|
|
|
|---|---|
|
Halloj! Idag har man för första gången dragit igång besten efter 6 månaders stiltje. Jag har funderat många gånger på om jag skulle startat upp bilen ett par gånger under avställningen men valde att inte göra det. Det verkar finnas två skolor om det är positvt att starta motorn eller inte under vinterdvalan (om man startar skall man helst köra med bilen är den slutsats jag dragit) Nåväl, bilen startades nu idag för första gången och jag fick höra ett mycket tydligt tickande. Jag antar att det är ventilerna eller de hydraulilska lyftarna som för oväsen? Jag lät bilen stå på tomgång 2-3 minuter för att försöka få upp olja till alla delar och se ifall det skulle avta, vilket till viss grad gjorde.. Sedan lät jag bilen stå avstängd 10 minuter innan jag tog ut den en sväng på vägarna för att verkligen få runt oljan. När jag kom tillbaka var motorn varm och missljuden borta, kändes bra. Men! Är sådana här ljud att räkna med efter så lång stund av dvala? Jag gissar mig till att det inte är mycket att göra åt, oljan sjunker ju trots allt. Det kändes ju inte så jättebra de första minuterna när man hörde oväsendet (man tänkte, "det här sliter nog på motorn"). Fanns det någonting jag hade kunnat göra för att förhindra problemet? Mvh Marcus | |
|
Tror man får räkna med att lyftarna kleggar fast lite efter så lång tid. Så det är nog helt normalt och ofarligt. Vet att volvos raka 6or har denna tendens efter bara några veckors stillastående.. speciellt om oljan är lite gammal. Bästa tipset för att det ska bli så lite tick som möjligt är väl att byta olja och köra några mil innan man ställer av bilen. Skulle jag gissa i alla fall :) Eller köra hela vintern :) Varför inte? |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.