|
Sida 2 av 5
|
|
|---|---|
|
När man startar motorn och det är kallt ute så tar det några sekunder innan motorn blir tyst och får normalt motorljud, den får inte upp rätt olje tryck. Något som tar ca 4 - 5 sekunder och det är lite väl länge, 1 - 2 sekunder är mera normalt. Problemt upptäcktes först när jag skulle köra hem bilen från verkstan, tänkte att det berodde på att oljan varit uttömd. Men dagen därpå var den likadan, och den har varit lika dan varje dag sedan dess när man startar den på morgonen. Trodde det var fel på bilen, och att oljan rann ner i tråget när motorn var avstängd och att motorn behövde pumpa runt oljan i alla oljekanaler, men det har visat sig att det inte är ngt fel på bilen. Jag tror att det är oljans kallstartsegenskaper som inte är de bästa. Men vi får se hur det blir när motorn får annan olja. De olärda är så säkra på sin sak, medan de lärda är så fulla av tvivel. |
|
|
Skulle vara intressant att höra en kommentar från Johan B ang. Mugges problem. Har själv mycket svårt att tänka mig att Synpower 5w40 inte skulle vara lämplig för din bil. /// Olof - Überlegenheit aus Bayern - Länk |
|
|
Jag körde med Synpower i min 525 och då var det inga problem där. Men jag har kontrollerat pumpen, den sitter fast och pumpar fint... blir intressant att se efter ett oljabyte. De olärda är så säkra på sin sak, medan de lärda är så fulla av tvivel. |
|
|
Min bil har innan varit körd med ELF EXCELLIUM XLL 5W40 fick jag veta nu. och på deras sida står det: "ELF EXCELLIUM XLL 5W40 is the market's only 5W40 lubricant to boast BMW long life 01 certification, the german carmaker's main seal of aproval." Vilket jag tolkar som att det är den enda oljan som överstiger LongLife kraven. vilket låter skumt då BMW själva använder Castrol. De olärda är så säkra på sin sak, medan de lärda är så fulla av tvivel. |
|
|
Mugge Fast dom skriver ju att ELF- oljan är den enda 5W-40 oljan som motsvarar longlife och så kan det ju vara, för BMW pytsar väl inte i någon sådan vid service (iofs har ju jag aldrig lämnat en bil på service någon gång så helt säker kan jag ju inte vara). Castrol SLX:en är väl 0W-30 och TSW:n 10W-60? Vet du vart kan man köpa ELF oljan? /Fredrik |
|
|
det stämmer inte.... AGIP har 5W40 olja som är BMW LL 01 godkänd bland annat. Jag vet att autosport i Malmö säljer ELF EXCELLIUM XLL 5W40 för 107 kr/litern. Men utanför malmö vet jag inte faktiskt. De olärda är så säkra på sin sak, medan de lärda är så fulla av tvivel. |
|
|
Mugge: Är du säker på att BMW original oljefilter monterades, och att alla packningarna kom dit på rätt sätt? Erik ___ Trender är till för amatörer, vi andra går på instinkt! |
|
|
Oljefiltret hade en BMW logga, det såg jag själv. Jag såg han pilla med packningarna men kontrollerade inte att allt satt rätt. ErikW tror du att det hela kan bero på att en packning sitter fel? De olärda är så säkra på sin sak, medan de lärda är så fulla av tvivel. |
|
Carl Adam Andersén |
Biltemas 5/40 eller 5/50 beroende på hur sliten motorn är. |
|
Mugge: Filtret/hållaren skiljer M60 / M70, på M70 är det en liten o-ring som ska träs över skruven som går genom filter och lock. På M30 sitter det en backventil, som kan strula: Länk Man har tydligen bytt filterutförande på M60 med åren, och till vissa bilar måste man byta "SUPPORTING DOME": Länk Det kanske är så enkelt att du fått fel filter eller inte fått den nya "SUPPORTING DOME"? Erik ___ Trender är till för amatörer, vi andra går på instinkt! |
|
|
Mugge: Såg din tråd först nu...: Länk Erik ___ Trender är till för amatörer, vi andra går på instinkt! |
|
|
Vad gör den här "Supporting Dome", var sitter den och hur ser jag vilket filter utförande jag har? De olärda är så säkra på sin sak, medan de lärda är så fulla av tvivel. |
|
| Mekonomen- Castrol GTX | |
|
Jag antar den sitter i filterhållaren och skall eftermonteras i bilar tillverkade före 9/1995, för att det nya filtret ska passa. Bingo? Erik ___ Trender är till för amatörer, vi andra går på instinkt! |
|
|
Jag kör inom Need For Speed (En ra BMW verkstad) imorgon och lämnar av bilen och ber han byta oljefilter till rätt modell, så får vi se om problemet kvarstår. Erik, Stort tack för tipset! De olärda är så säkra på sin sak, medan de lärda är så fulla av tvivel. |
|
| Lite komiskt gällande Blitema/Statoil- olja. Va på ett Statoil-värmecenter (som säljer villaolja och liknande...) och han sålde delsyntetisk motorolja i 10 liters dunkar för extrapriset 350kr/dunken! EXAKT samma dunkar med samma kork, samma dåliga etikett (fast det stod ju givetvis Statoil på den), samma färg på dunken och självklart samma klassning som Biltemas delsyntet för 285kr/dunken... Finns det fortfarande någon som tvivlar på att det är annan olja i Biltemas dunkar...? | |
|
Kalle> Njae, Biltemas oljor (och då kanske statoils oljor) uppfyller inte min krav på motorolja. Erik> Nej inte den oljan, jag har en special olja som inte ens finns att köpa i Sverige, det skickas prover till Motul och dessutom åker jag varken med originalfilter eller något Biltema skräp =) Sen skiter jag i vad BMWs long-life olja ska vara, men antar att G5 ska finnas med på burken, det ska den göra om den ska duga till Saab och de gör Mobil 1 oljan, sedan är bilar med hydraliska tryckare mer känsliga. Men nu åker ju jag inte BMW heller. |
|
|
900 Power: Nu vet jag inte hur ny SAAB du har, men på ett annat välkänt forum hittade jag *********************** Länk (SAAB 9-5 -03 instruktionsbok, sid 251.) skrev: För regelbundna oljebyten rekomenderar vi Saab- eller Mobil-oljorna som finns hos er återförsäljare. Dessa oljor uppfyller Saab´s krav & kraven som ställs i de högsta normerna i API- och ACEA- klassificeringen. Grundrekomendation för bensinmotorer i SAAB 9-5 SAE 5W30 eller 0W30, 5W40 Dessa oljor skall vara av del- eller helsyntetisk typ och uppfylla kvalitetskraven ACEA A3/B3, API SJ eller högre. Även helsyntetiska oljor med viskositet 0W40/50, av välkänt fabrikat och uppfyllande av minimum ACEA A3/B3 rekomenderas,speciellt vid extrema körförhållanden. ********************** Oljekraven är alltså lägre på SAAB-motorer från 2003, än vad Mobil1 / Biltema uppfyller. Även om inte Motul-oljan säljs i Sverige, kan du berätta vad den heter och vilka klassningar den har. På deras hemsida Länk bör den finnas med. Klassningen CCMC G5 motsvarar för övrigt API SG/SH, så det räcker inte. Erik ___ Trender är till för amatörer, vi andra går på instinkt! |
|
|
Åkte en sväng till Micro i Eskilstuna och köpte en dunk Valvoline Synpower 5w-40. Skall bli intressant att höra hur motorn låter efter oljebyte. mvh /Jörgen Volle Geschwindigkeit speichert Zeit |
|
|
ErikW: Jag har idag varit hos NFS och fått ett nytt fräsch BMW Original filter monterat. Kan meddela 2 saker: Det var rätt oljefilter i motorn. Det var det "nya" filtret och jag har en "Supporting Dome" i mitten av burken. Länk Om du kollar på länken ovan, så tror vi att det kan vara nr 18 som är boven i dramat. Enda problemet är att den inte fanns med på ETKS prislista. Jag ska höra med BMW och se om man kan beställa en sådan. Återkommer med mer information. De olärda är så säkra på sin sak, medan de lärda är så fulla av tvivel. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.