AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
4.126

520 E34 -91 Motor temperatur

Sida 2 av 2
Reven
Hade Exakt samma problem som dig, med att temperaturen gick i topp på mätaren, jag höll på som tusan med å lufta och greja.
Min läckte inte heller vatten runt motorn eller så.
Det var en spricka i Toppen. Inte roligt då det kostar att byta.
Ingen hjälp men jag känner igen allt du skriver....

Jocke

___
Min röda pärla:
Länk
Jo
17
Jonas Sjögreen
316ci 1994
528ia touring 1997
Jag har nåt trubbel med termostat eller pump. Troligen termostat eftersom kupén är kall på vintern, och motorn inte blir varm vid tomgång, utan bara vid >110 km/h. Prövade att lufta först, och fick då tips av BMW att bilen skall stå i kraftigt uppförslut när man luftar den. Kan vara ett bra tips kanske?
Satt här och tänkte lite för mig själv och mot bakgrund till vad jag har beskrivit tidigare..

* Kan det vara fel på kylaren?

Vill ju helst att det inte ska vara toppen då det kostar en massa cash :-( Och det har man inte gott om när man är student, särskilt inte när man planerar att hälsa på flickvännen i Sydamerika i sommar, det är ju också rätt dyrt... :-(

Antes conocí a Lina no creía que algo podría valer más que esa uníca cosa pero la perdí
Fo
266
FordLTD
525i touring -93
740iA -98
Ford LTD CrownVic
Åk först av allt till en verkstad som kollar att du inte får in kompression i kylarvattnet. Det verkar helt klart peka på problem med toppen eller topplockspackningen. Kylaren verkar ju funka utan problem.

Just att temperaturen stiger gradvis vid belastning kan vara bevis för att du fär kompression in i kylvätskan och då får du luftfickor och tryck vilket ger sämre cirkulation. Det brukar inte kosta många kronor att få en mindre verkstad att kolla detta.

MVH FordLTD

Min BMW Länk
Det är förmodligen toppackningen, de flesta menar att 24V-motorns topp är mindre sprickbenägen än den gamal sexan, så om du inte fortsätter att köra finns det en chans att du kan klara toppen.
Enligt min erfarenhet är det vanligt att toppackningarna går pga rost, som i sin tur beror på att ingen har brytt sig om att byta kylvätska med föreskrivet intervall.
Kylarcementen du hittar i kylaren pekar ju också på att någon har hällt i stora mängder sådant i hopp om att det skulle hjälpa...
Att byta toppackningen är inte alls så våldsamt dyrt eller svårt att göra själv, bara man har ett garage (har iofs stått ute vid ett par tillfällen och gjort det också) och en rep. handbok!
OK.

Ska försöka kolla kompressionen då helt enkelt. Finns en liten liten verkstad rätt nära där jag bor som inte tar många kronor för de flesta sakerna :-)

Hur avgör man sedan om det är fel på toppackningen eller toppen? Jag menar. Känns ju lite surt o byta toppackningen för att sedan inse att det även är fel på toppen eller är det så att man generellt "ser" en spricka i toppen?

Antes conocí a Lina no creía que algo podría valer más que esa uníca cosa pero la perdí
No
13
Noodlez
525ia -93
Jag har detta problem också.. Fast jag undrar om det inte är kylaren på min.. Jag bytte vattenpumpen idag, kollade termostaten (kokade den osv) och den öppnade/stängde som den skulle. problemet är att det kommer varmt vatten fram till kylaren men känner man sen på den nedre kylarslangen så är den kall?? Jag har ju då ingen cirkulation! Vad kan vara felet?

"power is nothing without control"
Noodlez:
Sprutar det vatten när du öppnar luftningsskruven så funkar pumpen, men det ska den gu göra om den är ny.
Det kan mycket väl vara toppackningen som släpper in bubblor i kylvätskan, då funkar inte pumpen.
Varmt i kylarslangen kan det bli ändå.
Om du har luftat ordentligt och det inte hjälper så kan det ju iofs vara tätt i kylaren, men dt är inte så vanligt.

lonelyonsearch4bmw:
Det kan räcka att du tar ur alla stiften och drar runt motorn några varv på starten.
Kommer det då kylvätska (Inga större mängder såklart men det bör gå att se) ur nåt av hålen så är saken klar.
Toppen låter du lämpligen en motorrenoverare provtrycka när du har tagit loss den, då ska du ha en väldig otur om det inte visar sig om det är den.
Dessutom är det förmodligen uppenbart när man tittar närmare på packningen var och om denna har läckt.
Fo
266
FordLTD
525i touring -93
740iA -98
Ford LTD CrownVic
Markus Fors:
Det kommer INTE ut vatten i cylindrarna. Om det vore ett så stort hål skulle motorn trycka ur sig rejält med vatten direkt och koka snabbt.

Det som händer är att det höga kompressionstrycket trycker ut små mängder med gaser i kylarvattnet och då fungerar kylningen så dåligt att motorn kokar efter viss tids belastning. Enda säkra sättet att kolla detta är att konstatera om det finns koloxid i kylarvattnet.

MVH FordLTD

Min BMW Länk
FordLTD: OK. Tack för hjälpen! Nu ska vi se. Ringde till Forsbergs Bil i Älmhult (BMW-Älmhult) och den gamle mekanikern där tyckte som han fick det beskrivet att det fortfarande bara är luft i systemet och i värsta fall skulle det vara toppackningen som har gått. Det är konstigt det där...

Det är endel personer här som säger att toppen "alltid" går "direkt"... Har t o m pratat med en bmw-mekare som hävdade att toppackningen "aldrig" går utan det "alltid" är toppen som spricker... OK, här baserar sig mycket på erfarenheter, men enligt denne äldre mekanikern som jobbat på BMW i 22 år så brukar det generellt vara packningen som gått om det är så.. Han hade iaf inte bytt särskilt många spräckta M50-toppar... Däremot, i jämförelse, rätt många packningar som gått... jaja...

Sak samma. Anledningen att jag skriver är att jag kom på en sak vad gäller värmepaketet som jag genom lite runtsurfande här på sajten kommit fram till kanske är av relevans... Värmen i bilen är lite skum. Om man säger så. De ställen värmen ska komma ut på (vindrutan, benen, dörrsidorna och mittkonsollen) kommer det inte ut värme på.. Eller snarare;

Det kommer värme från;

* Vindrutan
* Benen
* Uppe på instrumentbrädan vid sidorna

Det kommer bara kalluft från;

* Mittkonsollen
* Dörrsidorna
* Uppe på instrumentbrädan i mitten

D v s, det kommer kalluft från de luftkanaler där man kan ändra på luftflödet vid luftkanalen med de små "hjulen" där det står "O" och "1"..

BMW-mekanikern hävdade alltså bestämt att även om jag luftat 25 timmar så är det fortfarande luft i systemet. Han så att det är VÄLDIGT stora problem att få ut luften på dessa bilar och sa att man ska lufta både på luftningen samt att man även kan plocka bort nån slang på värmepaketet vid torpedväggen...

* Men som sagt. Frågan i inlägget är huruvida det där med värmen kan ha något med saken att göra?

Ford LTD:
Har själv varit med om att få ut vatten ur cylindern, den motorn kokade inte ens utan gick hur fin som helst.
Förutom att den hostade lite efter start...
Det gäller naturligtvis att ta ur stiften medan det fortfarande är tryck i kylsystemet, har man släppt på trycket innan man stänger av motorn så överstiger så klart förbrännigstrycket vätsketrycket.
Såg inte vattnet först, upptäckte det när kompprovet blev så högt på den cylindern...
Den drog knappt inget vatten heller, märktes inget i exp. kärlet trots att det tog ett tag innan jag kom på vad som hänt.
Det var en M43-motor men det spelar nog mindre roll.
Så det kan definitvt komma vatten ur cylindern!
En sak till att kolla efter:
Dra runt motorn motorn och titta på kolvtopparna, den som får vattnet kan mycket väl vara alldeles blank och aluminiumfärgad, medan de övriga är svarta.
Så blir det ganska omgående om det börjar komma in vatten, det sotar rätt bra!
Angående det där med luftningen:
Hur svårt ska det vara egentligen?
Om det ska behövas lossa på slangar hur gjorde de då i fabriken när de byggde bilarna?
Måste ju ha varit ett helvete isf.
Skulle tro att det är motorer som har en liten yttre läcka där det drar in luft som uppvisar såna problem.
Ok att det kan vara tidskrävande att lufta, men nu borde din vara luftad tycker jag, du har ju hållit på ett bra tag.
Hahaha..

Njaa.. asså. Bilen står hos mamsen och papsen i Småland och jag pluggar nere i Lund. Så är bara hemma på helgerna för att jobba.. och känna lite på bilen i mån av tid :-)

Papsen lovade att ta en riktig koll på bilen nu till helgen, men det är lite restriktioner.. Mamsen hatar bilar och får absolut inte veta att det är något fel på bilen för då får hon spel.. Hon vet ju att "om det är fel på en bil kostar det minst 50000 att fixa, ävenom det bara är en liten lampa, det vet ju jag minsann" hehe

Sak samma. Måste försöka styra upp det snart. Måste faan ha en bil nu snart. Den gamle trotjänaren (Volvo 340-85) håller på att ta sina sista andetag nu efter 11000 mil.. Ska pensionera sig på skroten nu i månadsskiftet...

Antes conocí a Lina no creía que algo podría valer más que esa uníca cosa; la amo...

Asså, hur hårda ska slangarna i kylsystemet bli? Övre och undre kylarslangarna alltså?

Antes conocí a Lina no creía que algo podría valer más que esa uníca cosa; la amo...
Sådärja...

Det blir inte så mycket tid att kolla på bilen när den står 20 mil från där man bor :-( Det är därför fixandet på bilen gått sakta :-/

Gjorde dock följande i helgen:

* Bytte termostat (igen), men denna gång till en som öppnar vid strax över 80 grader

* Bytte fläktrem (den gamla var inne på de sista milen)

Efter det gjordes följande:

* Körde ca 16 mil i motorvägsfart (130). Parkerade två timmar och körde ytterligare fem mil

Resultat

* Tempen gick upp efter några mil och ställde sig på prick klockan tolv. Verkar gå helt utan problem nu..

Fråga

* Kan det vara så att den gamla fläktremmen var så pass slut att den helt enkelt "slirade" lite på vattenpumpen så vattenpumpen aldrig drevs runt riktigt vilket resulterat i att den inte heller kylt tillräckligt?? Det verkar vara så nämligen...

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.