|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
| Sitter här med nyaste numret av teknikens värld där de testat några olika däck. I det tetstet vann Michelin Pilot sport, men det framkommer också att priserna varierar oerhört mellan olika försäljningsställen. Eftersom jag nu skall ta och köpa nya däck och fälgar (ser ut att bli 16") undrar jag vilja erfarenheter ni har kring olika däck. Har ni tips på inköpsställen (gärna på nätet) som håller bra priser. Kom gärna med tips på däck ni använder som ni är nöjda med. När det gäller fälgar så är det ju kanske mer en fråga om tycke och smak utseendemässigt :) | |
|
Jag har själv precis köpt sommardäck 225/45/17), och valet stod i princip mellan följande,: Barum Bravuris Uniroyal Rainsport Good Year Eagle F1 GS-D3 Alla tre tycks vara mycket bra däck, till rimliga priser. Valet föll till slut på Good Year. Har inte läst något negativt om dessa, däremot har jag hört väldigt mycket lovord från folk som använder dem. Dessutom kom de först i ADAC's test av lågprofil-sommardäck ifjol. Livslängden sägs dessutom vara förbättrad jämfört med tidigare versioner. Har hunnit köra drygt 15 mil än så länge och är enormt nöjd! Toyo Proxes verkar också vara ett bra, prisvärt däck om man ska tro teknikens värld. En av säljarna på mitt jobb kör alltid på Toyo, och han som kör drygt 6000 mil om året borde ju ha lite koll tycker man :) Mvh, Kalle _____ 525an: Länk |
|
|
Bästa priset hittar du nog hos Däckonline, www.dackonline.se Jag är väldigt nöjd med Pirelli P7, som jag köpte förra våren. Däcken känns jättebra att köra med. Har perfekt grepp, 100 procent stabila. P7 har rykte om att vara bullrigt, men jag har aldrig märkt det. Ett kvalitetsdäck som är lite dyrare än de flesta andra däck. Jag anser det likväl vara prisvärt. Min inställning är glasklar: Däcken måste få kosta! Jag kör en 520i-01, som har varit felfri hittills. |
|
|
Hur breda däck får man på på en fälg som är 7,5" bred? Nån som har erfarenheter? Alla tänker bara på sig. Ingen tänker på mig! |
|
| Har kört ca 20 mil med mina nya Good Year Eagle F1, är helnöjd än så länge: Har också hört att Pirelli P7 är högljudda och slits fort | |
| www.alven-ingvarsson.se <-- Brukar väl hålla rätt hyfsade priser på både fälgar och däck. | |
|
www.molway.com var billigast när jag skulle handla. Tänk på att de bjuder på 10% rabatt för Autopower-läsare! Mvh, Kalle _____ 525an: Länk |
|
| Michelin Pilot Sport är det testdäcket som vann i teknikens värld. Prister varierar mellan 1880-3600...Nån som ver var det kostar 1880???? | |
Conan99 |
Stavros: 235 är absolut max på en 7,5 tums fälg. Snyggare är nog 215-225. Conan99 |
|
Conan99: Så 225 däck går med säkerhet på en 7,5" ? Alla tänker bara på sig. Ingen tänker på mig! |
|
|
Hej ! Hade problem med spårning när Good Year F1 blev slitna. Det var på 523:an. Nu ska jag beställa Continental till 540:n. Dom Yokohama som sitter på är det värsta i däckväg som jag kört på. Man får hela tiden sitta och hålla ratten stenhårt, för att inte fara av vägen där den är spårig. Däcken är bara halvslitna, men nu går dom i containern med ett leende på läpparna ! M.v.h. Kentx |
|
|
Kentx, Var det Eagle F1 GS-D2 eller GS-D3 du hade problem med? Mvh, Kalle _____ 525an: Länk |
|
andha45 |
Det finns ett "gammalt" P7 och ett nytt. Det nya är säkert inte så bullrigt som det gamla. P6000 finns också i en äldre och en nyare version. Den äldre (som har ett mycket typiskt mönster) är ganska bullrigt men ger bra vägegenskaper på torrt väglag iaf. Det monteras fortfarande på en del nya bilar. Det nya P6000 ska vara klart tystare. Lite billigare däck kommer ibland bra till i däcktester men jag tror man tjänar på ett riktigt märkesdäck i längden (Michelin, Conti, GY). De är 20-40% dyrare men håller längre, och är bra även som slitna + håller balansen bättre. Det är min erfarenhet. Det skiljer mycket i livslängd mellan olika däck, och särskilt billiga och regummerade däck kan ha mkt dålig livslängd. |
|
Falken fk451 Länk |
|
andha45 |
Oxxy, vad är stora ljudpaketet? Har ingen koll på e34:s ljud mer än att det fanns ett HiFi-system, som jag hade i min 525 med Business-radio. Fanns något annat? PH |
|
Hej ! Kalle. Jag minns inte beteckningen på F1-däcken men det var nog ca: 4 år sen jag köpte dom. M.v.h. Kentx |
|
|
Min erfarenhet av Michelin Pilot Sport är att de slets ut på tre säsonger. Och jag sladdar inte direkt något =) Det är klart att man kan slita ut ett gäng däck på denna tid, men inte så de blir slicks. Kommer använda något mer hållbart nästa gång. 6a - för det är du värd |
|
| Någon annan här som testat Toyo Proxes som ju fick fin placering i teknikens värds senaste däcktest?? | |
|
Funderade på att köpa Michelin PS2 till min men har nu nästan sväng över mot Dunloop Maxx....vilket däck av dessa skulle ni välja? En resa skall vara mer än att ta sig från punkt A till punkt B, därför kör jag BMW! |
|
Conan99 |
Stavros: 225 går absolut på en 7,5 tums fälg. Jag har sett 225 på 7 tums fälgar. Själv har jag just sålt 4 st JP fälgar idag och det var 17*7,5 med 235. Conan99 |
|
Kentx, Då var det GS-D2 :) spookshow, Jag skulle välja Michelin, alla gånger och utan att tveka en sekund :) Mvh, Kalle _____ 525an: Länk |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.