AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Z-Serien
1.152

Importera Z4 -03:a eller köpa i Sverige

ma
37
mathiaso
530dx Touring M-sport -14
Hej Z vänner!

Denna fråga har det skrivits en del om, men jag blir ändå inte riktigt klok när jag letar bland utbudet i Sverige och Tyskland.

Fördel Tysklandsimport:

Större utbud
Lägre Pris????

Fördel Svensksåld

Garantier
Bättre betalt vid försäljning
Tryggare köp?
Mindre jobb med köpet

När jag jämför priserna så kollar jag inte på bilar som står hos handlare i Hamburg, då jag har blivit avrådd från detta utan kollar ex på priser hos BMW handlare i Tyskland.
SKA det skilja mycket i pris, för om det inte skiljer i pris då finns det ju nästan bara fördelar att köpa en svensk såld i bra skick.

/Mathias
Visa användare
227
oooo_quattro
520xDT -16
Många av bilarna i sverige är dock importerade så det finns eg. tre alternativ. Pratar om en 03:a 3.0.

1. köpa en bil i Tyskland.
+stort utbud!
+går att göra klipp om man har tid/kunskap
-riskabelt(penningtransporter, garantier, skulder)

2. köpa en sv.såld i Sverige
+enkelt, man kan ofta lätt åka o titta på bilen
+1 års vagnskada kvar, värt ca 4000 kr.
+fri service ett år till, men bilen skall inte servas förrän vid
2000-2500 mil så det kanske inte är någon fördel.
-mindre utbud
-mindre utrustning oftast
-vinterkörda?
3. köpa en imp. i sverige
+enkelt, man kan ofta lätt åka o titta på bilen
+fina bilar med ofta mkt utrustning
Egentligen en kombination av de ovan, kombinerar plusen
från tysklandsköpet med att vagnskade/service inte ingår.

etc. etc.. finns säkert mängder med mer +/-....

säkrast (om man skall handla i ty) måste vara bmw handlare i tyskland på bmw.de. Det skall nog skilja en hel del i pris jft med att köpa i sverige. Rätt skönt att ha en bil hemma o klar att titta på som är inregistrerad.
Köpte själv min i sverige (men gick 950 mil på 12 månader i tyskland innan den togs hit) och det fungerade fint för mig.

Lycka till med letandet! Det finns ju relativt gott om bilar nu på blocket/bilannonser/bytbil så du borde kunna hitta din drömbil :)
ma
37
mathiaso
530dx Touring M-sport -14
Köpte du en "gebrauctwagen" eller "Jahreswagen" ?
Hur menar du att "ha en bil hemma o klar att titta på ..." , beställde ´du hem den av handlaren, eller?
Jag känner till det magiska miltalen och moms.

/Mathias
Visa användare
227
oooo_quattro
520xDT -16
Det var en jahreswagen, men en bmw handlare som tog in bilen för egen räkning, använde bilen under sommaren och sedan sålde den vidare till mig under hösten.

Det jag menade var att det ofta är skönt att hadla i sverige. Kan man beskåda bilen en eller flera gånger innan man köper den, man ka få info via vv.se, man kan prata svenska med säljaren etc. finns många fördelar.
Do
190
Dorfmeister
BMW 320dxdrive touring msport 2021
Jag köper alla mina importerade bilar på plats i Tyskland.
Då kan man förvissa sig om att någon "fifflar johnny" inte varit på bilens mätarställning vid gränsen...
(näe johannes, jag syftar inte på din bil/handlare, vet att han är seriös)
Jag brukar faktiskt köpa av mestadels privatpersoner, gillar inte handlare i så stor grad.
Köpte en Audi TT för 5 år sedan hos en handlare, resten har varit av privatpersoner. Men sanningen är: Lägre pris hämta själv, dock mkt mer krångel.

Problemen med att köpa själv på plats är den monetära hanteringen och att köra halvförsäkrat en 120-130 mil hem. Dessutom krävs en del kunskap för att inte bli blåst.
Har man inte den kunskapen och inte minst tiden det tar , eller inte vill ha krånglet så hade jag köpt på plats i Sverige.
Visa användare
933
Z3 Magnus
Tesla model S -17
Jag anser att man kan minst lika gärna bli "blåst" här i sverige när det gäller att ha koll på bilar man ska köpa.

Nåt som jag gillar med att köpa bil i tyskland är att dom ofta är i mycket bra skick... inte lika mycket stenskott som här hemma mm.

Så jag köper gärna bil i tyskland även om det ligger på samma pris som här hemma... så kan man ju ta lite semester och köpa lite öl samtidigt oxo =)

/Magnus
Visa användare
227
oooo_quattro
520xDT -16
Att köpa i sverige behöver inte vara lika med att handla av handlare, finns många till salu som importerats av privatpersoner.

Har köpt alla bilar jag äkt utom just Z4:an av privatpersoner också. Att jag köpte denna Z4:a av handlare berodde mer på att det var den bilen jag föll för o hade exakt det unrustning och färg jag ville ha. Inget konstigare än så.

Finns som som beskrivs ovan många vägar till den perfekta bilen ;)
he
50
henganZ3
Z3 1.9i -02
Hej!

Köpte Z3 i tyskland förra sommaren av en aukt. BMW-handlare. Allting gick väldigt bra, fick black box utdrag och hela köret, seriös kontakt med säljaren! Bilen köptes nere i södra Tyskland, vilket jag nog kan rekommendera. Vet inte om säljarna i norra tyskland är lika seriösa....

Tycker absolut inte det är något fel med import från Desutschland! Men man skulle nog kolla ut en bil noga först och sedan be om alla utdrag och grejer! Det finns väl speciell Euro Plus garanti att teckna också?!

Gute Fahrt!

HenganZ3
henganZ3:
Euro Plus-garantin gäller i Sverige, fast är ganska krånglig. Du får ligga ute med pengarna som en ev. reparation kostar, sedan kräva in dessa pengar från Tyskland.
Krångligt? Ja.... Värt o ev. köpa till denna garanti? Nej....
Tvättsvampen
Hej!
I helgen var jag och flickvän på rekrunda för en Z4. Vi tittade på flera, varav en blå som står i Örebro: 3.0 -03, med mycket utrustning. En mycket välskött och fin bil, och seriös kille som visade. Ska börja räkna sekinerna
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.