|
|
|
|---|---|
|
Hej jag har importerat en 328 -97 och ska snart registreringsbesiktiga den. Vad är det jag ska tänka på? Hur mycket grejor behöver det vara i bilen verktyg reservdäck osv. Ju lägre vikten är ju lägre blir ju skatten, i alla fall enligt en kompis jag snackat med. Hur lång tid tar tar en sådan besiktning - cirkus. Måsta jag som ägare närvara eller kan jag skicka ett ombud - behövs fullmakt i såfall? Vad kostar det hela? Kom gärna med kloka erfarenheter och tips. Så fort jag närmar mig en besiktningshall får jag alltid magen full av fjärilar... Credit aucune limite! | |
|
Kolla så att Din Station kan väga bilen annars måste Du väga bilen innan besiktningen, görs på tex. Odal, då ska bilen vara fulltankad, ha orginalverktyg och reservhjul (om nu dom kollar det), kolla också så att det finns varningstriangel i bilen. Det är väl alltid bättre att närvara själv om det är något som Besiktningsmannen undrar över. Tidsmässigt så tar det en max en halvtimme extra. Och Du, tandläkaren är mycket värre. :) Lycka till ! M-Maker |
|
|
Tjena! Var och regsbes. en 328 -97 i måndags. Då besiktningskillen ställde bilen på vågen frågade jag honom om man skulle haft tom tank. Enligt honom spelar det ingen roll, de kollar hur mycket tanken rymmer och räknar sedan av mot hur full bilen är. Tydligen har man ett datablad att jämföra med, så en 328 blir enl. besiktnings killen alltid lika tung när datat skickas till bilregistret. (Frågan är ju då varför man över huvudtaget skall väga bilen??) Se till att spindellederna är schyssta, de är tydligen ett utav de vanligaste felen på E36 vid besiktningen. Vid glapp blir det ombesiktning, och de skickar ej in papprena till bilregistret. Se till att bilen är varmkörd, du får säkert igenom bilen med OK avgasvärden, men det ser snyggt ut att ha fina värden på set första protokollet! Reservdäck måste finnas, jag vet ej om man kollade om domkraft fanns eller ej. De noterar även vilken extrautrustnings som finns i bilen, så var observant på att de får med allt extra i protokollet. Det är för din (och försäkringsbolagets) skull som man noterar detta om, typ, bilen skulle brinna upp. För mig tog det ca 30 minuter för besiktningen. Åk dit själv, det kanske går att skicka någon kompis, jag håller med M-Maker, det är bra att vara på plats själv. Jag trodde att bilen skulle kosta 1000 i besiktning (i och med att den hade CoC/EG helbilsgodkännande angivet i Farzugbreifet (gäller tydligen bara nya bilar) men det gick på 930:- Ursprungskontroll 730:- Regbesiktning 250:- Vägning Summa 1910:- Jag regbes. som sagt i måndags morse och fick skyltarna hemskickade på onsdag! Helt OK. Trist dock med de nya aluminiumskyltarna som ser lite taffligare ut än de gamla... Om du regbes. på förmiddagen kommer de på bilbesiktningen att lägga in en del utav datat i bilregistret redan under eftermiddagen. Du kan morgonen därpå ringa till Bilregistret (0771141516, tryck "3" för att prata med en handläggare) och via ditt chassinummer, eller personnummer få det registreringsnummer du fått till bilen. I och med detta kan du ringa till ditt försäkringsbolag och helförsäkra bilen. Jag gjorde detta så snabbt som möjligt (bor i Stockholm). Glöm inte att ställa på bilen (upphöradne av avställn ing)! Du får en kod utav vägverket via post (samtidigt med plåtarna), denna kan du använda på www.vv.se för att ställa på bilen. Du får då köra ca 3 veckor utan att pröjsa vägskatten. En annan bra pryl är att koda om nycklarna. Kostar 813:- hos BMW. Ett CarGuard lär du väl också behöva, kostar ca 3700:- exklusive startspärr. Svensk bruksanvisning, för trevlig kvällsläsning, 85:-, ordernummer 01459789925 Skylthållare 63:- för två stycken hos BMW i Solna, kan vara snyggt. Lycka till! /Nicke |
|
|
Nicke_1: det blev nya regler ifjol ang. COC-intyget, i april när jag reg.besiktigade en bil så blev det billigare tack vare att jag hade COC-intyget, men nu i November när jag reggade en bil så använde dom inte COC-intyget längre iom att bilen var begagnad, det är väl ett sätt för staten att få in full betalning för registreringsbesiktingarna. M-Maker |
|
|
Tack för all hjälp och alla tips! Jag ska jaga bilprovningen i morgonbitti för att få en tid så snart som möjligt. Nästa "problem" är försäkringen men det är ju ett annnat forum för det... |
|
|
Ang. försäkring, på grannforumet brukar man tipsa om att ring runt till alla försäkringsbolag i och med att premierna skiljer sig så mycket beroende på ort/ålder/bil etc. Jag skulle vilja fylla på med ytterligare ett tips ang. detta: när du hittat bolagen med de billgaste försäkringarna ringer du till dem flera gånger. Jag har fått priser som skiftar sanslöst mycket. Trist men sant... /N |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.