|
|
|
|---|---|
|
Jag har köpt en spis från en 535 -85, toppen är renoverad 6000mil tillbaka. Jag har plockat av ventilkåpan å det ser väldigt rent och fint ut. Tillbaka till min fråga, när jag nu stoppar i denna motor i min bil vågar jag då hälla i helsyntetisk olja? eller vad ska jag köra med för olja? Jag har en mycket tung högerfot så någon fiskörning blir det mycket sällan. //Ticco www.ticco.com | |
| Enda nackdelen/risken jag vet, med att hälla syntetolja i gamla motorer som gått på mineral är att den löser upp gamla avlagringar som kan fastna i oljekanalerna... om detta i praktiken utgör någon verklig risk vet jag inte, men du kunde ju gå till helsyntet via delsyntet, så löser kanske avlagringarna upp sig lite mer undan för undan... | |
|
Det där med att syntetolja skulle lösa upp gamla avlagringar är ett gammalt påstående från den tiden då det såldes oljor utan rengörande tillsatser. Idag innehåller alla moderna oljor, såväl mineral- som syntetbaserade, detergenter. Detta variera något, men ingen olja idag är utan rengörnings tillsatser. En nackdel med syntetoljan är att den börjar läcka lättare än mineraloljan om packningarna börjat bli dåliga. men ven kör med dåliga packningar? :-) |
|
|
Fegis! Gör som jag vetja. Jag har i och för sig inte krälat under bilen men det är i alla fall inga pölar under den. Och du har ju hört vad glatt min maskin låter! Hörs om tre timmar. /Klaus |
|
BMW-Yoda |
Syntetolja eller delsyntet definitivt. Alla märken håller ju hög kvalite idag. BMW-Yoda |
| Slå i helsyntet kör ca 200mil och byt en gång till, inga problem sörjan (avlagringarna) som brukar bli i en motor beror ju oftast på dålig olja samt slarv med olje bytena, ser den ren och fin ut i t,e,x sumpen eller ventilkåpan så är den nog välskött och inga problem att köra med syntet. | |
|
Skulle vilja höja ett varningens finger mot syntetolja. Om inte motorn är designad för tunn blaskig syntetolja är det inte nån bra ide att hälla i det. Kolla på gammla BMW motorer som gått på syntet så ser ni nedslitna kamaxlar och diverse andra oljerelaterade skador. Tunn olja rinner bort från de ytor som ska smörjas när motorn stannas av. Följ de rekomendationer som står i manualen. Byt hellre olja oftare och kör på bra mineralolja om du har en lite äldre bil. Fram till för några år sedan har då inte BMW haft med nån syntetolja som rekomenderad olja i motorn vad jag vet. /Fredrik Skog |
|
|
Att tunn olja rinner av lättare än tjock olja är FEL. Det beror inte på tjockleken utan vidhäftning och värme, där är för övrigt dagens synteoljor bättre än mineraloljor. Att olika motorer kan behöva olika tjocklekar är sant, därför finns det både tunna och tjocka syntetoljor att välja bland (0w30 - 15w60). Mvh Anders S. |
|
BMW-Yoda |
Håller med. Att en tunnare olja rinner av efter man stannat motorn är rent trams. I så falla har du i.a.f. fördel när du startar motorn för då får kammen smörjning fortare. En helsyntetisk olja tål mer än mineral. Däremot till vardags så duger delsyntet. Den håller gott och väl för en gatkörstil. Där tycker jag helsyntet är lite bortkastat. Turbomotorer dock, ska alltid ha helsyntet. BMW-Yoda |
stimpenbmw |
Kan ju meddela att BMW i Malmö använder Castrol SLX oljor i alla bilar de får in. Hur gamla de än är. Förutom till nya BMW M5 som de använder Castrol RS olja till. |
|
Hoho syntetfans här har ni en som kör på mineral =) nemas problemas no läckage no nada.. iofs funderar jag på å byta till syntet eftersom alla säger de e så bra men mineralen har funkat finfint för mig.. Me Be M3 Wannabe! =) |
|
|
Thank's Boyz. Ska nog testa tvättvarianten, syntet några mil å sedan på med ny syntet igen. Då kan man nog vara säker. //Ticco www.ticco.com |
|
|
Wardof: Länka gärna till sidan du kopierat ditt inlägg från... Länk |
|
|
Är det någon som vet varför BMW (solna) använder Castrol slx till M3 men Castrol tws (mineral) till M5? Jag ska även påpeka att det gäller nya M3 och M5. MvH /Ash |
|
|
Jag vet inte, men en gissning vågar jag mig på. Förmodligen har motorn i nya M5 så pass stora toleranser att slx:en blir för tunn. Har även hört att det kan bli en hel del oljeförbrukning i M5 vilket skulle kunna avhjälpas med en tjockare variant. "Besvikelsen över dålig kvalitet, varar längre än belåtenheten med ett lägre pris" Mvh Anders S. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.