|
|
|
|---|---|
|
Hejsan. Har just köpt en BMW M3 e36 -94 och vill installera larm i den. Någon som har eller vet var jag kan få tag på elschema till den? Vore jätte tacksam för det. | |
|
Måste inte en larmfirma montera det för att det ska vara godkänt ? Tänkte bara på försäkringen, rätta mig om jag har fel ! |
|
| Är det så? räcker det inte bara med att dom besiktar det o om de funkgerar bra så är det godkänt? Men iaf, elchema på den bilen, var får man tag på den, har letat som en tok utan resultat så om ngn sitter och har den på sin dator blir jag överlycklig om jag skulle kunna få den. | |
|
när jag skulle montera larm på min bmw så kollade jag med försäkringsbolaget innan, och jag kunde installera larmet själv och jag behövde inte komma och visa upp bilen heller,dom sa ¨att om bilen blir utsatt för något så märker man ju det på verkstaden ¨eller på f.b att larmet inte är installerat.men det kan vara olika för olika bolag.jag har IF märkesförsäkring. mvh micke |
|
|
ETM E36: Länk Installation i en E34 är ganska lik, lite tips: Länk Erik ___ Trender är till för amatörer, vi andra går på instinkt! |
|
| Jamen Erikw, fan va bra. Jag tackar o lyfter på hatten för dig, det där va preciis vad jag sökte, du är en klippa. Nu ska jag ut o ge mig på larminstallation. Tack ännu en gång. | |
| Har precis installerat ett Defa larm med immobiliser i min M3:a -93. Hör av dig om du behöver hjälp. | |
| Jo gärna, har kommit en bit på vägen, men nu till dom svåra sakerna... Jag har ett larm som heter "Alpine 8040". Vart i M3an ska ja koppla kablarna? Jag har koplat en till jord, en till plus, en till tändningen, till sirenen och dioden. Dom återstående borde vara dom till blinkersen, så att alla blinkar när man låser och låser upp, till centrallåset och till startmotorn, så att bilen inte går att starta när larmet är aktiverat. Sen finns det en annan kul finess på det larmet, typ om man vill stänga alla rutorna så kan man koppla det oxå, vore kul att ha det inkopplat oxå :) Fråga om du vill veta mera hur jag gjort eller hur de ser ut så ska ja förklara så gott ja kan. | |
|
Precis.Det svåra är att koppla in centrallåset+ att om du ska koppla in såatt fönsterhissarna skall stängas blir det ytterligare tidskrävande jobb. Vet du vilka kablar det är till fönsterhissarna? Vet inte vilka kablar det är till fönsterhissarna men till startmotorn är det en svart med gul rand nära tändningslåset. Till centrallåset är det en vit och en blå kabel. |
|
| Aha, oki, var hittar jag den blåvita kabeln elelr är det en helblå o en helvit? samt den till blinkersen. Fönsterhissarna får vara tills vidare, bara man får larmet så att det lirar iaf :P | |
| En helblå och en helvit, tjocka sådana precis. Kan även vara en Blå med grå rand. Kolla med en mejselpenna vilka kablar som är till blinkerserna. Enklast är att trycka in varningsblinkers knappen och mäta vid dom bakre blinkerserna. Det är förmodligen en blå kabel med grön rand och en blå kabel med brun rand med det kan skilja sig så mät upp kablarna. Centrallåsinkopplingen kallas 2-trådig amerikansk 4-trådskoppling eller nåt sånt. Du skall kapa av den blåa och den vita kabel. sen skall du koppla in 4st kablar ifrån larmet. Viktigt att det blir rätt polaritet. | |
|
Behövs inte kopplas med konstiga amerikanska kopplingar. går att kör med vanligt + styrt c-lås. Kan maila ett komplett schema till din bil om du vill. där alla kablar och färger samt plats där dom finns är inskrivet. Dvs blinkers, startspärr, c -lås, dörrkontakter. Mvh Christian |
|
| Dom konstiga amerikanska kopplingar har fungerat i alla fall för mig i två st M3or. | |
| Har aldrig sagt att dom INTE funkar. tycker bara att dom inte är den bästa lösningen men dom funkar. Och skrev att det inte BEHÖVS kopplas med sådan koppling. | |
| jotack, maila gärna den til mig.... vore tacksam för all hjäp jag kan få.. et är nämligen till stor hjälp, för elschemat på den där bilen är på 500+ sidor, och det är inte nåt man lär ig över en natt :) | |
|
du får gärna skicka till mig med. jag har en bmw 325i e36 -93 håller påatt instalera fjärrlarm och kan behöva en hel del hjälp. mvh |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.