|
|
|
|---|---|
|
Tja. Jag har fått lite elfel i min e34. Konstiga fel måste jag säga. Allt hände efter jag installerat larm på bilen (cobra). *Jag har ingen belysning på instrumenteringen. *Alla avbländbara speglar funkar inte. *Ingen parkeringsljus fram å bak höger sida (ingen ström dit). *Ingen skyltbelysning. Och allt slutade funka samtidigt. Vad kan vara felet... Jag har sökt lite men hittar inget som ger mig direkta svar. Jag skulle vara tacksam om någon kunde tala om vilka relä går till vad. Bilen står nu hos killen som installerade larmet för att han ska gå över sitt egna jobb ifall nått gick snett. Jag har bara tills imorgon på mig för att sen måste bilen vara ute där ifrån :( Mvh Jojje | |
![]() 23.268 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Honda CB 650-82 Captur Intens II-19 |
Går inte att svara på vad andra har gjort för misstag :) utan larmmonteringskort för E34 och installationsschema för Cobra larmet. Cobra är väl ett larm som inte är så poppis bland alla larm som finns, larmmontörer brukar ha negativa vokabulär om detta. Förmodligen ligger felet vid ljusmosulen eller dess inkopplande, förutsätter att montören monterat spärrdioder mellan larm och bil där signalerna hämtats om det behövs. ///MVH Hasso Länk |
|
Kolla (eller hellre byt) säkringarna. Det finns även säkringar under baksätet, kolla också dessa. Annars är det vanligt att kabelstammen till bagageluckan nöts sönder, och då kan dessa felen uppstå. Fungerar alla andra funktioner i luckan? Erik ___ Trender är till för amatörer, vi andra går på instinkt! |
|
|
Okej.. Jag har fått höra att cobra ÄR att föredra till bmw framför tex cargard.. Ja ja det spelar mindre roll nu. Var ligger ljusmodulen isf?? Mvh Jojje |
|
|
Erikw: Jag har kollat alla säkringar även bytt sånna som ser ut att vara hela.. även mätt dom me multimeter. Allt funkar utom parkeringsbelysning höger sida och skyltbelysning Mvh Jojje |
|
|
Jojje81: Var det en kompis som gjorde jobbet? Om du har anlitat en firma att göra jobbet så bör du väl kunna reklamera det tycker jag. Problemen uppkom ju efter att larmet installerades... // Jögge Länk |
|
|
Jögge: Ja det var en firma å den står hos dom nu för felsökning. Det behöver inte vara larmet som e anledningen till problemen för att vi har provat att koppla bort det helt men inget funkar ändå.. Men det är ändå det jag misstänker att det har just me larmet/installationen att göra eftersom allt hände efter det. Samma vecka tom. Därför skulle jag vilja ha ett elschema eller nått liknande så att man har lite att gå på.. Skulle mest av allt vilja veta var alla relä går till. Mvh Jojje |
|
|
Om du frågar erfarna larminstallatörer så är det CarGard eller Defa (som numera äger CarGard) som gäller, även om Cobra säkert kan fungera också. Framför allt så uppkommer inte problemen ovan vid en riktig installation, oavsett Cobra eller annat larm. Inte säkert att den som installerade medvetet har gjort nåt fel men misstag kan alla göra eller kanske skjuta ihop ett kontaktstycke lite snett eller halvvägs osv. Som Hasso skrev, det är omöjligt att peka på nåt speciellt, man måste göra en logisk felsökning och framför allt kolla noga överallt där man gjort inkopplingar eller förgreningar osv vid larminstallationen. Det förutsätts givetvis att den som installerar larmet vet hur saker och ting förhåller sig i bilens elsystem osv. Att panikartat börja byta säkringar är inte rätt väg, om en säkring brinner av så måste den bakomliggande orsaken undanröjas först, det är ju inte säkringen som det är fel på vilket man ofta hör, den gör bara sitt jobb. FP |
|
|
Det löste sig.. Konstigt nog så var det bara en säkring!?!?!?! Som jag ändå har kollat tidigare.. Så nu funkar allt igen.. Jävligt skönt.. Men fortfarande konstigt.. Mvh Jojje |
|
|
Kan ju vara så enkelt som att nåt råkade kortslutas tillfälligt vid kopplingsjobbet med larmet osv. Mindre skoj är det med intermittenta fel som kommer och går..(( FP |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.