AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
1.558

95 eller 98 oktan?

Hörde talas av någon här på forumet att bilen går snålare på 98 oktan. stämmer detta? eller kan jag lungt köra vidare på 95?

Visa användare
302
Filling
Bmw 735IA -87
Den går knappt märkbart snålare på 98, men däremot så upplevde jag mimn bil lite piggare faktiskt.
Man vill ju att det ska löna sig att byta oktantal då det är en viss prisskillnad.

Visa användare
302
Filling
Bmw 735IA -87
Om den går bättre tycker jag att det helt klart är värt dom extrakronorna per tank. Så himla mycket skiljer det inte.
Conan99
Jag kör mest på 98, känns som det är bättre för motorn oxå. Hoppas det blir lite snålare.

Conan99
Okej! jag ska testa att köra på 98 oktan. Det kan det vara värt om motorn går bättre.
Tack för inlägg!!

Ma
2
MacCoyote
523iA Touring -99
Jag har testat både 95 och 98 och kom fram till att bilen för det första blev piggare med 98, det står ju dessutom i instruktionsboken att angivna hästar gäller för 98 så nog måste det vara en skillnad.
Dessutom drar den så mycket mindre bränsle med 98 att det blir billigare än att tanka med 95 !

/M
Visa användare
4.611
christer silvén
330E -20 G20
520D -17 G30
420D cab -17 F33
När jag körde min 323:a på 95 oktan drog den i snitt 0,84l/mil, nu har jag kört på 98 ett tag, och den ligger på 0,83L/mil, det är inte så stor skillnad, men dock en skillnad.

BMW CS #5206
ma
313
magnat
M5 E60 sedan 2005
Jag kör min 528 -98 på 98 oktan endast!
Efter vad jag har förstått så mår motorn bäst med 98oktan och katalysatorn mår inte så bra av att byta oktan. Det är väl t.om. så att när man importerar en bil skall man ha koll så att oktanen den är körd på stämmer överrens med oktanen här hemma, eller?

Mao. kör alltid på samma oktantal och byt alldrig! Enligt vad jag har förstått iaf, rätta mig göra om jag har fel!

"It's furious to be fast!"
Pl
281
Plexan
318is M42 -89
525 M30 -77
klart man kan köra med olika oktan på nyare bilar.. Nyare bilar är oftast begåvade med en knacksensor som känner av spikningar i motorn. Om motorn spikar ställer den tillbaka tändningen lite i taget. Med högre oktantal kan tändningen justeras fram vilket innebär i teori att man får mer hästar o bensinsnålare motor.
Praktisk erfarenhet: upplevde piggare bil när jag gick tillbaka til 98 efter att ha kört en tank på 95. Verkar vara skillnad från motor till motor då min kompis 735IAL -89 inte alls blev någon märkbar skillnad på förbrukning eller hästar.

Men som sagt, har bilen knacksensor så justerar den automatiskt tändningen efter oktantal. Hur mycket det märks variar dock.

BMW 525i 24v -90
Visa användare
8.958
rob_t_j72
XC70 D4 2015
M30 har ingen knacksensor.

I Kroatien förra sommarn så började motorn spika (iofs väldigt lite men hörbart) pga värmen och för att jag tankat 95 istället för 98 oktan - just pga ingen knacksensor.

Som tur var så avhjälptes spikningarna med fullgasanrikningen! =)

Mvh
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.