|
|
|
|---|---|
|
Jag funderar på att köpa en bil fö ca 150.000 kr. Jag vet ju att detta är ett BMW forum, men det är dock en av bilarna jag funderar på, så försök vara lite objektiva. Det jag vill veta är de totala ägandekostnaderna, inklusive servicekostnader, värdeminskning, försäkringar, etc. Bilen skall inte ha gott mer än 8-9000 mil och helst vara 2000 eller nyare. Jag är intresserad av att veta hur mucket extra det kostar att ha en bil med ett en större motor (typ 328 jämfört med 320). Bilen skall De bilarna jag funderar på är följande: BMW 320, 323, 325, 520, 523, 528 Volvo C70, S80, S60 (2.4T, 2.5T, T5, T6) Jeep Grand Cherokee. Saab 9-5 2.3T, 9/5 Aero, 9/3 Aero. Audi A6 (1.8T minst) Mercedes CLK 200, 230. Lite outsiders: Celica VTI, Jaguar S-type, Mitsubishi Pajero, Ford Explorer, Ford Mustang, ML230, Toyota Landcruiser. Är det något man skall se upp med för de olika modellerna. Finns det någonstans man kan få reda på vad milkostnaderna blir, typ någon hemsida för begagnade bilar? | |
|
Länk Det går inte att ge ett objektivt svar på frågan, lika lite som man kan veta vilka kostnader man kommer att råka ut för... Jag röstar på en 523 eller en 528. Får du tag i ett bra exemplar så blir du nöjd... /Udo Dirkelsniff Länk |
|
|
mathiasjohnson; du har angett en hel massa kriterier för bilarna, men utelämnat det viktigaste: Vem är du? :-) Först när du berättat vad just du eftersöker hos en bil, går det (ev) att tipsa om bästa köpet anpassat efter det! (För ngn "bästa bil" finns inte...) Ex är ju inte en CLK det billigaste valet i din lista, men kanske värt pengarna, beroende på vad du är beredd att betala lite extra för?... Mao: Hur viktigt är prestanda, utseende, status, lull-lull, modernitet, ljudupplevelse, andrahandsvärde, individualism osv? |
|
|
När både BMW 3-serie, Mercedes Benz CLK är med tillsammans med Toyota LandCruiser och Jeep Grand Cherokee blir det ju lite svårt att veta vad du har för premisser. Jag menar - kör du en Grand Cherokee V8 5000mil per år blir den ju sanslöst dyr jämfört med en Audi A6 1.8T... Kör du däremot 1000 mil per år ser det annorlunda ut. Sedan är ju kanske en Celica inte lämplig för terrängkörning... :) Är du bara ute efter en trevlig bil med hanterbara milkostnader för 150000 tror jag du kan bli mer än nöjd med en fin 320i. Ska du klättra i terrängen kanske en Mercedes ML vore något. |
|
|
Hej, Jag planerar väl att köra ca 1500-2000 mil per år. Bilen kommer väl ha gått runt 7-8000 mil. Egentligen har jag inte någon preferens (låter konstigt) vilken bil jag väljer. Alla bilar har något speciellt. Inte för jag tänker köra teräng eller bana. Jag är ute efter en snygg och trevlig bil. Köper man en Volvo får man ju kanske mer för pengarna och kan välja en med mer motor, medans om man köper en SUV så får man något annat. Kostnaden är väl iofs viktig, men beroende på vad man kan vänta sig för utgifter kan man ju omvärdera vad man vill köpa. Om man räknar på det så brukar den totala månadskostnaden bli ca 6000-7000 (inklusive allt). Om det sedan skulle kosta 1000-2000 till för en "lite" lyxigare bil får man ta ställning till det. MVH Mathias |
|
|
Då tror jag det klokaste är att: 1. Kör bilarna du listat upp 2. Gör en topp-tio-lista 3. Ställ listan mot ekonomi 4. Köp den kompromiss som passar dig bäst. Värdeminskningarna kan du ju kika på själv genom att titta på www.bytbil.se och jämföra årsmodeller. Servicekostnader för BMW kan du få beskrivet här till minsta packning! :) På konsumentverkets hemsida kan du göra en förenklad bilkostnadsanalys - man du lär sakna en del av de bilar du intresserar dig för där. Tips: Kolla försäkringskostnaden! |
|
|
Jag tror som Udo att 523 eller 528 är en mycket bra kompromiss. Billiga i inköp, komfortabla, skapligt sportiga och inte så blodigt dyra i drift (möjligen med undantag av försäkringen). Mvh Johan |
|
|
523, 528, eller CLK 230K (INTE 200!). BMWn kommer ge dig mer körglädje än Mercan i hästlängder dock! The Seven Series...Cause I ride with pride! |
|
|
Jag har haft ett otal bilar under mina 31 körkortsår, men den jag fastnat för mest är min 520-e39, motorn är kanske lite klen men det finns ju både 523,528 och senare även 530. Det finns ju en anledning varför BMW 5-serie haft dom nöjdaste ägarna 7 år i rad. BMW CS #5206 |
|
|
Kuriosa ang Mercans motorer: Är inte helt säker på "de tidiga", men 180K, 200K och 230K är alla samma motor på...c. 1948 cm3 med olika trimningsgrad - chip o hoj... :-) (Men visst, det fanns väl en 200 "sug" också) :-( |
|
|
530i E39 låter som en bra kompromiss! Någon tusing dyrare i inköp, men kommer hålla värdet betydligt bättre än exempelvis 528i. Underbar bil! Mvh, Kalle _____ 525an: Länk |
|
| Får man undra vad det blev till slut? | |
| Killen har inte besökt AP mer än 17gånger sen han reggade sig för 1år sedan, så det blev nog ingen BMW denna gång... | |
|
Det blev en Mitsubishi Pajero Sport. Skitnöjd, men den drar soppa! |
|
|
Du är välkommen tillbaka! ;) "Den fege dör tusentals gånger, den modige dör bara en". |
|
| jag skulle köpt en e30 m3. det verkar underligt nog inte vara ett alternativ för dig. | |
| 325Ti....hittar nog inte mycket mer skoj & kvalté för pengarna... :-) | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.