iLA - 89
E92 325iA Coupé - 08
F11 530i Touring - 12
Det är inte så att du fått den nya typen av registreringsbevis, och samtidigt en ny kod? :Länk
Du får köra bilen raka vägen till och från bilprovningen även om den är avställd, men den måste vara trafikförsäkrad.

Erik

___
Trender är till för amatörer, vi andra går på instinkt!
Visa användare
ProPro-medlem
10.954
ErikW
E28 520i - 85
E32 750iLA - 89
E92 325iA Coupé - 08
F11 530i Touring - 12
styrman1 hann före...

Erik

___
Ma
3.050
Masten
MX-30 Sky -22
Det var märkligt, jag har nämligen inte fått något nytt registreringsbevis. Kan det vara som så att de skickade ut ett nytt i fredags och att jag isf får det med posten imorgon? Bilens besiktningsperiod gick för övrigt ut i torsdags (31 mars) men jag har tidigare fått svaret här att man får köra med den i 15 dagar efter det just för att ändå kunna besikta.

/Masten

Visa användare
ProPro-medlem
10.954
ErikW
E28 520i - 85
E32 750iLA - 89
E92 325iA Coupé - 08
F11 530i Touring - 12
Tre veckor får du köra, om bilen varit avställd: Länk
Respittid
Ett avställt fordon med körförbud (pga. utebliven kontrollbesiktning) som ställs på kan i vissa fall få en respittid. Det innebär att fordonet kan köras i tre veckor från påställningsdagen innan det blir körförbud. Följande villkor måste vara uppfyllda:

Fordonet
• är en personbil, lätt lastbil eller lätt buss,
• har körförbud på grund av att inställelseterminen passerats,
• har varit avställt före den mittersta månaden i inställelseterminen,
• är godkänt vid besiktning under den föregående terminen eller senare.

Erik

___
Ma
3.050
Masten
MX-30 Sky -22
Så var det ja, tack Erik! Det första jag gör imorgon är att ringa Vägverket och se om de kan hjälpa mig.

/Masten

Ma
3.050
Masten
MX-30 Sky -22
Nu är bilen påställd :) Ringde Vägverkets kundtjänst i morse och berättade om mitt problem. De fixade det på en gång och mailade även över ett bevis om "upphörande av avställning". All heder åt dem!

/Masten

er
375
erc
218i Active Tourer -16
Masten,

Heder åt dem? Det är väl det minsta man kan kräva för fordonsskatten - att få acceptabel service? :)
Visa användare
215
beijnoff
328i -00
Fick du någon förklaring på varför din gamla kod hade slutat fungera Masten?

Hade du kanske fått något nytt regbevis med en liten EU-flagga på utan att tänka på det?

Jag blev själv lite fundersam eftersom det börjar bli dags att ställa på Jaguaren alldeles strax, vore lite jobbigt om det skulle strula med sådana saker. Jag har mig veterligt inte sett något nytt regbevis till någon av våra bilar.

/Johan
Enda anledningen som kan finnas när behörighetskoden inte fungerar är att ett nytt registreringsbevis blivit utfärdat.
Visa användare
1.935
VillaRosa
X3 2,0d 2007
BMWCS #04821
Jag har samma problem, tydligen får man en ny behörighetskod på det nya regbeviset. Litet klantigt av dom att först byta kod och sen skicka ut, säskilt i vårtider när många ska ställa på. Jag ringde och försökte vara så trevlig som möjligt, men inte hjälpte det! Dom sa att nya regbevis var på väg ut. Jag fick tipset att åka in på VVs kontor i Solna och få hjälp. Svagt VV!

__
Problemet med BMW är att har man en gång börjat, kan man inte sluta!
Konstigt att du fick det svaret.
Det stämmer att behörighetskoden byts när det skickas ut nytt registreringsbevis. Men just i ditt fall VillaRosa ska VV's kundtjänst kunna hjälp dig utan att hänvisa dig till förarprovskontor.
Förtydligande:
Detta gäller alltså när det nya EU harmoniserade registreringsbeviset skickats ut i samband med skattedebiteringen.
Ma
3.050
Masten
MX-30 Sky -22
beijnoff: Det var pga. att de skickat ut ett nytt registreringsbevis med en ny kod. Jag påpekade att det var rätt dumt att den gamla koden med ens blev ogiltig och han på VV höll med. Nu är allt frid och fröjd iaf :)

/Masten

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.