AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Samtliga BMW-modeller
701

Dunlop SP9000 erfarenheter

Lade på sommardäck igår, och upplever bilen (M5) aom mycket mer spår känslig. Inga vibrationer, inget våldramt slitande i ratten som brukar om hjulinställningen är fel, utan ett lätt sökande på landsvägen ibland.

Däcken är inte nya med i gott skick. Original dimension.(245 F 275 B) på vinterdäcken hade jag (235 F 265 B), innan det på hösten original dimension sommardäck, men då ett annat märke. Fick 2st uppläggningar sommardäck med bilen.

Dunlop SP9000 upplever jag som ett kvalité däck?

Min M5 i svenska E39 M5 registret
Länk

Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Honda CB 650-82
Captur Intens II-19
Jag vet att en del har haft vibrationsproblem pga orundhet på dessa däck, men ett trevligt, tyst stabilt däck att åka på sist jag körde en bil med dessa på.
Jag notarade på den sämsta vägen som vi har i Hassoland, där nästan allt spårar gick den 523 som jag körde mycket stabilt på dessa däck
Länk

Jag har/hade känningar både på 540/528 med Conti sp 2,. Michelin PS2 funkade UA där också.

///MVH Hasso
Länk
Visa användare
566
Oljekyld
335it-07
Har just lagt på sommarfälgarna (original 18") med SP9000 225/40 och 255/35 (originaldimensioner). Jag tycker att den inte är speciellt spårkänslig, jag blev nästan förvånad över att det inte spårade mer med såpass breda däck. Men visst, ett lätt sökande som du säger, det hittade jag när det var lite mer spår i vägen. Jag har inte så mycket erfarenhet av såhär stora dimensioner, åkte med 205/45-17 på Audin innan med Pirelli P-Zero, men den spårade snäppet mer än BMWn gör.

Min bil: Länk
Köpte nya SP 9000 till min M5a förra året i dimensionerna 235/40-18 fram och 265/35-18 bak. Jag blev jättenöjd med däcken, kanongrepp, slitstarka och ganska tysta. Bilen var något spårkänslig men det blir det alltid när man kör med så breda däck i olika dimensioner fram och bak. Nu har jag bytt till 19" och Pirelli svålar, jag har bara kört någon kilometer när jag bytte garage men jag upplevde bilen lite mindre spårkänslig nu. Men det är svårt att säga när man kört så kort sträcka.

M/Alpina-träff i Stockholm 1 maj Länk
Tack för svaren! Visserligen har jag endast kört 10mil med dom hittills, måste ta en söndagstur idag.

Men greppet är verkligen bra i däcken som M5'an säger.

Länk

Glömde...

Har hört att däck med symmetriska mönster är mer spår känsliga än osymmetriska a la Contisport?

Länk

De kändes mycket bättre än de Michelin och Good Year däck jag kört på innan...

M/Alpina-träff i Stockholm 1 maj Länk
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.