AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Z-Serien
1.274

Demontering baklucka Z3c

go
52
gomer
Z3 Coupé -98
Hej,

Behöver komma åt låsmekanismen i bakluckan på min z3c för att se om jag kan fixa låset samtidigt som jag byter packningen under det yttre handtaget.

Hur sitter plasten fast på insidan av bakluckan? Ser eventuellt ut som två skruvar i "handtags-gropen" dolda av två plast-ploppar som jag inte vet hur jag ska bända ut.. tips?
Sitter resten med vanliga clips, och isf var ska jag börja slita för att inte dra av alla clips..?

Hälsningar,
Gomer
jag har plockat isär det en gång i jakt på irriterande ljud ( en clips gick sönder och lätt som en skallra mot metallen). Om jag inte minns helt fel så sitter det endast skruvar vid handtaget och resten är clips.

____
Supercharger: Less stressful, more exhilarating!
Z-träff 1 MAJ - Brostugan-Stockholm

p.s gomer, jag såg din bil igår. Det ser rätt ballt ut med svarta hjul till rött lack. SKulle se rätt ballt ut med helsvarta 19" :-)

____

go
52
gomer
Z3 Coupé -98
Hur fick du loss plopparna ovanför skruvarna vid handtaget? trångt och tight som f-n där...

på tal om hjulen .. orkade inte köpa navkapslar till vinterdäcken :-) men på torsdag åker sommarsulorna på.. har haft dom på hel-fix på Intera.. blästring, svets och riktning.. 6200:- skulle dom rånarna ha.. Jag ville ju ha lacken som orginal varpå killen säger "Ja, när vi lackar så kan man ju säga att pigmenten står upp, medans på BMW orginal så ligger dom ner..." eeh..? orkade inte ens argumentera med honom 07.15 på morgonen utan skakade bara på huvudet och bad honom fixa fälgarna ;-)

Välkommen till området förresten.. det blir 3,5st z3 i området snart då, din o min z3c samt en bostongrön cab permanent och en svart z3c som står här ganska ofta..
Bl
342
Black Z3
Z8 -00
116i-04
Var skulle dem ta föratt bara fixa fälgkanerna? jag har råkat köra för nära trottoaren en gång för mycket...
go
52
gomer
Z3 Coupé -98
checka på Interas hemsida.. Länk
runt 1000 spänn per fälg kan du lätt räkna med.
jag kommer inte ihåg attr det skulle vara något speciellt problem med clipsen just där. Dra lite hårdare, clips kostar 1kr styck om dem går sönder...

____

go
52
gomer
Z3 Coupé -98
Ah, nej z3c 4 ever... jag menar plast-plopparna som döljer skruvskallarna som som jag misstänker är i handtagsgropen på insidan av bakluckan... inte själva plastclipsen..
go
52
gomer
Z3 Coupé -98
fy f*n .. måste bara gnälla av mig här också.. kolla denna tråd: Länk

Nu gäller det väl bara att ligga över 70km/h konstant (även parkerad) för att ingen skall kunna syna fälgarna närmare...
gomer: kommer faktiskt inte ihåg. Me det plastram som satt runt inner handtagen drog man men lite åt sidan för att få ut det. ( omdet kanske var det du menade)

____

An
779
Anders Olsson
M Coupe 99:a
gomer: Är det här till någon hjälp?Länk

Z MMM Coupe
go
52
gomer
Z3 Coupé -98
z3c: jo nånting där..

Anders: ja jag har kikat på den. Delen som jag ska byta är alltså nummer 11 i ritningen... hur man nu kommer åt den utan att riva sönder allt :-/
Visa användare
215
beijnoff
328i -00
Jag minns inte att det var något problem att komma åt skruvarna som finns i plasthandtaget (precis som du tror).

Jag demonterade insidan av bagaeluckan för att komma åt kabeldragningen vid ett tidigare tillfälle.

Jag kan bara bidra med allmänna råd som mycket liten och tunn flatmejsel att pilla med eller kanske något riktigt kladdigt som tuggummi eller annan häftmassa som det går att "dra" bort plastpluggen med.

mvh
Johan
go
52
gomer
Z3 Coupé -98
Jo.. jag insåg att man borde ha haft det när jag nöp tag i ploppen (trodde det var mutter storleksklass) för att dra ut den med ett hårt och bestämt grepp...

Låt mig säga så här.. det är inga plastpluggar på skruvskallarna i min bil längre...
Tuggummi eller någon dubbelhäftande tejp på änden av en penna hade nog varit optimalt, för det var väldigt tunna och ömtåliga plastskydd på skruvskallarna. Näste man som ska ha isär luckan kan ju tänka på det.

Hur som helst, facit: 2 stjärnskruvar i handtaget, resten clips, 4 längst ner och 6 stycken högst upp. Satt som berget men det var bara att lägga på mer kraft och börja dra i ett hörn, dra hela underkanten, var försiktig där låshaken går igenom plasten så att du inte skadar den biten. Efter det så kommer dom 6 clipsen i överkant väldigt enkelt. Lyckades dra av hela bakstycket med endast 2 clips som casualties.
När väl bakdelen är av så är allt väldigt lättåtkomligt, torkarmekanismen, elektronik samt låsmekanism.
Handtaget får man loss enkelt genom att lossa muttrarna märkta #12 i bilden som Anders Olsson länkar till ovan. Behövs en 10mm hylsa och fölängning för att nå dom. Sedan är det bara att lyfta handtag (#10) och packning (#11) på utsidan.
Låsmekanismen är fäst och monterad separat, och det såg lite för invecklad ut för att jag skulle orka börja ta isär den, utan nöjde mig med lite smörjning och en stilla bön om bättre funktion i framtiden..
Over and out.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.