|
Sida 4 av 5
|
|
|---|---|
| Hejdå! =) | |
|
"Innan någon kommer med något seriöst och vettigt svar om att Biltemas olja är exakt samma som en mycket dyrare olja av känd tillverkare så säger jag att den är skit." Ja, det säger väl allt... |
|
|
Micke, Bytes mot valfri BMW 2002 :-) 900 Power, Good riddance! :-) Mvh, Kalle _____ 525an: Länk |
|
| köp mobil 1 hel syntet få ni bästa oljan | |
|
Vart kan man beställa olja till bra pris? Nån som har bra förslag? |
|
|
Hm....... Ferrari vågar visst hälla Shells oljor i sina F1-bilar, märkligt om det bara är skitolja då.... Och inte verkar de ha några uttalade oljeproblem heller...... |
|
|
Har åkt med Q8 Formula F1 10W-50, men nu när jag är i Tyskland så kör jag med Castrol Formula RS 10W-60. Kommer nog att fortsätta köra med den oljan. //Schnitzer |
|
|
Jag tror att många kör med samma olja, bara under olika namn och olika pris!? Tror inte det skiljer så värst i kvalitet!? Vad tror ni? /A |
|
|
Kör på tws motorsport 10w-60 Köpte på nätet av en dragracingsnubbe som visst tog hem det rätt billigt, 110kr/L imot mekonomen eller bmw som tar ca 200kr/L... Så där sparar man ju en slant...;) NI MÅSTE BESÖKA MIN HEMSIDA Länk |
|
|
Grabbar. Ta det lugnt!!! På mitt jobb smörjer vi Holmar på 500 tons maskiner med SKF:s fett patroner. Min chef hittade på något annat sätt billigare patroner, ca 10kr billigare. Stor summa för en stor industri i längden. När han skulle köpa in dem kollade han upp vilka som tillverkar dessa - SKF!!! Tror ni att SKF har två olika Lines för dessa fettpatroner. En sämre en bättre??? Knappast. Grästrimmer Partner. Ägs av Electrolux vilka i sin tur äger Huskvarna. Är det en tillfällighet att reservdelarna till Huskvarna och Partner är samma. Same SHIT different PRICE! ---------------------------------------------------------------- MEN: Ser vi att BILTEMA utvecklar nya oljor med speciella tillsatser. NEJ! Castrol gör det, MOBILE gör det. Vi hade kunnat säkert betala mindre för Castrol och Mobile men nu är prisnivån i detta land som den är. En intressant aspekt är att när min far åker till Polen i jobbärenden köper han hem mängder med Castrols finaste helsyntet till mig mot halva priset av vad det kostar här.!!! Surt! |
|
| Varför skulle Biltema utveckla nya oljor dom har ingen egen den kommer från Statoil | |
|
Biltema/Statoil, menar jag. Jag har inte sett att Statoil har utveckliat sina oljor. Castrol kommer med nyheter hela tiden! |
|
| Ska man köra på biltema till 5:an då? är väl lika bra som tex valvoline då..? | |
|
Okej Lite nya Updates!! Detta är enbart vad jag fått höra utav den bilmekaniker som Jag lämnar min bil. Jag litar på honom 110%. Vad ni andra tycker är upp till er! Jag berättade att jag hällt i helsyntet 5-40 (Biltema). BIG MISSTAKE! Tyckte han. Han tyckte att jag skulle köra på Mineral/Delsyntet. Det var bäst och smorde bäst i en gammal BMW som min. Helsyntet rengör för mycket idag. För mycket tvättande egenskaper håller visserlige motorn ren men oljan är tillverkad för motorer som håller för att vara rena. Gamla 5-serie motorer behöver rejält med smörjning då tex kamaxel är ganska känslig jämfört med idag! Hans rekomendation - gammal hederlig Minerla eller DelSynt., med jämna intervall om man kör på Biltema. Säg 500mil! Vad ska man tro om detta nu då. Själv har jag kört med helsyntet i nu 500 mil utan några missöden förutom att tickandet har ökat. Oljan är antagligen för tjock! Andra här hade väl kört ganska länge på helsyntet. Jag tror inte att vi blir mycket klokare här - för ingen kan lägga fram riktiga bevis. Man skulle behöva plocka isär identiska motorer, identiskt körda. En mineral, en helsyntet och jämföra. Kommer inte att hända. Har man å andra sidan en E39:a ska man ju använda Helsyntet! |
|
|
leszek: Ta och läs vad Johan B skriver i denna tråden: Länk Erik ___ Trender är till för amatörer, vi andra går på instinkt! |
|
| Köpte rustas helsyntet. den funkar superbra. tror den är från valvoline egentligen | |
|
Men eftersom biltemas olja har samma klassning som många andra märkesoljor måste den ju va lika bra? Kostar ju häften så mycket,så de lockar ju en del... |
|
|
ERIK: Johans B argunten är bra. Har lite svårt att fatta vad Du menar. Men jag antar att jag borde kolla argumenten för vad min bilmek sa?? ELLER? Denna tråden börjar rikta sig mot att hitta en olja som både är billig och bra. Svårt men kanske är mineral oljan IT... om man byter OFTA. Jag känner följande. Bara jag hittar en olja som dämpar ventile ticket lika mycket som oljan jag köpte bilen med så är jag nöjde. Även om det är ÖB:s egna eller Maseratis Fabriksoljor utvecklat för rika... Bara jag hittar hem igen. Nu pallar jag inte med denna tråden mer... :) |
|
|
leszek: Tyvärr brukar ”gamla mekar” vara de som har svårast att ta åt sig fakta om utvecklingen av smörjjmedel. Men de brukar vara ruskigt duktiga på att skruva i bilar! För att bli av med tickandet, är det kanske dags att göra en ventiljustering och sedan fylla med en bra helsyntetolja? Själv kör jag Biltemas till mina bilar, den är betydligt bättre än de oljor som fanns när bilarna är konstruerades. Haas: de behöver inte vara lika bra, men de uppfyller och kan överträffa de krav som ställs i klassningen. Erik ___ Trender är till för amatörer, vi andra går på instinkt! |
|
|
ERIK: OK, nu hänger jag med. Men vad jag förstått är det hydraliksa ventiler på min 535 så det går inte att justera. Hällde i Biltemas Mineral idag! Gissa om det tystnade!!! Nästa oljebyte övergår jag till Delsyntet... Vi får se vad som händer... Det är sant det där med gamla Bilmekar, jag håller med. Men han menade också på att det kanske inte var värt att slänga i skitdyra oljor i en -88 som gått 28 000 mil med lite slammer i motorn. Det är väl en personlig avvägning man får göra... el nåt. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.