|
|
|
|---|---|
|
Min temperaturmätaren har legat mellan blått fält och det första vita strecket. Det vill säga inte riktigt rätt arbetstemperatur. Självklart tänkte jag byta termostat. Men. Nu när vårvärmen gjorde att jag behövt ställa innetemperaturen till maximalt kallt upptäcker jag att kylvätsketempen går upp perfekt till mitten av mätaren! Vrider jag på innertempvredet till max varmt tar det inte lång stund innan kylvätsketempen sjunker till första strecket... Vad handler detta om? | |
|
Byt termostaten, den du har stänger inte helt. Erik ___ Trender är till för amatörer, vi andra går på instinkt! |
|
| Har själv märkt att temperaturen har blivit "normalare" nu när det har blivir vår! | |
|
Min temperatur har inte legat på mitten under vintern heller. Men jag trodde det var normalt.. :) När det är varmare ute ligger den på mitt prick. Var sitter termostaten på en 325 E36'a, är den lättåtkomlig ? Vad kan hända om man kör mycket med för låg temperatur ? |
|
|
Sådär hade jag hela vintern. Fick köra med kartong bakom grillen och på slutet tog jag silvertejp och täckte njurarna. Fult som stryk men det funkade. Sen bytte jag termostat, nu är temperaturen perfekt även i minus 20-25. Termostaten sitter fram på motorn. Tror det är trängre under huven på en 325 än på en 316 så du lär åka på att demontera kylare, fläkt och sånt men har du vädligt små händer och pytteverktyg kanske det går ändå ;-) Motorn slits mer när den inte har full arbetstemp samt drar något mer bränsle... |
|
| Med lägsta hittils uppmätta landsvägsförbrukning 5,97l/100km kan man alltså se fram emot ännu trevligare siffror med rätt arbetstemperatur och sommardäck... Ska bli intressant! | |
|
0,59?? Med vilken av bilarna? 04:an eller 93:an? Mitt lägsta är 0,69 från Sälen-Stockholm i laglig fart. Stockholm-Sälen låg dock på 0,85 =) Bilen är en 316g Compact så den borde väl inte dra mer än din 316i? |
|
|
pruttgas, Det är E36'an, min småsunkiga 316i från 1993. Rekordet för den nya (E46 316i 2004) är 5,4l/100km - landsvägskörning. Jag har kört flera tankar med en landsvägsförbrukning mellan rekordet 5,97l/100km och strax under 7,0l/100km. Det normala är precis under 6,5l/100km. Detta med dubbfria Bridgestone Blizzak 185/65 15" med däcktryck enligt instruktionsbok. Har kört bilen över 1000 mil sedan jag köpte den i början av december 2004, därför kan jag med säkerhet ange dessa värden. Landsvägskörningen vi talar om är Karlstad-Norrköping-Karlstad. Kör ofta denna sträcka. Tankar innan och efter resan, på samma mack och glädjefyller inte, utan ger tanken ett tryck till efter frånslaget. Vad väger en 316g? |
|
|
Gasmobilen väger 1300 cirka... Ska byta stift och luftfilter om hundra mil, kanske kan ge en del på förbrukningen? Hur fort kör du när du menar landsväg? 70, 90, 110? |
|
|
pruttgas, Jag kör 70 där det är 70, 90 där det är 90, 110 där det är 110. Sträckan innehåller också ett antal 50-stråk. Nu är det dock begränsad mängd 110km/h-väg mellan Karlstad och Norrköping, någon mil bara. |
|
|
Erc: Hmm, jag borde också sansa mig i trafiken men bilen blev så ruskigt rolig att köra med sommardäcken på :-) Nu när soppan kostar 11 kronor litern känns det ju ändå OK att tanka gas för 8,90 (motsvarande bensinekvivalent). Ska bli intressant att se vad en service kan göra på förbrukningen. Har haft den sen november och de första 1000 milen gick den billigare än de senaste 1000 milen. |
|
|
pruttgas, Är motorerna identiska när du kör din på bensin tro? Samma komp etc etc? Har alltid förvånats över att en 316i Compact går aningen långsammare än motsvarande sedan. Kan det helt enkelt vara så att compacten är tyngre. Vill minnas att min E36'a väger runt 1240 med full tank och förare. Stannar till på vågstationer ibland - eftersom man är nyfiken. :) |
|
|
Erc: Tjänstevikten för 316g är 1360 enligt regbeviset. På modellguiden är compacten (316i) av någon anledning 10 kilo tyngre än 316i sedan. (1250kg vs. 1240kg) Motorn lär ha samma komp oavsett bränsle (tror jag...) Compacten är snabbare i accet (trots sin högre vikt och snålare på soppa) men toppfarten är 7 km/h lägre. Det måste väl bero på lägre luftmotstånd i sedanen.. |
|
|
pruttgas, Då är jag väldigt säker på att du kommer kunan köra din bil betydligt under 6,9l/100km - om du bara vill. :) Det är ju småpengar vi talar om, en krona milen - men med små 316-modeller är det ju lika intressant att mäta förbrukning som det är för de stora grabbarna att jämföra 0-100 och toppfart... :) |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.